کد خبر: ۹۳۲۳۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶ 19 January 2021

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به شایعه حذف ایران از جاده ابریشم واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خانه ملت، ابوالفضل عمویی درباره شایعات مجازی درباره حذف ایران از مسیر ریلی جاده ابریشم گفت: در شرایطی که کشورها به دنبال تأمین منافعشان هستند یکی از موضوعاتی که این روزها در عرصه بین المللی مطرح می‌شود رقابت برای ایجاد راه‌های ترانزیتی به منظور دسترسی به بازارها و مکان‌های تولید بوده، از این جهت رقابت در راه‌ها به یک مبحث جدی تشکیل شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: کشور های مختلفی در موضوع ترانزیت سرمایه گذاری می کنند اما مزیت های جغرافیایی کشورمان باعث شده تا نسبت به سایرکشورها در موقعیت ویژه ترانزیتی قرار بگیرد.

وی افزود: این موضوع باعث شده تا ایران به دلیل قرار گرفتن در یکی از نقاط جغرافیایی استراتژیک جهان  به محور ترانزیتی پرتردد برای دسترسی به بازار های شرق آسیا و غرب آسیا تبدیل شود.

عمویی بیان کرد: با توجه به وجود منابع مختلف در اطراف کشورمان، تعدد همسایگان می‌تواند برای ایران مزیت ترانزیتی و جغرافیایی به عنوان محور تبادلات شرق به دنبال داشته باشد. به همین جهت در بخش عمده‌ای از نقشه‌های تاریخی مانند نقشه مارکوپولو و جاده ابریشم، ایران همیشه جزو مسیرهای اصلی و محوری برای تردد بوده است.

وی ابراز کرد: در سال‌های اخیر باید توجه داشت که برخی از کشور ها تلاش می‌کنند تا جایگاه مهم جغرافیایی منطقه ای ایران را نادیده بگیرند که این به معنای دعوت به مبارزه با طبعیت و جغرافیاست، به همین جهت، چنین تلاش‌هایی نمی تواند موثر باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: وظیفه نهادهای دولتی مانند وزارت راه و مجلس در این شرایط کمک به تقویت و گسترش مسیر ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: ترانزیت کالا  از طریق هوایی، دریایی و زمینی  به  صورت جاده‌ای و ریلی برای کشورمان آورده‌های اقتصادی دارد که می‌تواند زمینه‌ساز فراهم شدن اشتغال و بخشی از زنجیره تولید در داخل ایران باشد از این رو باید از فرصت های موجود به صورت حداکثری استفاده کنیم.

عمویی تصریح کرد: موقعیت ویژه جغرافیایی ایران ایجاب می‌کند تا توجه ویژه‌ای به بحث ترانزیت داشته باشیم و جایگاه‌مان را در بین مسیرهای ترانزیتی موجود ارتقاء دهیم.

وی عنوان کرد: اخباری که در مورد حذف ایران از جاده  ابریشم مطرح می‌شود، فضاسازی رسانه‌ای است و با این گونه بازی‌های رسانه‌ای مزیت‌های تجاری و جغرافیایی کشورمان پنهان نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: باید بدانیم که هر کشوری تلاش‌های خودش را برای دسترسی به بازار غرب و شرق دارد که بعضا نقشه‌های مختلفی منتشر می‌شود، اما از آنجایی که بیانگر تمام واقعیت‌ها نیست، اعتباری ندارد.    

وی یادآور شد: ایران در حوزه های جغرافیایی دارای مزیت های نسبی مانند دسترسی ارزان قیمت زمینی، هوایی و دریایی به شرق و غرب است به همین جهت باید تلاش‌های بیشتری برای تبدیل ظرفیت‌های بالقوه ترانزیتی، به ظرفیت‌های بالفعل صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار