یک ژورنالیست تحقیقاتی آمریکایی می گوید نخست وزیر اسرائیل با ارائه اسناد تقلبی از برنامه های هسته ای ایران و داستان ها تخیلی، سبب شده است آمریکا در آستانه جنگ خطرناک با ایران قرار گیرد.
کد خبر: ۹۲۰۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶ 01 December 2020

به گزارش الف "گرث پورتر" در مقاله ای در وب سایت "گری زون" آمریکا نوشت ادعای مربوط به "آرشیو هسته ای" ایران که بنیامین نتانیاهو ارائه کرده، فریب کاری است : 

<< دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا توافق نامه هسته ای ایران را نابود کرد و بر اساس ادعای نخست وزیر اسرائیل که ایران قطعا مصمم به تولید تسلیحات اتمی است، خطر جنگ با ایران را به جان خرید. نتانیاهو نه تنها ترامپ که رسانه های جمعی را نیز با قصه های خود گول زد و با آشکار کردن آن چه که "آرشیو هسته ای" مخفی ایران خواند، آنها را فریب داد. 

در اوایل آوریل 2018  نتانیاهو، به صورت اختصاصی با ترامپ جلسه ای توجیهی درباره آرشیو هسته ای ایران برگزار کرد و بابت خروج آمریکا از برجام تضمین گرفت. در 30 آوریل همان سال بود که نتانیاهو جزییات آن جلسه مخفی را علنی کرد و در برنامه ای زنده مدعی شد سازمان جاسوسی اسرائیل کل آرشیو هسته ای ایران را از تهران دزدیده است...

اما بررسی های "گری زون" از به اصطلاح اسناد هسته ای ایران نشان می دهد که این مدارک محصول عملیات دروغ پراکنی اسرائیل است که به ایجاد شدیدترین تهید به جنگ با ایران از زمان آغاز مناقشه با تهران در تقریبا چهار دهه پیش تاکنون منجر شده است. بر اساس این تحقیقات، دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد داستان سرقت 50 هزار فایل های مخفی هسته ای از تهران به دست موساد، به احتمال بسیار زیاد قصه ای تخیلی است که خودِ موساد ساخته است. 

روایت مقامات اسرائیلی از این حوادث حاکی است ایرانی ها این اسناد هسته ای را از مناطق مختلف گردآوری و به مکانی که نتانیاهو "یک انباری قدیمی" در جنوب تهران می خواند، منتقل کرده بودند. حتی اگر هم بپذیریم ایران اسنادی محرمانه داشته است که ثابت می کند در حال تولید سلاح اتمی است، این ادعا که اسنادی با چنین ماهیت محرمانه در مکانی عادی و بدون محافظ نگه داری شوند، بسیار بعید است و طرح این ادعا باید سریعا زنگ هشداری درباره صحت این داستان به صدا درآورد...

دو مقام ارشد سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که هر دو به عنوان تحلیل گران ارشد این سازمان در امور خاورمیانه فعال بودند، در پاسخ به سوال گری زون، ادعای نتانیاهو را رد کردند و آن را بی اعتبار خواندند. 

"پل پیلر" افسر اطلاعات ملی سیا در منطقه در حد فاصل سال های 2001 تا 2005 می گوید "داستان اسرائیلی ها از این که چگونه جاسوسانشان محل اسناد را یافتند " بسیار مشکوک به نظر می رسد" به ویژه با توجه به تلاش آشکار اسرائیل برای گرفتن بیشترین "امتیاز سیاسی-دیپلماتیک" از "به اصطلاح آشکار کردن" چنین منبع خوبی. 

"گراهام فولر" کهنه کار سیا که به عنوان افسر اطلاعات ملی در امور خاور نزدیک و جنوب آسیا و همچنین نایب رئیس شورای اطلاعات ملی فعال بود، ارزیابی مشابهی ارائه می کند: "اگر اسرائیلی ها واقعا چنین منبع حساسی در تهران داشتند، او را به خطر نمی انداختند..."

 اسناد غیرمعتبر

در نمایش اسلاید نتانیاهو در 30 آوریل یک سری اسنادی نشان داده شد که گفته می شد مدارکی از اطلاعات حساس هستند که به ادعای وی نشان می دهند ایران در خصوص علاقه اش به تولید تسلیحات اتمی دروغ گفته است...اما نکته ای که رسانه ها از این "آرشیو هسته ای" پوشش ندادند، این حقیقت ساده بود که برای نتانیاهو آزار دهنده است: هیچ علامت کوچکی از این وجود نداشت که آن اسناد واقعی هستند. مثلا حتی یک برگه هم آرم رسمی نهاد مرتبط ایرانی را به روی خود نداشت!

"طارق رئوف" که از سال 2001 تا 2011 رئیس اداره هماهنگی سیاست امنیت و پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی بود، به  گرِی زون گفت این برچسب ها درباره فایل های رسمی ایران خنده دار است. زیرا "ایران سیستمی بسیار بروکراتیک دارد... مدارک آرشیو هسته ای که واشنگتن پست منتشر کرده بود، هیچ علامتی از این که منشاء آن دولت ایران باشد، ندارد. علایم دیگری نیز نداشتند که نشان دهد تولید آنها تحت نظر یک نهاد دولتی ایرانی صورت گرفته باشد..." 

 دسترسی نداشتن کارشناسان خارجی به اسناد 

در حقیقت حتی بازرسانی که بسیار طرفدار اسرائیل هستند نیز در سفر به تل آویو از دسترسی به اصل این اسناد بازماندند. "دیوید آلبرایت" از موسسه علوم و امنیت بین الملل، و همچنین "اولی هاینونن" از موسسه دفاع از دمکراسی که هر دو از طرفداران سرسخت سیاست هسته ای اسرائیل در قبال ایران هستند، در اکتبر 2018 گزارش دادند که آنها فقط به یک دستگاه نمایش اسلاید دسترسی داشتند که بخش های بازیابی شده از بخشی از اسناد را نمایش می داد. 

گروهی شش نفره از کارشناسان مرکز امور بین الملل و علوم دانشگاه هاروارد که در ژانویه 2019 به اسرائیل رفته بودند تا اطلاعات اسناد آرشیو در اختیارشان قرار گیرد، فقط به صورت سریع مدارکی در اختیارشان قرار داده شد که گفته می شد اصل اسناد است.

پرفسور "متئو بون" استاد دانشگاه هاروارد در مصاحبه ای اعلام کرده بود به آنها یکی از کلاسورهایی نشان داده شد که گفته می شد حاوی اسناد اصلی مربوط به روابط ایران و آژانس است که او مختصرا بخشی از آن را ورق زد. اما به گفته او، هیچ سندی از برنامه ی تسلیحات اتمی ایران به آنها ارائه نشد...

 دومین طرح تقلبی از موشک های ایرانی

در میان اسنادی که نتانیاهو در برنامه 30 آوریل 2018 نشان داد، طراحی یک سیستم حامل کلاهک موشک شهاب – 3  وجود داشت که نشان می داد ظاهرا یک سلاح هسته ای داخل آن است. 

این طرح ها بخشی از 18 طرح فنی از تجهیزات موشک شهاب – 3 بود. این مدارک در مدت چندین سال از زمان دولت بوش دوم تا دولت اوباما، به دست یک جاسوس ایران که عامل سرویس اطلاعاتی آلمان- BND- بود، به دست آمده بود. و اسرائیل هم داستان خود را بر مبنای آن پیش برد. 

در سال 2013 یک مقام ارشد سابق وزارت خارجه آلمان به نام "کارستن فوت" به من (نویسنده این گزارش) گفته بود که آن اسناد را ابتدا یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (MEK) در اختیار اطلاعات آلمان قرار داده بود. فوت به یاد می آورد که یکی از مقامات ارشد BND به او هشدار داده بود که از نظر آنها، منبع سازمان مجاهدین اعتباری ندارد....

نقش عوامل سازمان مجاهدین در انتقال اسناد به اصطلاح مخفی برنامه های هسته ای ایران به BND و روابطش با موساد هیچ شکی برجا نمی گذارد که اسناد ارائه شده به منابع اطلاعاتی غرب در حقیقت ساخته موساد بوده است.

از نظر موساد، سازمان مجاهدین یک یگان مناسب برای اعمال فشار منفی خارجی درباره ایران به شمار می رود که تمایلی هم ندارد مستقیما به سازمان اطلاعاتی اسرائیل نسبت داده شود.  

نخست وزیر اسرائیل با نمایش دادن طرح های بی اعتبار از تجهیزات موشکی ایران – حقه ای که پیشتر برای ایراد اتهام علیه ایران در خصوص توسعه تسلیحات اتمی نیز به کار برده بود- نشان داد چقدر از توانایی های خود در گول زدن واشنگتن و رسانه های جمعی غربی اطمینان دارد...  

نتانیاهو از طریق اعمال نفوذ در دولت های خارجی و همچنین رسانه ها – که نتیجه سطوح چندگانه فریب کاری او است- توانسته است دونالد ترامپ و آمریکا را وارد روندی خطرناک از تقابلی بکند که واشنگتن را به رویارویی خطرناک نظامی با ایران کشانده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار