وحیدپورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: فصل تخم گذاری لاک پشت های دریایی در سواحل دریای جنوب استان شروع شد
کد خبر: ۹۲۴۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴ 18 December 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: پس از پایش شبانه روزی و حفاظت از مناطق و سواحل، فصل تخم گذاری لاک پشت های دریایی که از اوایل تابستان سال جاری در سواحل استان سیستان و بلوچستان آغاز شده، هنوز ادامه دارد.

پورمردان افزود: تیم های محیط بان و کارشناس مستقر در مناطق و سواحل تخم گذاری لاک پشت های دریایی در حین انجام پایش سواحل شاهد تولد نوزادان لاک پشت های دریایی در ساحل روستای لیپار بودند.
وی ادامه داد: پس از بررسی نوزادان توسط کارشناس محیط زیست دریایی، نوزاد های تازه متولد شده لاک پشت دریایی سبز که تخم های آنها در ایستگاه هچرینگ سایت لیپار تحت مراقبت و حفاظت ویژه بودند با همکاری نمایندگان سازمان منطقه آزاد چابهار و همیاران محلی روستای لیپار به دریا رها سازی شدند.

پورمردان اشاره کرد: این اداره کل همه ساله برنامه پایش و حفاظت از لانه های تخم گذاری لاک پشت های دریایی را با همکاری جوامع محلی در سواحل این استان بطور مستمر انجام می دهد. تخمگذاری لاک پشت های دریایی گونه سبز بسته به شرایط اقلیمی در اوایل تابستان در سواحل مکران آغاز می شود و این فرایند لانه گزینی و تخمگذاری لاک پشت های ماده تا اواخر پاییز ادامه داشته و تولید مثل لاک پشت های سبز در سواحل چابهار و کنارک تا اواخر سال نیز انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان توضیح داد: سواحل ماسه ای لیپار، کچو، کوپانسر، تنگ، پزم، گواتر و پوشات از مهمترین سایت های تخمگذاری لاک پشت های دریایی سبز در سواحل استان است.

از چند سال گذشته تاکنون برنامه ریزی های قابل توجهی توسط معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست جهت پایش و حفاظت از مناطق تخمگذاری لاک پشت های دریایی سواحل مکران صورت گرفته و اخیراً با حمایت های سازمان منطقه آزاد چابهار دبیرخانه ملی لاک پشت های دریایی کشور در چابهار راه اندازی شده است. لاک‌پشت سبز نوعی لاک پشت دریایی است که در آب‌های گرمسیری از خلیج فارس تا اقیانوس‌های آرام و اطلس زندگی می‌کند که به شدت درمعرض خطر انقراض قرار گرفته است، لاک پشت سبز با خوردن گونه‌های دریایی از جمله عروس دریایی جمعیت رو به افزایش آنها را کنترل می‌کند.

تولد نوزادان لاک پشت های دریایی در سواحل چابهار + تصاویرتولد نوزادان لاک پشت های دریایی در سواحل چابهار + تصاویر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار