رقابت برای رشته‌های رقابت‌پذیر کنکور پای خیلی‌ها را به موسسات کنکور باز کرده است. برخی از این موسسات تا ۶۰۰ میلیون تومان هم پول می‌گیرند و برخی نیز بیشتر. کار تا آنجا پیش رفته که برخی از این موسسات نام دانشگاهی را که داوطلب می‌خواهد قبول شود، هم در قرارداد می‌نویسند.
کد خبر: ۹۲۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵ 01 January 2021


برای کپی کردن لینک پست کلیک کنید

تلگرام
واتساپ
توییتر

تجارت‌نیوز از بازار کنکور گزارش می‌دهد:
گارانتی قبولی در دانشگاه دلخواه / هر صندلی دانشگاه 600 میلیون تومان!
گارانتی قبولی در دانشگاه دلخواه / هر صندلی دانشگاه 600 میلیون تومان!

رقابت برای رشته‌های رقابت‌پذیر کنکور پای خیلی‌ها را به موسسات کنکور باز کرده است. برخی از این موسسات تا ۶۰۰ میلیون تومان هم پول می‌گیرند و برخی نیز بیشتر. کار تا آنجا پیش رفته که برخی از این موسسات نام دانشگاهی را که داوطلب می‌خواهد قبول شود، هم در قرارداد می‌نویسند.
[yektanet.com]

به گزارش تجارت‌نیوز، کتاب‌هایش را روی هم چیده، ستون بلندی که از قد خودش هم بلندتر است. کتاب‌هایی در رنگ‌ها و نشرهای مختلف. با صدایی که انگار از اعماق چاه بیرون می‌آید، می‌گوید: «اگر امسال نتوانم قبول شوم…» این روایت ناتمام همه کنکوری‌هاست. همین اما و اگرها پای کنکوری‌ها را به بازار کنکور می‌کشاند. بازاری که سال‌هاست با وعده امسال و سال بعد همچنان گرم است و چرخش با قدرت می‌چرخد.

موسسات کنکوری یکی دوتا نیستند. اسم کنکور را که بیاوری ده‌ها اسم برایت ردیف می‌کنند. بعضی‌ها قدیمی هستند و بعضی‌ها تازه نان خود را در روغن کنکور زده‌اند. قیمت‌هایشان هم بستگی به منطقه و خدمات ارائه شده دارد. بعضی از موسسات گوی سبقت را از رقبا ربوده‌اند آن هم با خدمات وی آی پی.
قرارداد تضمینی برای قبولی کنکور!

صاحب یکی از این موسسات می‌گوید: «تضمینی خدمات می‌دهیم و بیمه‌نامه می‌دهیم. در قرارداد هم نام دانشگاهی که برای دواطلب برنامه‌ریزی می‌کنیم، قید می‌شود. اگر داوطلب قبول نشود بخشی از پول را پس می‌دهیم. اما با خدماتی که ارائه می‌دهیم مطمئنیم که مراجعه‌کنندگان موسسه ما قبول می‌شوند.»

او می‌گوید: «هزینه خدمات متفاوت است، از 500 هزار تومان داریم تا 600 میلیون تومان. اگر خدمات وی آی پی بخواهد 600 میلیون می‌گیریم. به طور میانگین اما هزینه خدمات ما در موسسه 220 میلیون تومان است.»

تفاوت خدمات وی آی پی با خدمات معمولی برخی از این موسسات در خوابگاه دادن به داوطلبان و نظارت 24 ساعته است. فرقی هم ندارد داوطلب ساکن تهران باشد یا از شهرهای دیگر بیاید. حالا دیگر اضطراب و استرس مهمان لحظه لحظه دواطلبان است.

یک عضو آموزش عالی: خرید و فروش صندلی دانشگاه هم صورت می‌گیرد. قیمت برخی از صندلی‌ها سال گذشته 600 میلیون تومان بود.

در کنار این موسسات و هزینه‌هایشان اما یک عضو آموزش عالی که خواست نامش فاش نشود به تجارت‌نیوز می‌گوید: «خرید و فروش صندلی دانشگاه هم صورت می‌گیرد. قیمت برخی از صندلی‌ها سال گذشته 600 میلیون تومان بود.»

این در حالی است که سال 98 یک دانشجوی تقلبی رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی خبرساز شد. کیانوش جهانپور، رئیس وقت روابط عمومی وزارت بهداشت در این زمینه گفته بود: «این فرد و امثالهم در این تخلفات قطعا تنها نیستند و حلقه‌ای از یک زنجیره کلاهبرداری است که متاسفانه در سال‌های اخیر در حوزه کنکور به سواستفاده از تمایل دانش‌آموزان و خانواده‌ها به موفقیت در این آزمون، مشغولند و سالانه صدها میلیارد تومان از این راه کسب می‌کنند.»

روزگاری شاید رقابت کنکور خلاصه می‌شد در همان سال کنکور حالا اما از دوره متوسطه اول و دوم شروع می‌شود و به همان نسبت فشار روانی به دانش آموزان وارد می‌شود. هرچقدر برای دانش‌آموزان استرس دارد برای موسسات کنکوری گردش مالی!
آپشن بیشتر، جذب و پول بیشتر

رقابتی سخت میان موسسات شکل گرفته است، هر کدام آپشن‌های بیشتری نسبت به دیگری بدهد شانسش برای جذب داوطلب بیشتر می‌شود. خدمات متنوعی از جمله روانشناس، مشاوره تحصیلی، گفتگوی ویژه با اعضای خانواده و الی ماشالله!

تعداد داوطلبان کنکور هم کم نیستند. کنکور سال 99 بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر داوطلب داشت. علی پورسلیمان، کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه رقابت در کنکور برای 10 تا 15 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها و برای رشته‌های رقابت‌پذیر است، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «عمده‌ترین ضعف به نظام آموزشی برمی‌گردد. وقتی پدر و مادرها فکر کنند که کیفیت آموزشی مدارس پایین و امکانات کم است به سمت بازار مکاره کنکور کشیده می‌شوند.»

آنطور که مجید حسینی، عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بالای 70 درصد دانشجویان پنج دانشگاه‌ برتر کشور مربوط به سه دهک بالا یعنی طبقات مرفه جامعه هستند. تقصیر کنکور نیست، تقصیر شیوه‌ ثروت‌محورانه برگزاری کنکور است.»

آمار دقیقی از گردش مالی موسسات کنکوری در دست نیست اما آنطور که پیش‌تر کیانوش جهانپور گفته بود سالانه صدها میلیارد تومان از این راه به دست می‌آورند. تجارت‌نیوز پیش‌تر در گزارشی از گردش مالی 70 هزار میلیارد تومانی موسسات کنکور خبر داده بود.

پیش‌تر نایب رئیس شورای مؤسسان مراکز آموزشی کشور گفته بود حدود ۶۰ درصد از آموزشگاه‌های علمی فعال در کشور موسسات کنکوری هستند، یعنی ۵ تا ۶ هزار موسسه در کل کشور.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار