دکتر عبداللهی با تأکید بر اینکه تغذیه نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا دارد، گفت: حتی اگر بیماری اتفاق بیفتد ، اگر تغذیه درست و خوب باشد می تواند شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش دهد.
کد خبر: ۹۰۵۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷ 03 October 2020

سال تحصیل امسال شاید یکی از متفاوت ترین سال های تحصیلی است زیرا آمدن کرونا باعث شد تعداد زیادی از دانش اموزان مدرسه را در خانه تجربه کنند و به بیان دیگر آموزش آنلاین جایگزین آموزش های حضوری شد.

این اتفاق عواقب مختلفی در بلندمدت و کوتاه مدت بر سبک زندگی دانش آموزان خواهد داشت که یکی از آن ها اضافه وزن و چاقی است که به دلیل عدم تحرک و ساعت ها نشستن پشت تبلت و موبایل و تلویزیون تشدید خواهد شد.

خبرنگار بهداشت نیوز در خصوص خطر چاقی و اضافه وزن دانش آموزان به دلیل عدم تحرک و در خانه ماندن و آموزش آنلاین، با دکتر زهرا عبداللهی، متخصص تغذیه و مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گفتگو پرداخته که مشروح آن را در زیر می خوانید؛

دانش آموزان دور این غذاها را خط بکشند!

دکتر عبداللهی با بیان اینکه به طور کلی کشور ما با روند افزایشی چاقی و اضافه وزن در بچه ها مواجه است، گفت: ویروس کرونا باعث ایجاد محدودیت هایی در فعالیت بدنی بچه ها شده و در صورتیکه به برنامه غذایی دانش آموزان توجه نشود، حضور بیشتر در خانه و غیر حضوری شدن آموزش ها، شیوع چاقی در دانش آموزان را دامن خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از اضافه وزن کودکان باید روی الگوی غذایی بچه ها کار شود. به این صورت که می گوییم مادران باید مصرف مواد قندی و شیرینی و هر چیزی که قند افزوده دارد مانند کیک، بیسکویت، شکلات ، نوشابه های گازدار، شربت ها و آبمیوه های صنعتی را به حداقل برسانند.

او خاطرنشان کرد: منابع غذایی که حاوی چربی زیادی هستند نیز به دلیل کالری زیادی که دارند می توانند باعث چاقی شوند، مثلا مصرف انواع فست فودها که هم پر نمک هستند و هم چرب باید به شدت محدود شوند. استفاده از سس سالاد و سس کچاپ هم مقدار زیادی چربی و قند دارند و اگر مصرفشان کنترل نشود باعث چاقی خواهد شد.

بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان در روزهای کرونایی

عبداللهی با اشاره به اینکه تنقلاتی که بچه ها در طول روز می خورند هم بسیار مهم است، گفت: بچه ها سه وعده غذایی اصلی صبحانه، ناهار و شام و دو میان وعده صبح و عصر نیاز دارند. در این میان وعده های توصیه می کنیم که از میوه، یک لیوان شیر، لقمه کوچک نان و پنیر، انواع سبزیجات و صیفی جات مانند هویچ خیار، گوجه فرنگی، ساقه های کرفس و گل کلم استفاده کنند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: در وعده های اصلی غذایی بچه ها از 3 تا 5 واحد از سبزی ها و انواع سالادها حتما استفاده شود زیرا سبزی ها حاوی فیبر هستند که جذب قند و چربی را در روده ها کاهش می دهد و مانع از اضافه وزن و چاقی می شوند.

وی اضافه کرد: میوه ها هم چون حاوی مقداری قند طبیعی هستند ، توصیه می شود بچه ها حداقل 2 واحد و حداکثر 4 واحد میوه مصرف کنند زیرا اگر مصرف میوه از این مقدار در طول روز بیشتر شود، باعث چاقی خواهد شد.

در وعده های اصلی غذایی بچه ها از 3 تا 5 واحد از سبزی ها و انواع سالادها حتما استفاده شود، زیرا سبزیجات حاوی فیبر هستند و مانع چاقی می شوند.

کارهایی که باعث افزایش تحرک و کاهش چاقی دانش آموزان در خانه می شود!

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه به بهداشت نیوز گفت: در این روزها که بچه ها آموزش آنلاین دارند و بیشتر در خانه با تبلت و گوشی کار می کنند و پای تلویزیون هستند، کاملا باید از مصرف چیپس و پفک و شکلات پرهیز کنند، زیرا اگر این تنقلات در اختیارشان قرار گیرد حتما چاق می شوند.

او در کنار رعایت برنامه غذایی درست، تحرک بدنی نیز مهم دانست و عنوان کرد: دانش آموزان چون در خانه هستند و کمتر از خانه بیرون می آیند، می توانند در خانه حرکات کششی و نرمشی را انجام دهند یا حداقل کارهای شخصی خود را خودشان انجام دهند، مثلا اتاقش را خودش مرتب و نظافت کند، به جای آسانسور از پله استفاده کند. اگر با والدین به خرید می روند البته با رعایت پروتکل های بهداشتی، پیاده روی کنند و دائم سوار ماشین نشوند.

وی تأکید کرد: بچه ها باید روزانه 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند که این شامل بازی های ساده در حیاط و در فضای خانه است یا جنب و جوش و کمک در کارهای خانه به والدین.

دانش آموزان به مدرسه خوراکی نبرند!

زهرا عبداللهی گفت: خانواده ها بهتر است از نان های سبوس دار به جای نان های سفید استفاده کنند که بچه ها نیز این نان ها وارد عادات غذائیشان شود. حبوبات به عنوان منبع پروتئین ارزان شناخته می شوند هم حاوی فیبر زیاد است هم منابع ریز مغذی هاست که در پیشگیری از چاقی بسیار مؤثر است.

او توصیه هم برای برای برخی دانش آموزان که با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس حضور دارند داشت: این دستورالعمل را ابلاغ کرده ایم که بوفه های مدارس کاملا تعطیل باشد و دانش آموزان هم بهتر است خوراکی با خودبه مدرسه نیاورند زیرا زمان حضورشان در مدرسه کم است و می توانند صبحانه کاملی در منزل صرف کنند.

وی ادامه داد: دلیل اینکه می گوییم بچه ها خوراکی به مدرسه نیاورند این است که به خاطر شرایط کرونا، احتمال اینکه مواد خوراکی آلوده شود زیاد است و فقط می توانند آب با خود به مدرسه بیاورند.

دانش آموزان حضوری هم بهتر است خوراکی با خودبه مدرسه نیاورند زیرا زمان حضورشان در مدرسه کم است و می توانند صبحانه کاملی در منزل صرف کنند.

تغذیه خوب دانش آموزان و پیشگیری از کرونا

این مسئول وزات بهداشت گفت: تغذیه نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا دارد، حتی اگر بیماری اتفاق بیفتد ، اگر تغذیه درست و خوب باشد می تواند شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش دهد.

او اظهار داشت: تغذیه خوب یعنی اینکه همه ی گروه های اصلی (میوه سبزی لبنیات و پروتئین) با رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی روزانه وجود داشته باشد. یعنی نه بچه با کم خوری دچار کمبود شود و نه پرخوری ای که بچه را دچار چاقی کند. زیرا ثابت شده که چاقی ابتلا به کرونا را بیشتر می کند. کمتر خوردن هم بچه را دچار سوء تغذیه و ضعف سیستم ایمنی بدن می کند.

مصرف ویتامین Dو قرص آهن برای دانش آموزان ضروری است!

عبداللهی با تأکید بر اینکه اگر بچه ها همه ی گروه های غذایی را به میزان لازم مصرف کنند نیازی به هیچی مکملی نیست، گفت: فقط در مورد ویتامین D، چون منبع غذایی زیادی ندارد توصیه می شود که دانش آموزان سن دبستان یعنی زیر 12 سالگی، هر دوماه یک مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D، بخورند و دانش آموران متوسطه و بالای 12 سال براساس پروتکل های تغذیه ای وزارت بهداشت، ماهی یک عدد مکمل 50 هزار واحدی ویتامینD را برای تقویت سیستم ایمنی مصرف کنند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به بهداشت نیوز گفت: دختران دانش آموز که در سن بلوغ هستند یعنی دوره اول و دوم متوسطه، در هر سال تحصیلی باید به مدت 16 هفته (4 ماه)، هفته ای یک عدد قرص فروس سولفات به طور منظم را حتما حالا که در خانه هستند بخورند. کمبود آهن علاوه بر پیشگیری از کرونا، خیلی روی یادگیری، رشد و تمرکز حواس و پیشگیری از کم خونی موثر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار