فرارو- رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با هیات دیپلماتیک کره جنوبی خواست به سرعت منابع مالی بلوکه شده ایران در آن کشور را آزاد شود. ایران همچنین خواستار دریافت سود از منابع بلوکه شده است. هیات دیپلماتیک و بانکی کره جنوبی روز گذشته به ریاست قائم مقام وزارت خارجه این کشور وارد تهران شد. این هیات شب گذشته با عباس عراقچی و صبح امروز با محمد جواد ظریف دیدار کرد.
کد خبر: ۹۳۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲ 11 January 2021

پس از این دیدار هیات کره ای با رییس کل بانک مرکزی وارد مذاکره شد.

عبدالناصر همتی در حاشیه نشست هیئت مذاکره کننده کره‌ای برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی افزود: "در جلسه‌ای که امروز با قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی داشتیم، به کره ای‌ها گوشزد و تاکید کردم که منابع بلوکه شده ایران در کره متعلق به ملت ایران است و نباید با آن شوخی کرد."

او با اشاره به اتلاف وقت کره ای ها در این زمینه گفت: «در حال حاضر یک سال و نیم است که کره ای‌ها بار‌ها نامه نگاری و اعلام کردند که مشکل را امروز، فردا و یا یک ماه دیگر حل می‌کنند، اما تاکنون این مشکل حل نشده هر چند من احساس می‌کنم که قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی برای حل این مشکل عزمی جدی دارد.»

همتی تاکید کرد: "نکته‌ای که به هیئت مذاکره کننده کره جنوبی تاکید کردم این است که اولا برای منابع متوقف شده ما در کره جنوبی باید سود در نظر گرفته شود و ثانیا قضیه مطرح شده پیشین که براساس آن کره ای‌ها می‌خواستند تعدادی آمبولانس و دستگاه‌های تست کرونا به ما تحویل بدهند، یک مسئله فرعی است و قضیه منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی با ۲۰ یا ۵۰ میلیون دلار حل نمی‌شود و طلب ما ۷ میلیارد دلار است که چند سال است در این کشور بلوکه شده است."

او ادامه داد: «ضمن اینکه من به هیئت کره جنوبی اعلام کردم که ایران بهانه آن‌ها مبنی بر مشکلات با کشور آمریکا برای عدم آزادسازی منابع ایران را نمی‌پذیرد، چرا که کشور‌های دیگری هم بودند که ما در آن‌ها منابعی داشتیم، اما تاکنون توانسته ایم منابع خود را از آن‌ها دریافت کنیم.»

پیشتر رییس کل بانک مرکزی گفته بود که اگر کره جنوبی منابع ایران را بازنگرداند ایران حق دارد اقدام قانونی و حقوقی کند.

در همین رابطه خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه امروز درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر کره جنوبی پول ایران را پس ندهد، واکنش ایران چیست، گفت: "امکان عدم پرداخت وجود ندارد. از تمام مجاری حقوقی استفاده می‌کنیم. قانون جنگل که در دنیا حاکم نیست. طرف کره‌ای هم که نگفته نمی‌خواهد پول ایران را پس ندهد. هرچند طرف کره ای هنوز پول ایران را نداده و این موضوع در تاریخ روابط دو کشور اثر می‌گذارد ولی هیچ وقت نگفته که این پول را نمی‌دهد. در عین حال بهانه‌ای را درباره عدم پرداخت مطرح کرده که از نظر ما درست نیست."

شب گذشته نیز در دیار هیات کره‌ای با عباس عراقچی او تاکید کرد که "از نظر ما مسدود ماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از آنکه به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا باشد ناشی از فقدان اراده سیاسی نزد دولت کره جنوبی است."

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار