خبر آنلاین : رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق قوانین زمانی‌که بازرسان آژانس، بخواهند وارد کشورمان شود باید به آن ها ویزا داده شود؛ درصورتی که از ورودشان ممانعت به عمل آوریم از بازرسی‌های سرزده جلوگیری می‌شود.
کد خبر: ۹۳۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵ 15 January 2021

در ۲ روز گذشته، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرده بود که طبق قانون مجلس شورای اسلامی اگر تا سوم اسفند ماه، آمریکا تحریم‌های مالی، بانکی و نفت را حذف نکند؛ قطعا بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را از کشور اخراج و حتما اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهیم کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به این حرف واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای مدعی شد:‌ «این تهدید ایران حتی بیشتر از نقض برجام است. ایران ذیل معاهده حقوقی و متعاقب توافق پادمانی ان‌پی‌تی، ملزم است به بازرسان آژانس اتمی اجازه دسترسی دهد. نقض این الزامات ورای اقدامات پیشین ایران در تناقض با تعهدات هسته‌ای برجام است».

بر همین اساس، فریدون عباسی، به اظهارات پمپئو مبنی بر اینکه «اخراج بازرسان آژانس در صورت لغو نشدن تحریم‌ها تهدیدی فراتر از نقض برجام است»، واکنش نشان داد و اظهار کرد: دولت به سبب اینکه تحریم‌ها را لغو کند راهبردی را در پیش گرفت که پذیرش پروتکل الحاقی بود، اما غربی‌ها در همین حال نیز هیچ کدام از تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان را برنداشتند؛ برای اینکه کشورهای عضو برجام وادار به انجام تعهدات خود شوند، مجلس شورای اسلامی توقف پروتکل الحاقی را مصوب کرد که دولت باید آن را عملیاتی کند.

بنابر گزارش خانه ملت، نماینده مردم کازرون، کوهچنار در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر تا اسفند ماه سال جاری غربی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، از بازرسی‌های آژانس ممانعت می‌کنیم، که این مورد نیز از حقوق‌ ایران محسوب می‌شود؛ چرا که آن‌ها موضوعات هسته‌ای کشور را زیر سوال برده‌اند، پس نباید وقتی کسانی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند، تکالیف بیش از حدشان را بپذیریم و بایستی بازرسی‌ها متوقف شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مصوبه مجلس شورای اسلامی مهلت دو ماهه‌ای را تعیین کرده تا غربی‌ها تعهدات برجامی خود را انجام دهند در غیر این صورت برنامه هسته ای کشور راه خود را ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد: هیچ وقت بازرسان آژانس را اخراج نمی‌کنیم، بلکه آنها را به کشور راه نمی‌دهیم؛ طبق قوانین زمانی‌که بازرسی، بخواهد وارد کشورمان شود باید به وی ویزا داده شود؛ پس وقتی ممانعت به عمل آوریم از بازرسی‌های سرزده ممانعت خواهیم کرد که این اقدام را نیز مرحله به مرحله انجام خواهیم داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار