در ماه‌ها و سال‌های قبل با یک میلیارد تومان گزینه‌های زیادی برای خرید مسکن در تهران روی میز بود، ولی حالا شرایط فرق کرده است. متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران ۲۱ میلیون تومان است و این یعنی بودجه یک میلیارد تومانی برای خرید ۴۸ مترمربع واحد مسکونی کافی است.
کد خبر: ۹۰۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳ 21 September 2020

«یک میلیارد تومان، یعنی عدد یک و ۹ تا صفر جلویش! هرطور حساب کنید رقم خیلی بزرگی است. این عدد به‌سختی در صفحه ماشین حساب جا می‌شود و احتمالا موقع نوشتن آن روی کاغذ مجبور شوید محض احتیاط چند بار صفرهایش را بشمارید. آن زمان که دلار سه هزار تومان بود، یک میلیارد تومان معادل ۳۳۰ هزار دلار ارزش داشت. حالا چی؟ الان قیمت دلار به حدود ۲۷ هزار تومان رسیده و یک میلیارد تومان به اندازه ۳۷ هزار دلار می‌ارزد. باز هم جمع کردن این پول کار ساده‌ای نیست اما اگر بخواهید با آن سراغ خرید خانه در تهران بروید، باید در محله‌های پایین‌شهر، واحد‌های مسکونی کوچک یا فایل‌هایی که مشکل سند دارند را زیر و رو کنید.

اگر بخواهید آن را برای رهن خانه کنار بگذارید، تنها خانه‌هایی پیدا می‌شوند که بودجه شما صرفا به اندازه پول پیش آن‌ها است و در کنارش باید ماهی سه چهار میلیون تومان هم اجاره بدهید. در عوض شرایط در شهر‌هایی غیر از تهران متفاوت است و امیدمان را به رقم یک میلیارد تومان زنده نگه داشته. با چنین پولی در بقیه کلانشهر‌ها می‌توان تا ۲۵۰ مترمربع واحد مسکونی خرید. اگر روی خانه‌های نوساز در گران‌ترین محله‌های شهر دست بگذارید، می‌توانید برای خودتان یک واحد ۷۰ متری داشته باشید.

یک میلیارد برای خرید خانه در کدام مناطق تهران کافی است؟

شاید بعد از کلی تلاش برای دست و پا کردن بودجه یک میلیاردی برای خرید خانه، حالا زانوی غم بغل گرفته باشید و تا حد زیادی از خانه‌دار شدن ناامید. حق هم دارید، قبلا با یک میلیارد تومان گزینه‌های زیادی برای خرید مسکن در تهران روی میز بود، ولی حالا شرایط کمی فرق کرده و احتمالا با یک میلیارد تومان چندان نتوان روی محله‌های گران‌قیمت تهران حساب باز کرد.

متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران ۲۱ میلیون تومان است و این یعنی بودجه یک میلیارد تومانی برای خرید ۴۸ مترمربع واحد مسکونی کافی است. همچنین آخرین آمار‌های وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن در منطقه یک تهران به حدود متری ۴۵ میلیون تومان رسیده و این یعنی اگر کسی بخواهد با یک میلیارد تومان پول به بنگاه‌ها املاک این منطقه برود، احتمالا بودجه‌اش برای خرید ۲۲ متر واحد مسکونی کافی باشد.
 
از طرف دیگر مرکز آمار می‌گوید میانگین قیمت گران‌ترین خانه‌ها در تهران متری ۷۱ میلیون تومان است و اگر این رقم را مبنا بگذاریم، بودجه یک میلیاردی صرفا کفاف خرید ۱۴ متر واحد مسکونی را می‌دهد. با این وجود جای ناامیدی نیست و اگر نیاز فوری به خرید خانه داشته باشید و نتوانید بودجه‌تان را افزایش دهید، می‌شود در محله‌های پایین شهر خانه‌های نوساز پیدا کرد. مثلا خانه ۴٨متری در خیابان پیروزی نوساز با قیمت متری ۱۹میلیون و ۱۷۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده و خرید آن ۹۲۰ میلیون تومان بودجه می‌خواهد. این خانه بدون پارکینگ و یک‌خوابه است. آپارتمان دیگری در وحیدیه با زیربنای ۵۵متر، ۹۹۰میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. در منطقه سبلان خانه‌ای با زیربنای ۵۰متر مربع با قیمت ۹۲۰میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.

اگر بی‌خیال خانه‌های نوساز شوید، می‌توانید سراغ واحد‌های مسکونی بزرگ بروید. یک واحد ۷۰ متری در گلبرگ غربی یک میلیارد تومان آگهی شده. این خانه تقریبا ۳۰ ساله است و در بین فایل‌های قدیمی جا گرفته. یک واحد دوخوابه ۱۰۰ متری در مجیدیه شمالی، نزدیک بزرگراه رسالت با قیمت ۹۰۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده. البته سند این خانه قولنامه‌ای است.

خانه‌های یک میلیارد تومان در محله‌های گران‌قیمت، عموما از لحاظ سند دچار مشکل‌اند و یا سند آن‌ها به صورت قولنامه‌ای یا تعاونی است. از نمونه دیگر می‌توان به یک واحد ۷۸ متری دو‌خوابه در محله اوین اشاره کرد که با قیمت یک میلیارد تومان به فروش گذاشته شده و سند آن قولنامه‌ای است. آنطور که مشاوران املاک می‌گویند، در حال حاضر بیشترین سهم فروش از معاملات روزانه آن‌ها مربوط به همین فایل‌ها است.

یک میلیارد در بازار اجاره چقدر به کمکان می‌آید؟

بررسی آخرین اطلاعات بازار اجاره خانه در تهران نشان می‌دهد تابستان امسال متوسط قیمت رهن کامل یک خانه در پایتخت متری حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. این یعنی با بودجه یک میلیارد تومانی می‌توان تا ۴۷۶ مترمربع واحد مسکونی در تهران رهن کرد و احتمالا چنین بودجه‌ای برای رهن کامل سه خانه بزرگ در تهران کافی باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد مستاجران برای یک متر واحد مسکونی حدود یک میلیون تومان پول پیش و ۳۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنند. مثلا یک خانه ۱۰۰ متری به طور میانگین ۱۰۰ میلیون پول پیش و سه میلیون تومان اجاره ماهانه احتیاج دارد.

اگر به جای خرید خانه، با بودجه یک میلیارد تومانی به بازار اجاره بروید، دست پر برمی‌گردید. با این بودجه می‌توان روی خانه‌های بالاشهر حساب باز کرد. ولی همچنان خانه‌هایی پیدا می‌شوند که رهن کاملشان بیشتر از یک میلیارد تومان پول می‌خواهد. مشاوران املاک می‌گویند طی چند ماه اخیر با توجه به روی آوردن متقاضیان به بازار اجاره مسکن قیمت‌ها در این بازار رشد چشمگیری داشته است.

طوری که یک واحد لوکس نوساز در منطقه ازگل تهران با متراژ ۱۵۰متر با رهن یک میلیارد تومانی آگهی شده است. رشد قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران طی چند ماه اخیر به حدی بوده که میانگین قیمت مسکن نوساز در نیاوران تهران به متری ۸۳میلیون تومان رسیده است و برای رهن یک واحد ۱۵۰متری نوساز در این منطقه باید یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان هزینه کرد. وقتی در سامانه‌های آگهی املاک دنبال خانه‌هایی با رهن یک میلیاردی می‌گردیم، عموما نتایج در مناطقی مثل الهیه، سعادت‌آباد، پاسداران و جردن جلوی رویمان ظاهر می‌شود. یک واحد ۱۵۵ متری در محله الهیه که ۱۲ سال از ساخت آن می‌گذرد، با رهن ۹۵۰ میلیون تومان آگهی شده است. این فایل خوبی کم ندارد. سالن اجتماعات، لابی، آسانسور و چیلر از ویژگی‌هایی است که صاحب آگهی برای تعریف از خانه‌اش می‌شمارد.
 
از جمله دیگر فایل‌های رهن و اجاره یک میلیاردی می‌توان به یک واحد ۲۲۵ متری سه‌خوابه در تهران‌پارس خیابان فرجام اشاره کرد که ۹ سال از ساخت آن می‌گذرد و صاحبش برای آن رهن یک میلیاردی در نظر گرفته است. فایل‌های یک میلیاردی محدود به رهن کامل نیستند. مالکان خانه‌های نوساز علاوه بر پول پیش یک میلیاردی، عموما اجاره ماهانه هم در نظر می‌گیرد. مثلا یک واحد مسکونی نوساز ۱۸۶ متری در محله زعفرانیه، یک میلیارد تومان پول پیش و ماهانه چهار میلیون تومان اجاره لازم دارد. این خانه فول امکانات است و سونا، استخر و جکوزی دارد.

یک میلیارد در دیگر شهر‌ها چقدر به کمکان می‌آید؟

اگر ساکن شهر‌هایی به غیر از تهران باشید، با یک میلیارد تومان کلی گزینه خوب و عالی برای خرید مسکن پیش رویتان قرار می‌گیرد. با چنین بودجه‌ای در شهر‌هایی مثل مشهد می‌توان سراغ خانه‌های نوساز در بهترین محله‌ها رفت. آخرین آمار‌ها از بازار مسکن مشهد نشان می‌دهد یک مترمربع واحد مسکونی در این شهر به طور میانگین چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و این یعنی با بودجه یک میلیارد تومانی در مشهد می‌توان خانه ۲۴۰ متری خرید. گزارش مرکز آمار می‌گوید گران‌ترین خانه‌ها در مشهد متری ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هستند و این یعنی اگر بخواهید دست روی بهترین مناطق این شهر بگذارید، با یک میلیارد تومان می‌توانید یک واحد ۶۰ متری نوساز بخرید.

یک مترمربع واحد مسکونی در اصفهان به طور میانگین شش میلیون و ۸۴۰ هزار تومان است و این مورد نشان می‌دهد بودجه یک میلیارد تومانی می‌تواند برای خرید ۱۴۶ مترمربع واحد مسکونی کافی باشد. آخرین گزارش‌ها از بازار مسکن اصفهان می‌گوید گران‌ترین خانه‌های این شهر حدود متری ۲۵ میلیون تومان قیمت دارند و با این حساب بودجه یک میلیاردی برای خرید ۴۰ متر واحد مسکونی لوکس در اصفهان کافی است.

آخرین گزارش‌ها از بازار مسکن کرج نشان می‌دهد میانگین قیمت خانه در سومین شهر پرجمعیت کشور و همسایه پایتخت، متری پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. کسانی که با بودجه یک میلیاردی به بنگاه‌های املاک کرج بروند، می‌توانند تا ۱۷۲ مترمربع خانه بخرند. مرکز آمار می‌گوید گران‌ترین خانه‌ها در کرج متری ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند و بودجه یک میلیاردی برای خرید ۳۵ مترمربع از خانه‌های لاکچری کرج کافی است.

اگر اهل شیراز باشید و بخواهید با یک میلیارد تومان وارد بازار مسکن شوید، می‌توانید تا ۱۸۵ مترمربع خانه بخرید. قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در شیراز حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و با این حساب خرید ۱۸۵ مترمربع واحد مسکونی با بودجه یک میلیاردی دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. گزارش‌های مرکز آمار می‌گوید گران‌ترین خانه‌ها در شیراز متری ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تبریز به طور میانگین حدود پنج میلیون تومان است. کسانی که با یک میلیارد تومان بخواهند در تبریز خانه بخرند، دستشان برای خرید ۲۰۰ مترمربع واحد مسکونی باز است. آنطور که مرکز آمار می‌گوید، گران‌ترین خانه‌ها در تبریز متری ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و این یعنی حتی اگر روی بهترین مناطق و بهترین خانه‌های تبریز دست بگذارید، می‌توانید با بودجه یک میلیاردی واحد ۵۰ متری لوکس بخرید.

قم به عنوان هفتمین شهر پرجمعیت کشور، شرایط تقریبا مشابهی با دیگر کلانشهر‌ها دارد. آخرین گزارش‌های مرکز آمار می‌گوید میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر قم حدود چهار میلیون تومان است و این یعنی با بودجه یک میلیاردی می‌توان در این شهر تا ۲۵۰ مترمربع واحد مسکونی خرید. حتی می‌توانید بودجه را تقسیم کنید و دو واحد ۱۲۵ متری بخرید. این گزارش می‌گوید گران‌ترین خانه‌ها در قم متری ۱۵ میلیون تومان قیمت دارند و این نشان می‌دهد حتی اگر روی بهترین و گران‌ترین محله‌های قم دست بگذارید، می‌توانید با بودجه یک میلیاردی، واحد مسکونی ۶۷ متری بخرید.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار