به گزارش ایسنا ،گم شدن یا دزدیده شدن یک گوشی موبایل می‌تواند با ضرر و زیان و نگرانی‌هایی در مورد امنیت حریم خصوصی همراه باشد، چون علاوه بر از دست رفتن یک دستگاه گوشی، اطلاعات و فایل‌های خصوصی هم در معرض دسترسی غیرمجاز و سو استفاده قرار می‌گیرند، اما روش‌هایی وجود دارند که این ضرر و زیان و نگرانی‌ها را از بین می‌برند یا به حداقل کاهش می‌دهند.

سرهنگ قربانپور در گفت و گو با ایسنا در تشریح نحوه شکایت از سرقت تلفن همراه و مدارک مورد نیاز آن اظهار کرد: اولین و مهمترین اقدامی که بایستی بعد از به سرقت رفتن یا مفقود شدن گوشی موبایل انجام داد، اقدام برای مسدود نمودن (سوزاندن) سیم کارت موجود در گوشی است.

وی با تاکید براینکه مرحله بعدی، طرح شکایت در دادسرا است، افزود: صاحب گوشی می بایست بلافاصله بعد از به سرقت رفتن گوشی‌ و یا مفقود شدن آن، با مراجعه به دادسرای محل وقوع جرم، پیگیری موضوع را تقاضا کند.

رئیس پلیس فتای شهرستان مدارک لازم برای طرح و پیگیری شکایت در مورد سرقت یا مفقود شدن گوشی تلفن همراه را اصل و دو برگ فتوکپی از فاکتور خرید گوشی، اصل و دو برگ فتوکپی از شماره سریال پشت جعبه  (کارتن) گوشی، اصل و دو برگ فتوکپی از کارت ملی شاکی یاد کرد و گفت:  ضمنا مشترکانی که کارتن گوشی خود را در دسترس ندارند، بهتر است از هم اکنون از طریق ذیل، شماره سریال گوشی خود را بدست آورده و آن را برای روز مبادا، یادداشت کنند، زیرا داشتن و ارائه این شماره برای ردیابی گوشی الزامی است.

سرهنگ قربانپور افزود: طریق اخذ شماره سریال گوشی: شماره گیری کلید ستاره و سپس مربع و پس از ان عدد (۰۶) و دوباره کلید مربع است.

وی تاکید کرد: بعد از طی مراحل اداری مربوطه، اداره مخابرات از طریق شماره سریال ۱۵ رقمی گوشی، به پیگیری و ردیابی گوشی‌ اقدام می‌کند.

رئیس پلیس فتای شهرستان همچنین بر ارائه نکاتی پیرامون شیوه خرید تلفن همراه پرداخت و گفت: در حد امکان سعی شود موبایل را از فروشگاه های معتبر که دارای پروانه کسب هستندخریداری کنید، دقت کنید که گوشی موبایل حتما دارای ضمانتنامه معتبر باشد، هنگام خرید، حتما از فروشنده فاکتور خرید مهر شده دریافت کنید.

از سوی متخصصین امر توصیه می شود به دلیل طولانی بودن مراحل کاری و اداری سعی کنید در این بین مراحل پیشنهاد شده را پیگیری کنید؛ ۱_بلافاصله گذرواژه تمامی شبکه های اجتماعی خود را تغییر دهید، ۲_ تماس با بانک و قطع ارتباط کارت های اعتباری بانکی ۳_ به همکاران و رئیس محل کار خود اطلاع بدهید ۴_ قطع ارتباط با اپلیکیشن‌های پیام‌رسان با استفاده از دستگاه‌های دیگر.