روز‌های سرد زمستان در راه است، امسال زمستان با همه سال‌ها تفاوت دارد، حتی روز‌های برفی هم با سیاهی عجین شده است، البته اگر بیشتر مراقب خودمان باشیم، به توصیه‌های و دستورالعمل‌های بهداشتی عمل کنیم، کمتر گرفتار کرونا می‌شویم و به روز‌های مرگ ۵۰۰ نفر باز نمی‌گردیم.

در حال حاضر تنها راه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و پیروی از اصول تغذیه صحیح است.

تقویت سیستم ایمنی با رژیم غذایی

براساس نظر کارشناسان دفتر بهبود تغذیه در وزارت بهداشت با تغذیه صحیح و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان از ابتلا به کرونا پیشگیری کرد و تغذیه صحیح به معنی مصرف مواد غذایی گران قیمت نیست و در ادامه به تشریح به بیان توصیه های کارشناسان  دفتر بهبود تغذیه در وزارت بهداشت می پردازیم.

کافی است در روزهای کرونایی با استفاده از جایگزین‌های مواد غذایی می‌توان تغذیه‌ای صحیح و متناسب با اقتصاد خانواده داشت.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن به اندازه کافی از منابع پروتئینی و ریزمغذی‌ها استفاده کنید. بهترین منبع پروتئینی ارزانتر، حبوبات است که همراه با غلات ارزش غذایی معادل گوشت خواهد داشت.

از جوانه گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. این جوانه‌ها سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین‌های گروه B هستند که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی با موادغذایی

در دوران کرونا مکمل بخوریم یا نخوریم؟

برای پیشگیری از کرونا، مکمل‌های مولتی ویتامین را خودسرانه مصرف نکنید. به جای مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده کنید. با مصرف روزانه حداقل ۵ واحد سبزی و میوه (۲ عدد میوه و سه وعده سبزی) ویتامین C مورد نیاز بدن تامین می‌شود

خود سرانه مکمل‌های ویتامین A، روی و آهن مصرف نکنید و از سبزی‌ها و میوه‌هایی که به صورت طبیعی دارای این ویتامین‌ها هستند، استفاده تمایید.

برای پیشگیری از کرونا در کنار هر وعده غذایی از سالاد یا سبزی خوردن استفاده کنید، اگر به دلیل مشکلات گوارشی قادر به مصرف سبزیجات به صورت خام نیستید، آن‌ها را به شکل بخارپز مصرف کنید.

 افراد بالای ۱۲ سال برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ماهانه یک مکمل ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی مصرف کنند. در کودکان ۲ تا ۱۲ سال، مصرف هر دوماه یک عدد مکمل ۵۰ هزارواحدی ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از کرونا کمک می‌کند.

رژیم غذایی در دوران کرونا

موادغذایی که در روزهای کرونایی باید دور آنها خط بکشیم؟

در دوران همه گیری کرونا از مواد غذایی کم چرب، کم نمک و با قند کمتر استفاده کنید.غذا‌های چرب و پرنمک با تضعیف سیستم ایمنی بدن شانس ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند.

مصرف زیاد مواد قندی و شیرین با تحریک سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کنند، به جای استفاده از نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی که قند افزوده دارند و نوشیدنی‌های شیرین، از دوغ یا ماءالشعیر‌های بدون قند و عرقیات خانگی کم شیرین استفاده کنید.

مصرف فست فود‌ها مثل انواع پیتزا، سوسیس و کالباس و غذا‌های کنسروی که حاوی سدیم و نمک زیادی هستند و موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شوند را محدود کنید. تا احتمال ابتلای شما به کرونا کمتر شود.

در دوران قرنطینه خانگی به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک (مانند آجیل و تخمه‌های نمکی) و شیرین (مانند انواع شیرینی، شکلات و بیسکویت و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند)، از انواع میوه ها‌ی فصلی و تازه استفاده کنید.

مصرف سس‌های چرب را که معمولا نمک و شکر زیادی هم دارند، محدود کنید.مصرف غذا‌های پرچرب، پر نمک و شیرین خطر ابتلای شما به کرونا را افزایش می‌دهد.

انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، آب نبات، شکلات، نوشیدنی‌های شیرین مثل شربت ها، انواع مربا و انواع شیرینی‌های خشک و‌تر حاوی مقادیر زیادی مواد قندی هستند. در مصرف آن‌ها افراط نکنید.

موادغذایی مضر در دوران کرونا

میوه های و سبزیجات مفید در دوران کرونا

 از سبزی‌ها و صیفی جات فصلی مثل شلغم، کدو حلوایی، انواع کلم و گل کلم و هویج که سرشار از ویتامین c و A هستند، استفاده کنید. سالاد خود را با چاشنی‌هایی مثل انواع سرکه، آبغوره، آبلیمو، آب نارنج و سبزیجات معطر میل کنید.

 از میوه‌های فصل مثل انواع مرکبات که غنی از ویتامین C هستند روزانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید. یک عدد پرتقال و یا دو عدد نارنگی متوسط ویتامین C مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند.

سعی کنید دو سوم بشقاب غذایتان را به سبزیجات و حبوبات اختصاص دهید.

تا جایی که ممکن است، روزانه ماست، پنیر و شیر کم چرب مصرف کنید.

حبوبات منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند؛ بنابراین در وعده‌های غذایی اصلی روزانه از حبوبات استفاده کنید. خوردن یک نیاز حیاتی است، ولی خوردن مواد غذایی سالم یک هنر است.

میوه و سبزی مفید در دوران کرونا

خوراکی های مفید در روزهای کرونایی

 به جای نان‌های سفید از نان‌هایی که سبوس بیشتری دارند استفاده کنید.

 حبوبات و غلات ارزش پروتئینی بالایی دارند. بهتر است برنج را بیشتر به صورت مخلوط با حبوبات مثل باقلا پلو، عدس پلو، ماش پلو، لوبیا چشم بلبلی با پلو، و یا عدس یا ماش را با نان مصرف کنید تا پروتئینی با ارزش غذایی گوشت به بدنتان برسد.

به مواد غذایی حاوی حبوبات (عدسی و خوراک لوبیا) چاشنی‌های حاوی ویتامین C مانند آب لیمو یا نارنج تازه اضافه کنید.

با مصرف شیر غنی شده با ویتامین D، بخشی از نیاز بدن به این ویتامین تامین می‌شود.

از سیر، زنجبیل و پیاز هر روز در غذا‌های مصرفی استفاده کنید. این سه ماده غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی هستند.

تخم مرغ منبع بسیار مناسبی از پروتئین و مواد مغذی متنوع است. فقط توجه داشته باشید که بهتر است تخم مرغ را بجوشانید و بصورت آبپز کاملا سفت و پخته شده مصرف کنید و از نیم پز کردن، عسلی نمودن و یا نیمرو کردن آن بپرهیزید.

رژیم غذایی در روزهای کرونایی

زنگ خطر ابتلا به کرونا در چاق‌ها

چاقی = افزایش احتمال ابتلا به کرونا = خداحافظی با زندگی

احتمال ابتلای افراد چاق به کرونا بیش از دیگر افراد است.  مراقب وزنتان باشید. احتمال زنده ماندن افراد چاقی که مبتلا به کرونا می‌شوند پایین است پس به فکر کنترل وزن خود باشید.

با کاهش مصرف قند و شکر و شیرینی از ابتلا به دیابت، چاقی و کرونا پیشگیری کنید.

برای تشویق کودکان و نوجوانان به تحرک بیشتر در ایام ماندن در منزل، بطور دسته جمعی همراه اعضای خانواده ورزش کنید.

در دوره همه گیری کرونا، برای داشتن فعالیت بدنی منظم و ورزش در منزل، برنامه ریزی شخصی داشته باشید.

برای پیشگیری از اضافه وزن در دوران همه گیری کرونا، در خانه با کودکان خود بازی‌های پر تحرک انجام دهید.

برای پیشگیری از چاقی کودکان، میزان تماشای تلویزیون، کار و بازی کودکان با رایانه را محدود کنید.

 در حین خرید، به نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای مواد غذایی توجه کنید، چرا که به شما می‌گویند که در محصول مربوطه چقدر نمک، قند و چربی وجود دارد.

 توجه به نشانگر رنگی تغذیه‌ای محصولات غذایی تضمین خریدی سالمتر و سیستم ایمنی قوی‌تر برای پیشگیری از کروناست.

رژیم غذایی مناسب در دوران کرونا

توصیه های مهم تغذیه ای در دوران کرونا

کم آبی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد، بنابراین روزی ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.

هیچکدام از وعده‌های غذایی را حذف نکنید چرا که این اقدام سیستم ایمنی شما را تضعیف می‌کند.

 کمبود خواب باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود. خوابیدن به مدت هفت تا نه ساعت به صورت روزانه برای بزرگسالان توصیه می‌شود. کودکان بسته به سنشان به ۸ تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند.

هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی تواند معجزه کند. تحت تاثیر شایعات در مصرف برخی اقلام غذایی یا دمنوش‌ها افراط نکنید. تنوع و تعادل را در برنامه غذایی خود رعایت کنید.

 مواد غذایی را از مراکز معتبر و تحت نظارت ارگان‌های بهداشتی تهیه کنید.

مواد غذایی خریداری شده را به شیوه سالم آماده و مصرف و از روش‌های بخار پز یا آبپز کردن بجای سرخ کردن استفاده کنید.

دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی –عروقی خطر ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کنند. با رعایت رژیم غذایی صحیح در کنترل این بیماری‌ها بکوشید.