کد خبر: ۹۳۵۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸ 27 January 2021

مسئول آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: نشانگر تغذیه‌ای به عنوان همیار مصرف‌کننده برای انتخاب ماده غذایی مناسب در دوران کرونا از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش بهداشت نیوز، نوشین حسن‌زاده افزود: هدف اصلی از اجرای طرح برچسب نشانگر تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی، اصلاح الگوی مصرف در جامعه و ارتقا سطح سلامت جامعه است.

حسن‌زاده بیان کرد: نشانگرهای تغذیه‌ای (چراغ راهنما تغذیه‌ای) اطلاعات مرتبط با محصول مصرفی را به سهولت در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند و امکان انتخاب آگاهانه ماده غذایی را با توجه به محدودیت‌های احتمالی در انتخاب به مصرف‌کنندگان می‌دهند.

وی گفت: نشانگرهای تغذیه‌ای اطلاعاتی در خصوص میزان انرژی محصول که بر اساس کیلوکالری در هر سهم ماده غذایی یا در ۱۰۰ گرم/ میلی‌لیتر مواد غذایی و همچنین اطلاعات مرتبط با میزان نمک (کلرید سدیم)، چربی کل، اسیدهای چرب ترانس، قند بر حسب گرم در هر سهم مواد غذایی یا ۱۰۰ گرم / میلی‌لیتر مواد غذایی که سهم برای آنها تعریف‌نشده، به مصرف‌کننده ارائه می‌دهد.

حسن‌زاده تصریح کرد: این راهنما به منظور طراحی نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای بر روی برچسب محصولات خوراکی تدوین‌شده است تا با افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقاء سلامت جامعه گام‌های مؤثری برداشته شود.

وی افزود: نصب چراغ راهنمای محصولات غذایی ازجمله برنامه‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای آگاهی بیشتر مردم از محتویات محصولات غذایی و تأثیر آنها بر سلامتشان است که در کنار دیگر برنامه‌های سلامت محور در حال اجرا است.

حسن‌زاده تأکید کرد: شاید بتوان از علل اجرای چنین طرحی را افراط و تفریط‌های ایرانیان در مصرف برخی مواد غذایی دانست که موجب افزایش شیوع بیماری‌هایی مانند سرطان، قلبی عروقی و دیابت شده که در حال حاضر بیشترین میزان مرگ‌ومیر در کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

حسن‌زاده تصریح کرد: با این نشانگرها مصرف‌کننده تشخیص می‌دهد که این محصول ذات شور یا شیرین دارد و بر اساس نیاز خود آن را مصرف می‌کند، بنابراین چه خوب است که چراغ راهنمایی محصولات غذایی را هم در کنار چراغ راهنمایی و رانندگی به بخشی از قوانین حیاتی زندگی خود تبدیل کنیم، چراکه هر دو چراغ راه درست زندگی و سلامتی را به ما نشان می‌دهند.

مسئول آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان می‌توانند با مراجعه به برچسب ماده غذایی به راحتی از میزان قند، چربی و نمک محصول مورداستفاده مطلع شده؛ با آگاهی کامل و متناسب با وضعیت جسمانی و در جهت حفظ سلامتی خود اقدام به خرید و مصرف مواد غذایی نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار