کد خبر: ۹۳۰۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲ 08 January 2021

به گزارش برنا، بخش فارسی رادیوی بین‌المللی فرانسه روز پنجشنبه در گزارشی به پرونده‌های مطرح فعالان حقوق بشر و مخالفان حکومت سعودی اشاره کرد و نوشت: این روزها بیشتر از همیشه پرونده‌های مخالفان رژیم سعودی و فعالان حقوق بشر در عربستان مطرح است. شاید عربستان بخواهد تکلیف این نوع پرونده‌ها را یکسره کند تا بهانهٔ حقوق بشری به دست جو بایدن ندهد؛ اما برخی نیز احتمال می‌دهند که محمد بن سلمان قصد دارد از این طریق به آمریکا فشار بیاورد. جو بایدن قبلاً به‌شدت از نقض حقوق بشر در عربستان انتقاد کرده و نظر خوشی نسبت به ولیعهد سعودی ندارد.

این رسانه دولتی فرانسوی در ادامه گزارش به وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری آتی آمریکا در مورد عربستان سعودی پرداخت و گفت: جو بایدن طی کارزار انتخاباتی خود به‌صراحت گفته بود که مسئولان قتل جمال خاشقچی باید پاسخگو باشند. او همچنین با اشاره به جنگ یمن، از کشته شدن زنان و کودکان بی‌گناه توسط عربستان انتقاد کرده و قول داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، سلاح کمتری به ریاض بفروشد. بایدن حتی عربستان را «دولت مطرود» توصیف کرده بود، به همین دلیل، سعودی‌ها نگرانند که پرونده‌های حقوق بشری در زمان ریاست جمهوری بایدن دردسرساز شود.

به نوشته رادیوی بین‌المللی فرانسه زندانیان سرشناسی از جمله لجین الهذلول فعال حقوق بشر، ولید احمد فتیحی پزشک دو تابعیتی سعودی-آمریکایی، بدرالابراهیم پزشک و نویسنده و صلاح الحیدر یا مشغول گذراندن دوران محکومیت خود بوده و یا در زندان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

از سوی دیگر ده‌ها نفر از اعضای خاندان سلطنتی نیز در حصر خانگی یا تحت تعقیب هستند. محمد بن نایف که زمانی ولیعهد رسمی کشور بود و سپس توسط محمد بن سلمان کنار زده شد، همچنان در جده، در بازداشت خانگی است. او به همکاری با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) متهم است.

 

کریستین دیوان پژوهشگر مقیم واشنگتن به این رسانه فرانسوی گفت: به نظر عجیب می‌آید که شاهزاده بن سلمان این نوع پرونده‌ها را چنین افزایش داده است. شاید او در مذاکرات آینده با جو بایدن بخواهد سرسختی کند و بگوید هیچ‌کس حق ندارد در امور داخلی ما دخالت کند؛ اما برخی نیز معتقدند که حکومت سعودی خواهد توانست با اتکا به زندانیان سیاسی، به غربی‌ها فشار آورده و دست به اخاذی بزند.

حسین ابیش پژوهشگر لبنانی‌تبار که در آمریکا مشغول به کار است می‌گوید: من مطمئن نیستم که سعودی‌ها ابعاد مشکلاتی را که با جو بایدن خواهند داشت، هنوز درک کرده باشند. به گفتهٔ او فشار بر مخالفان سعودی در حالی افزایش یافته که این موضوع برای دموکرات‌های آمریکایی یک موضوع حساس محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار