کد خبر: ۹۳۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷ 01 February 2021

یک فعال صنعت مرغ دلایل گرانی‌ اخیر گوشت مرغ را عدم تامین نهاده‌ها با قیمت مصوب، افزایش هزینه دارو، قیمت بالای انرژی و سوخت، کمرنگ بودن صادرات مرغ عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد قیمت مرغ به 10 هزار تومانی که رئیس مجلس گفتند عرضه شود، صنعت مرغ کشور نابود خواهد شد.

«سید مبین ناصری»، تولیدکننده مرغ، در گفت و گو با خبرنگار برنا گفت: طی چندسال گذشته شرایط تولید برای مرغداران بسیارسخت شده است ولی با این حال به تولید خود ادامه داده‌اند و بیش از 90 درصد مصرف داخلی کشور را تامین می کنند.

وی تاکید کرد: بخش اعظمی از مرغداری های کشور به دلیل تحریم ها و نوسانات نرخ ارز و کاهش تقاضا با 50 درصد از ظرفیت تولید می‌کنند و اگر شرایط بهتر بود می‌توانستیم، تولید را افزایش دهیم و حتی صادرات هم داشته باشیم.

این تولیدکننده مرغ گفت: هر چند قیمت مرغ بالاست، اما به دلیل افزایش هزینه نهاده، دارو و قیمت بالای انرژی و سوخت، هزینه تمام شده تولید مرغ افزایش چشم گیری داشته است و در این شرایط تولید برای بسیاری از مرغداری‌ها صرفه اقتصادی ندارد. همچنین ریسک صنعت مرغ خیلی بالاست و باید سود دهی مناسبی داشته باشد، زمانی که یک مرغدار بتواند در یک سال 5 بار جوجه ریزی کند اگر فقط یکبار به علت بیماری کل مرغ‌ها تلف شود کل سود یکساله‌ او از بین می رود. همچنین فشار بر کاهش قیمت مرغ باعث می شود برخی از مرغداران با ترفندهایی قیمت تمام شده را پایین بیاورند که کار مناسبی نیست.

این فعال صنعت مرغداری با اشاره به صحبت های رئیس مجلس در خصوص توزیع مرغ 10 هزار تومانی، با ارائه دو جدول مقایسه ای گفت: در حال حاضر با احتساب تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان به مرغ، حداقل قیمت تمام برای مصرف کننده بیش از 18 هزار تومان است و در صورتی که ارز 4200 تومانی حذف شود و ارز ۱۷۵۰۰ تومانی قیمت هر کیلو مرغ به بیش از 42 هزار تومان می رسد.

 

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار