کد خبر: ۹۱۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰ 26 October 2020

فرمانده پایگاه دهم شکاری نیروی هوایی ارتش گفت: با ساخت فرودگاه جدید، به خاطر تزاحمی که ایجاد می‌شود پایگاه شکاری از حیز انتفاع می‌افتد و امکان پرواز جنگنده‌ها و شکاری‌ها برای برقراری امنیت هوایی منطقه وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کنارک، امیر سرتیپ دوم خلبان همایون حیدری به نیابت از فرمانده کل و فرمانده نیروی هوایی نشستی خبری با خبرنگاران منطقه در کنارک ترتیب داد تا درباره ابهامات به وجود آمده درباره ساخت شهر فرودگاهی چابهار توضیح دهد.

ساخت شهر فرودگاهی چابهار با یک هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع منطقه آزاد چابهار از تیرماه امسال آغاز شده است. ساخت این شهر تا اینجا کم خبرساز نبوده است.

در مرداد ماه یک ماه بعد از شروع احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار، فرودگاه فعلی نظامی در کنارک که استفاده مسافری از آن می‌شد به‌ شکلی غیرمنتظره تعطیل شد؛ شرکت مالک فرودگاه چابهار ـ کنارک اعلام کرد "به‌‌ علت تعمیرات سطح پروازی و سیستم‌های ناوبری و رفع ایرادات به‌‌وجودآمده در بخش‌های سوخت‌رسانی، باند فرودگاه چابهار تا اطلاع ثانوی مسدود است و امکان نشست و برخاست پروازهای مسافری را ندارد".

استاندار سیستان و بلوچستان بعد از تعطیلی غیرمنتظره فرودگاه طی مصاحبه‌ای گفت "گفته مى‌شود متولیان نیروی هوایی شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار اعلام کرده‌اند" .سعید چلندی معاون ترانزیت منطقه آزاد چابهار هم گفت "دلیلی مشخص و منطقی برای تعطیلی فرودگاه ارائه نکردند".

این گفته‌ها گمان‌ها برای تعطیلی فرودگاه کنارک به‌‌خاطر احداث فرودگاه جدید را تقویت کرد. با پیگیری و میانجی‌گری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و حضور وی در منطقه، فرودگاه کنارک 26 شهریورماه باز شد و روند احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار هم ادامه یافت. اما دوباره خبرها از کندی روند احداث حکایت داشت و بعد از آن هم در 10 مهرماه پروژه فرودگاه کاملا متوقف شد.

بعد از تعطیلی روند احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار، هفته گذشته یک تیم از شورای عالی امنیت ملی و همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از روند احداث بازدید کردند و استاندار سیستان و بلوچستان هم به تسنیم گفت امیدوار است روند احداث در یک هفته آینده ادامه یابد.

حالا فرمانده کل و فرمانده نیروی هوایی ارتش به امیر حیدری ماموریت دادند تا نشستی خبری با خبرنگاران منطقه برگزار کند و پاسخ تمامی این ابهامات در روند احداث شهر فرودگاهی را بدهد.

به تعهداتشان عمل نکردند و مجبور شدیم به شرکت مالک ترمینال مسافری کمک مالی کنیم تا پروازهای مسافری برقرار باشد

امیر حیدری در نشستی خبری‌اش گفت: اول همه می‌دانیم و باید مرور کنیم که ارتش همیشه و همه وقت در کنار ملت بوده است؛ خیلی جاها کارهایی برای حفاظت و امنیت کشور می‌کنیم که نمی‌توانیم برای سال‌ها و شاید هرگز بیان کنیم؛ هیچگاه مخالف توسعه نبودیم و از سلسله مراتبمان مکلفیم مردم‌یاری و توسعه همه‌جانبه را رقم بزنیم.

فرمانده پایگاه دهم شکاری نیروی هوایی ارتش گفت: ارتش جزوی از توسعه سواحل راهبردی مکران است و قطعا نه می‌تواند و نه می‌خواهد جلوی آن سنگ‌اندازی کند؛ در سال 86 شواری عالی امنیت ملی مصوبه‌ای تحت عنوان مصوبه 466 را به نیروهای مسلح و نیروی هوایی ابلاغ کرد، در این مصوبه تمامی فرودگاه‌هایی که استفاده صرف نظامی به ویژه در مناطق محروم آن‌ها می‌شد مکلف شدند خدمات پروازی مسافری ارائه دهند به شرط آنکه بهره‌‌برداران دولتی از آن‌ها حمایت کنند.

وی تصریح کرد: فرودگاه کنارک همزمان با دزفول و جاسک و چند فرودگاه نظامی دیگر از همان سال امکان نشست و برخاست دائم پروازهای مسافری را پیدا کرد، از آن سال تاکنون هرچه داشتیم گذاشتیم تا پروازهای مسافری در کنارک برقرار باشد در صورتی حمایت‌هایی که می‌شدیم اصلا در حد آن حمایتی که در مصوبه برای بهره‌بردار شورا عالی امنیت ملی آورده، نبود.
مجبور شدیم فرودگاه را برای یک هفته تعطیل کنیم

امیر حیدری ادامه داد: تاسیستات سوخت‌رسانی به پروازهای مسافری، لایتنگ باند، تعمیر باند و روکش آن را عمدتا و در سال‌های اخیر کاملا خودمان با عوایدی و بودجه خود نیروی هوایی انجام دادیم تا پروازهای مسافری برقرار باشد، برای پرواز جنگنده نه سوخت متناسب با مسافری می‌خواهیم و نه لایتنگ مسافری، کلا پرواز جنگنده با ساختاری دیگر صورت می‌گیرد و فرودگاه کنارک با تجهیزات قبلی اش این امکان را دارد اما پروازهای مسافری تمهیدات ویژه زیرساختی می‌خواهد که با آنکه تمام قد در اختیار بهره‌بردار دولت و منطقه آزاد بوده اما خودمان در راستای دستور سلسله مراتب برای خدمت به مردم به ویژه در مناطق محروم انجام دادیم.

وی درباره تعطیلی یک هفته‌ای فرودگاه کنارک هم گفت: تاسیسات سوخت‌رسانی ما مشکل جدی پیدا کرد، لایتنیگ باند ما برای پرواز مسافری در شب مناسب نبود و باند ما روکش می‌خواست و چون منابع برای تعمیر و بازسازی نداشتیم مجبور شدیم فرودگاه را تعطیل کنیم و حالا هم مشکلات جدی داریم مثلا باند اصلا برای پرواز مسافری خوب نیست، هواپیمای مسافری موتورشان نزدیک به زمین است و به دلیل ترک‌های باند امکان حادثه وجود دارد، هم‌چنین لاتینگ باند هم مشکل جدی دارد و امکان پرواز شب نیست و با وجود قول‌هایی که به ما برای کمک اعتباری دادند هیچ‌کدام عملی نشده است.

خلبان حیدری ادامه داد: هرچه داشتیم گذاشتیم تا فرودگاه کنارک برای پروازهای مسافری سرپا بماند، شرکت مالک فرودگاه را کمک می‌کنیم و سالانه ضررهایش را جبران می‌کنیم تا بتواند خدمات مسافری ارائه دهد با آنکه در همان مصوبه 466 تصریح شده که پروازهای مسافری باید بهره‌بردار خدماتش را تقبل کند.

می‌گویند فرودگاه کنارک نظامی است و محدودیت دارد مگر مهرآباد و شیراز و اصفهان بخش نظامی ندارند؟/ فرودگاه‌های "جوید اوپریشن" در کار هم دخالت نمی‌کنند

وی گفت: می‌گویند فرودگاه کنارک نظامی است و امکان پروازهای مسافری ندارد و محدودیت شدید دارد، بله درست است نظامی است، اما فرودگاه مهرآباد، شیراز، اصفهان، تبریز و ....نظامی نیستند؟ بخش نظامی با مسافری تداخل دارد؟ اصلا حق دارند در کار هم دخالت کنند؟ فرودگاه‌های اینگونه اصطلاحا "جوید اوپریشن" یعنی دو بخش مسافری و نظامی دارند، ما هم دقیقا همین کار را می‌خواهیم در کنارک بکنیم.

امیر حیدری گفت: 250 هکتار زمین رایگان سال 97 در اختیار منطقه آزاد گذاشتیم تا بیاید ترمینال بسازد، رمپ پروازی درست کند و استفاده مسافری، اقتصادی و بین‌المللی از آن کند؛ گفتیم هم هیچ دخالتی در آن منطقه مسافری نمی‌کنیم و کاملا واگذار می‌کنیم مانند فرودگا‌ه‌های مسافری ـ نظامی دیگر که مثال زدم؛ علاوه بر آن برای ساخت شهر فرودگاهی حاضریم بخش شمالی کل پایگاه را در اختیار منطقه آزاد و سازمان هواپیمایی بگذاریم تا کلا در آن کار اقتصادی کنند و اطمینان می‌دهم هیچ دخالتی در کارش نخواهیم کرد و هیچ محدودیتی برای هیچ پروازی نخواهیم داشت دقیقا عین مهرآباد، شیراز و .......

فرمانده پایگاه دهم شکاری نیروی هوایی ارتش گفت: در حال حاضر ترمینال مسافری در دل پایگاه نظامی است و ما خودمان آن را سرپا نگه داشتیم، آن‌ها به کمک نکردند و تحویل نگرفتند، ما آنجا را به زور داریم مدیریت می‌کنیم؛ بیایند یک زمین تحویل گیرند خودشان کار کنند، خودشان هم مدیریت کنند، بعد ببیند کسی در کارشان دخالت می‌کند؟ این چیز روتینی است که پروازهای مسافری و بخش مسافری فرودگاه کاملا مجزا هستند و دخل و تصرفی در هم ندارند.

با ساخت فرودگاه جدید امکان پرواز جنگنده‌های ما برای برقراری امنیت منطقه نیست

وی ادامه داد: ساخت فرودگاه جدید پایگاه دهم شکاری را از حیز انتفاع می‌اندازد، فرودگاه جدید در 30 کیلومتری فرودگاه فعلی است، باندش دقیقا رو در روی باند، مناطق اطرافش مناطق " چارلی 21" و " چارلی 51 " هستند یعنی مناطقی که جنگنده‌ها در پروازهای مختلف ماموریتی و آموزشی می‌روند و اصلا پروازهای مسافری در هیچ کجای دنیا در آن‌ها نمی‌روند، ضمن آنکه مثلا اگر فرودگاه جدید ساخته شود فرودگاه شکاری از حیزانتفاع می‌افتد، جنگنده ما دقیقا همراستا با باند فرودگاه جدید بلند می‌شود، یک دقیقه بعد به فرودگاه می‌رسد یعنی عملا هیچ کار نمی‌تواند بکند و ما دیگر نباید اجازه پرواز جنگنده‌ها را بدهیم و باید به فرودگاه جدید کوچ کنیم.

امیر حیدری گفت: ما مشکل فنی با ساخت فرودگاه جدید داریم، باند فرودگاه در تداخل با باند ماست، محدوده ‌فرودگاه در محدوده نظامی ـ امنیتی ماست که ‌در دنیا چنین چیزی نادر است؛ هدف ما توسعه سواحل مکران است و ارتش جزوی از آن است، توسعه باید افزایش قدرت دفاعی شود نه اینکه توسعه باعث کاهش قدرت دفاعی شود.

وی خاطرنشان کرد: با ساخت فرودگاه جدید با هزاران میلیارد تومان باید جایی هم به ما بدهند تا ما بیاییم و مستقر شویم در صورتی که فرودگاه فعلی در بهترین نقطه کار شده است، 10 سال برای ساخت این فرودگاه مطالعه شده است، شما از مردم منطقه بپرسید؟ ببینید یادی دارند که آّب سیل در پایگاه آمده باشد؟ و یا طوفان شن‌های منطقه مشکل‌ساز شده باشند؟ بعد از 50 سال از ساخت پایگاه یک بار در آن سیل نیامده و با آنکه سیل بسیار در منطقه آمده این نشان از کار کارشناسی دقیق و حساب شده برای آن دارد.‌ما در اسنادمان آرشیو 5 هزار صفحه مطالعه برای ساخت این فرودگاه داریم؛ در صورتی که فرودگاه جدید عملا در دل سیل و آب است، در همین سیل دی 98 محل ساخت فرودگاه جدید کاملا زیر آب بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار