کد خبر: ۹۳۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷ 20 January 2021

همه ما در اجتماع دارای نقش‌های مختلفی هستیم. در پیاده‌رو یک عابر هستیم، نزد فرزندانمان پدر/مادر صدا زده می‌شویم و صدها نقش این چنینی دیگر.

اما بعضی از این نقش‌ها مانند توریست یا گردشگر از اهمیت «خاص‌تری» برخوردارند. چرا که گردشگران، به ویژه گردشگران بین المللی مانند آینه‌ای هستند که با رفتار خود منعکس کننده نام یک کشور می‌شوند.

فرض کنید در محل زندگیتان با یک توریست خارجی مواجه شده‌اید که در حال انجام کاری ناهنجار و مغایر با ارزش‌های جامعه شما است.

اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند چیست؟

بدون شک قضاوت درباره ملیت آن توریست از اولویت‌های شما خواهد بود. چرا که به احتمال زیاد شما هیچ نام و اطلاعاتی از آن توریست نداشته باشید و تنها از روی چهره وی سعی می‌کنید ملیت او را حدس بزنید یا از دیگران دراین باره می‌پرسید. در نهایت، همین تلاش کافیست تا یک چهره منفی از توریست و آن کشور در ذهن شما حک شود.

بنابراین اگر کسی در «نقش» توریست توصیف می‌شود باید آگاه باشد رفتارش از دیدگاه بومیان آن مقصد تنها به شخصیت او خلاصه نمی‌شود و این قضاوت به ملیت او هم تعمیم پیدا می‌کند.

در این مطلب اشخاصی را معرفی می‌کنیم که این نقش را به بد ترین شکل ممکن ایفا کرده‌اند و با آسیب‌هایی که چه عمدی یا غیرعمدی در مقصد خود متحمل شده‌اند، نام کشورشان را هم خدشه‌دار کرده‌اند.

کشتن بچه دلفین برای سلفی انداختن

سال 2017 یک خانواده که هویت آن‌ها فاش نشده است به جنوب اسپانیا سفر می‌کنند و در ساحل مدیترانه بچه دلفین ماده‌ای را مشاهده کرده و برای عکس انداختن از آب خارجش می‌کنند. اما بزرگ‌ترین اشتباهی که موجب مرگ بچه دلفین شد در آغوش کشیدن این جاندار بود که سبب بسته شدن راه تنفسی دلفین و خفه شدن آن می‌شود.

 این بچه دلفین از 11 آگوست 2017 در سواحل جنوبی اسپانیا دیده شده بود سن بسیار کمی داشت و تغذیه‌اش متکی به شیر مادرش بود.

دلفین

 

سن کم باعث مصونیت نمی‌شود

آیلند (island) یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان واقع در برلین است که در میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

هرچند این جمله برای نوجوانانی که با اسپری روی یک آثار مهم موزه تقش کشیدند دلیل قانع کننده ای واقع نشد. پلیس آلمان پس از حادثه دو مضنون نوجوان را دست گیر کرد اما هویت آن‌ها را افشا نکرد. 

میراث فرهنگی

 

آثار باستانی گهواره کودکان نیستند

در سال 2017 یک خانواده  گردشگر کودک نوزاد خود را در درون یک کفن سفالی 800 ساله‌ قرار می‌دهند که این کار موجب ترک ورداشتن و نصف شدن کفن می‌شود.

آثار باستانی

 

نون مثل نادان

در سپتامبر سال 2020 یک توریست ایرلندی که 32 سال سن داشت در حین تراشیدن اولین حرف نام خود روی بنای ورودی کولوسئوم دستگیر شد. این توریست که نامش تا کنون منتشر نشده است اولین حرف نام خود را به بزرگی دو اینج در طبق اول کولوسئوم حک کرد و پلیس ایتالیا پس از دستگیری وی، او را به 2.400 دلار جریمه و یک سال حبس محکوم کردند.

کولوسئوم: تخت جمشید تنها نیست

متاسفانه گزاراشات مبنی بر حکاکی یا آسیب رساندن به کولوسئوم انقدر زیاد است که اگر بخواهیم تمام اتفاقات آن را برایتان بازگو کنیم حوصله‌ای برای خواندن ادامه این مطلب باقی نمی‌ماند. اما غیر از مرد آن مرد ایرلندی بد نیست تا به  2 اتفاق دیگر هم اشاره داشته باشیم و سپس سراغ بقیه افراد لیست برویم.

در سال 2015 دو زن کالیفورنیایی نام کوچک خود را در کولوسئوم حک کردند و با آن سلفی گرفتند یا در 2017 یک توریست اکوادوری نام فرزندان، همسر و سال بازدید خود از کولوسئوم را در بنای آن حک کرد تا تصویر مفتضحانه زیر در تاریخ ثبت شود.

کولوسئوم

کولوسئوم بدون شک از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آثار باستانی جهان است که قدمتی 2000 ساله داشته و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته می‌شود. اما همانند تخت جمشید با کم لطفی‌های بسیاری همراه شده است.

باز هم عکس‌های دردسر ساز

اگر سریال Black mirror را دیده باشید تا حدودی می‌دانید که یک عکس تا چه اندازه می‌تواند دردسر ساز باشد. اکنون به خواندن این متن ادامه دهید تا مستنداتی از این عکس‌های دردسرساز مشاهده کنید.

تصویر زیر یک توریست اتریشی را نشان می‌دهد که برای جذابیت بیشتر و هنری تر شدن عکسش در موزه بورگزِ رم، روی مجسمه ونوس وکتریکس (venus victrix) که ساخت آن به سال 1808 میلادی بازمی‌گردد دراز می‌کشد و سنگینی بدن او سبب شکسته شدن 2 انگشت پای مجسمه می‌شود. این توریست پس از شکستن انگشتان مجسمه از موزه خارج شد اما پس از بررسی دوربین‌های امنیتی هویت وی مشخص شد. جالب است بدانید این توریست پس از این اقدام خود یک نامه معذرت خواهی برای مسئولان موزه فرستاد.

مجسمه ونوس وکتریکس

 

سوغات ایتالیایی

در آگوست سال 2019 یک زوج فرانسوی با خودرو شخصی خود به ساحل ساردینیای ایتالیا می‌روند و نزدیک به 40 کیلوگرم از شن و ماسه آن ساحل را تحت عنوان سوغاتی به سرقت می‌برند. این زوج پس از دستگیری به 1 تا 6 سال زندان و جریمه نقدی محکوم شدند.

شن و ماسه

 

رم کردن اسب ژنرال فِرِرو

یک توریست 23 ساله آمریکایی با جراحت شدید در نزدیکی میدان بودونی تورین راهی بیمارستان شد و تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت.

ماجرا از این قرار بود که این جوان به همراه سایر دوستان آمریکایی‌اش در حوالی 1 بامداد مست می‌کند و پس از آن تصمیم می‌گیرد تا از مجسمه ژنرال آلفانسو فررو بالا برود و سوار بر اسب وی شود. اما اوضاع خیلی طبق برنامه پیش نرفت و توریستی آمریکایی از پشت اسب به پایین پرت شد و از ناحیه سر صدمات جدی دید.

اسب ژنرال فِرِرو

 

هیچ چیز در امان نیست

باورش سخت است، اما توریستی که هویت او افشا نشده است با 3  لگد عمدی به استالاگمیت 20 اینچی در غار باجیائو موجب شکستن آن شد. استالاگمیت‌های این غار دارای قدمت چند میلیون ساله بوده و جایگزین شدنش در غار به چند صد هزار سال زمان نیاز دارد.

اما هدف توریست از این کار چه بود؟

بردن یک سوغاتی ناب  و بکر  از غار باجیائو

توریست

 

دزدیدن پنگوئن از دریا تویسط توریست مست انگلیسی

باورش سخت است اما چند توریست مست انگلیسی وارد منطقه حفاظت شده Surfers Paradise واقع در شرق استرالیا می‌شوند و پنگوئنی که در حال شنا بود را می‌دزدند. نکته عجیبی که وجود دارد این است که این منطقه تحت نظارت بوده و عموم مردم نمی‌توانند به آن وارد شوند.

مست کردن توریست‌های انگلیسی یکی از انقاداتی است که به طور عمده از جانب کشورهای دیگر مطرح شده و سبب گشته تا بریتانیایی‌ها تبدیل به یکی از منفورترین توریست‌های جهان شوند.

دزدیدن پنگوئن

 

در مطلب فوق تنها به مواردی اشاره شد که از چشم  مردم یا خبرنگاران دور نمانده بود و خبر آن رسانه‌ای شد. مطمئنا تعداد این دست از توریست‌هایی که با کار ناپسند خود موجب آسیب به یک بنا یا ناراحتی ساکنین شده‌اند بسیار زیاد است. در آخر بهترین کاری که می‌توان برای جلوگیری از این اقدامات و بهبود وضعیت انجام داد این است که «از خودمان شروع کنیم».  لزوما حکاکی نکردن در دیوار یا رعایت عقاید یک کشور شما را به یک توریست خوب تبدیل نمی‌کند. در مطلب چگونه گردشگر بهتری باشیم  سعی کرده‌ایم ریزتر به این موضوع بپردازیم و مواردی را جمع‌آوری کنیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

منبع: insider

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار