به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روزنامه عربی۲۱، سناتور رون وایدن و جف مرکلی در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کردند: از شما می‌خواهیم کاری را که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا انجام نداد، انجام دهید و آن مجازات عربستانی‌ها به خاطر رفتارشان است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از قصد خود برای اتخاذ موضع جدی‌تری درباره عربستان و اتخاذ اقداماتی علیه این کشور به دلیل زیرپا گذاشتن حاکمیت قانون اتخاذ کند. چیزی که ما می‌خواهیم وسیله خوبی برای اثبات سخنان وی است.

درخواست سناتورها از بایدن بعد از آن صورت می‌گیرد که فاش شد بیش از ۲۰ دانشجوی عربستانی که در آمریکا در حال تحصیل بودند به شکل ناگهانی در زمان روبرو شدن با اتهامات جنایی از جمله قتل عمدی ناپدید شدند و بعدا در عربستان دیده شدند.

دو روزنامه "Oregonian" و "Oreganlive" در تحقیقات خود اعلام کردند، دفتر تحقیقات فدرال و وزارت امنیت داخلی از مداخله دولت عربستان و کمک به شهروندانش برای فرار از آمریکا اطلاع داشتند اما هیچ تلاشی برای متوقف کردن آن نکردند. 

اعضای سنا در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کردند قصد دارند قانون سابقی را که اولین بار سال ۲۰۱۹ مطرح شد، مجددا مطرح کنند. براساس این قانون وزارت خارجه باید گزارشی را به کنگره درباره مواردی که شاید دیپلمات‌های سعودی یا افراد وابسته به آن‌ها به شهروندان سعودی برای ترک آمریکا جهت فرار از پیگرد قانونی کمک کرده باشند، ارائه کند.

با این حال سفارت عربستان در واشنگتن هرگونه نقشی در کمک به شهروندان سعودی برای فرار از آمریکا را تکذیب کرد.