کد خبر: ۹۲۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰ 06 December 2020

دولت در روزهای سخت کرونایی، فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، در حال تامین زیرساخت‌های حمل و نقل برای جابجایی آسان کالا و مسافر در بندرچابهار است که ساخت جاده چابهار- کنارک از جمله طرح‌های مهم کلنگ زنی شده با حضور وزیر راه وشهرسازی است.

به گزارش ایرنا، چابهار در محدوده سواحل مکران و متصل به آب های آزاد اقیانوس هند موقعیت مناسبی برای تجارت، بازرگانی، آبزی پروری و ورود کالا دارد که تنها جاده استاندارد از نوع بزرگراه و آزادراه مناسب می تواند کشور را از وجود نعمت های فراوان خدادادی و ظرفیت های بسیار بهره‌مند و اشتغال دریا محور در سواحل و انتقال سریع کالاها از یک جاده مطمئن و بدون خطر و تصادفات وحشتناک جاده ای را ممکن سازد.

از آنجایی که ۸۵ درصد حمل ونقل کالا با کامیون از طریق جاده‌ها انجام می شود پروژه های راهسازی از جمله جاده دو بانده چابهار- کنارک و راه ترانزیتی چابهار- نیکشهر- ایرانشهر- زاهدان از اهمیت بالایی برای مردم استان و کشورهای همسایه برخوردار است.

بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است، بطوریکه ترانزیت کالا به افغانستان از این بندر با کامیون از طریق میلک زابل می تواند موجب تحول در اشتغال و توسعه و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان شود.

ترانزیت کالا از طریق جاده مناسب و استاندارد به داخل و خارج کشور در رونق اقتصادی استان سیستان وبلوچستان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت، در این خصوص از جمله مزیت‌ها برای سیستان و بلوچستان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذی‌نفع خواهد شد همچنین در کنار بخش حمل و نقل قطعا سامانه‌ها و مجتمع‌های خدماتی بین راه‌ها از این فرآیند و مزیت ترانزیت نفع خواهند برد.

مزیت و قابلیت‌های منحصر به فرد چابهار در زمینه صادرات و واردات و ترانزیت باعث شده تا این بندر امروز یکی از بنادر پر رونق کشور باشد که توانسته نقش بسیار خوبی را در پیوند منطقه‌ای ایفا کند.

با وجود ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی‌های اقیانوس پیما و همچنین رونق ترانزیت و صادرات در جنوب شرق کشور فراهم شده که با توسعه بندر در فازهای بعدی طرح توسعه عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر استراتژیک با رشد چشمگیری همراه خواهد شد.

با این اوصاف نقش جاده در حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است و می توان امیدوار بود که با آغاز ساخت جاده ۲ بانده چابهار- کنارک، پروژه های احداث بزرگراه از چابهار به سمت نیکشهر- ایرانشهر-زاهدان و ایرانشهر به طرف بم و کنارک به جاسک نیز با تخصیص اعتبار و آغاز عملیات اجرایی در آینده ای نزدیک شاهد تحول بزرگی خواهیم بود.

جاده چابهار- کنارک ۶ بانده طراحی و ساخته می شود

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح ظرفیت ها و پتانسیل‌های بندرچابهار اظهار داشت: بندرشهیدبهشتی چابهار قابلیت پذیرش هر نوع کشتی را دارد و می تواند هر نوع کالا را با تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری کند.

بهروز آقایی با اشاره به اینکه جاده استاندارد نقش مهمی در جابجایی سریع کالا و تردد ایمن حجم بالای کامیون ها دارد، افزود: کریدور ۶ بانده جاده ای از مبدا بندرشهیدبهشتی بطول ۱۸ کیلومتر از گیت شرقی این بندر تا پلیس راه با همت سازمان بنادر ودریانوردی کشور با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان با حضور وزیر راه وشهرسازی آغاز شده است که می تواند رفت وآمد کامیون ها را تسریع کنند.

وی ادامه داد: ۳۰ دستگاه تجهیزات مدرن برای بندرشهیدبهشتی خریداری شده و در حال استفاده هستند و علاوه بر آن ۲ لایروب نیز در بندرچابهار وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۷۲ فروند کشتی کانتینری، سه کشتی دام زنده و هشت کشتی فله پس از افتتاح فاز نخست توسعه بندر چابهار وارد این بندر شده اند، خاطرنشان کرد: عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار ۱۸۱ برابر نسبت به سال گذشته رشد داشته و هم اکنون رتبه سوم بعد از بندر شهیدرجایی و بندر امام خمینی در زمینه ورود و خروج کالا را دارد.

وی گفت: شاخص صادرات نیز رشد ۳۷ درصدی دارد و ۵۴ درصد از حجم کالاها مربوط به حوزه خلیج فارس و بقیه از سایر بنادر دنیا بوده است.

تردد آسان مسافران، گردشگران و سرمایه گذاران با ساخت جاده چابهار- کنارک

رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزادچابهار نیز اظهار داشت: با ساخت جاده چابهار- کنارک تردد آسان کامیون‌ها و سایر خودروهای سبک و سنگین در جابجایی کالا، مسافران، گردشگران و سرمایه گذاران را شاهد خواهیم بود، این جاده می تواند بخشی از مشکلات حوزه حمل و نقل و حوادث جاده ای را مرتفع کند.

عبدالرحیم کردی اعتبار این پروژه را ۲۵۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: کاهش تصادفات جاده ای و توسعه حمل و نقل از دیگر اهداف ساخت این جاده دوبانده است که با مشارکت ۵۰ درصدی سازمان منطقه آزادچابهار و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرایی می شود.

وی گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری و دولتمردان برای توسعه سواحل مکران بهره‌برداری از پروژه‌های راه‌آهن، گاز و بندر در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تحولات عظیمی در این منطقه خواهیم بود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار افزود: پروژه راه‌آهن چابهار با تأخیر ۱۰۰ ساله در حال نتیجه دادن و نویددهنده روند تحولات توسعه‌ای منطقه است که بااتصال راه‌آهن به شبکه ملی می‌توانیم تجارت جهانی را متحول سازیم.

جاده چابهار- کنارک تیر سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری می‌شود

استاندار سیستان وبلوچستان نیز گفت: باند دوم محور ترانزیتی چابهار- کنارک از مبدا بندر شهیدبهشتی تا پایان سال مالی و کار دولت در تیرماه سال ۱۴۰۰ تکمیل و افتتاح می‌شود.

احمدعلی موهبتی چندی پیش در سفر به چابهار گفته بود: ساخت باند دوم جاده چابهار- کنارک از محل بندر شهید بهشتی تا پلیس راه بطول ۱۸ کیلومتر توسط سازمان بنادرودریانوردی، قطعه دوم از پلیس راه به طرف کنارک بطول ۲۴ کیلومتر توسط منطقه آزادچابهار و ۲۴ کیلومتر دیگر تا شهر کنارک از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور احداث می شود.

وی بیان کرد: عملیات راهسازی در این محور با حدود ۶۶ کیلومتر طول در سه جبهه انجام می شود و با توجه به اهمیت آن در توسعه حمل ونقل، سهولت در جابجایی کالا ومسافر، کاهش تصادفات جاده ای و تردد آسان مسافران، گردشگران و سرمایه گذاران تا پایان دولت تکمیل و بهره برداری خواهد شد.

وی گفت: در سفر وزیر راه و شهرسازی در یک ماه گذشته یکی از آرزوهای دیرینه مردم ریل گذاری پروژه بزرگ و ملی چابهار به زاهدان آغاز شد که تکمیل این پروژه جابجایی کالا و حمل و نقل بار را متحول و سیستان وبلوچستان را در مسیر تحول در جابجایی کالا و بار قرار می دهد.

قشرهای مختلف مردم نیز از اقدام وزارت راه وشهرسازی، سازمان بنادر ودریانوردی و منطقه آزادچابهار در اجرای این طرح خرسندند چرا که طرح مهم کریدور لجستیکی از درب بندر شهید بهشتی تا پلیس راه و سپس تا کنارک سبب سهولت در تردد خودروها و انتقال سریع کالاها بدون خطرات و تصادفات جاده ای می شود.

عرض جاده چابهار- کنارک در محدوده شهر ۷۰ متر است

شهردار چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پروژه ساخت باند دوم جاده چابهار به کنارک بیش از ۲ ونیم کیلومتر آن در محدوده شهر مشهور به کمربندی شهید بهشتی واقع شده که با عرض ۷۰ متر ساخته خواهد شد.

محمدیونس حقانی به مشخصات این پروژه اشاره کرد و افزود: حجم خاک برداری این پروژه ۱۵ هزار مترمکعب، خاکریزی ۴۰۰ هزار مترمکعب، زیرسازی ۲۱ هزار مترمکعب، آسفالت یک میلیون و ۲۵۰ هزار مترمربع ، قیر پریمکت و تک کت ۲۱۸ تن، ۲ تقاطع غیر همسطح و چهار دستگاه آب‌رو انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این پروژه با مشارکت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و منطقه آزادچابهار احداث کمربندی از محدوده بندر شهیدکلانتری نیز تسریع می شود.

شهردار چابهار با قدردانی از زحمات و مساعدت‌های ویژه مسوولان و نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری گفت: این جاده کمربندی شمالی نیز تا سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ تکمیل می شود.

حقانی افزود: در دیدار نماینده حوزه انتخابیه چابهار با معاون وزیر راه و شهرسازی مقرر شد ۱۰۰ هزار متر مربع آسفالت با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جهت تکمیل دو باند تندرو کمربندی شمالی مساعدت شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با قول مساعد و اختصاص اعتبار توسط سازمان حمل و نقل جاده ای تا سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ دو لاین اصلی کمربندی شمالی به بهره برداری رسیده و مشکلات عدیده مردم در امر تردد و حمل و نقل مرتفع شود.

وی گفت: این پروژه با مشارکت ۷۰ درصدی سازمان منطقه آزاد چابهار و ۳۰ درصدی شهرداری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ساخته می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار