کد خبر: ۹۴۱۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶ 17 February 2021

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: میانگین دمای هوای سیستان و بلوچستان در دی ماه امسال ۱.۹ درجه سلسیوس سردتر از نرمال شد و بیشترین کاهش دما در بین استان‌های کشور را به خود اختصاص داد.

اله‌بخش ریگی اظهار داشت: در دی ماه امسال تنها میانگین دمای 10 استان کشور سردتر از نرمال بوده که بیشترین کاهش دما به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی با میزان 1.9 تا 1.1 درجه سلسیوس روی داده است.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: سرمای نخستین ماه زمستان امسال در سیستان و بلوچستان به قدری بود که موج های سرمایی شهرستان های زاهدان، زابل، خاش و ایرانشهر را فرا گرفت و خسارت های زیادی به بخش کشاورزی نقاط مختلف استان وارد کرد.

وی ادامه داد: موج سرمایی وقتی روی می دهد که لااقل سه روز متوالی کمینه دمای هوا حداقل پنج درجه سلسیوس سردتر از نرمال باشد و همزمان کمینه دمای این موج به صفر درجه یا کمتر نیز برسد. دی ماه امسال حداقل دو موج سرمایی با مجموع 13 شبانه روز زاهدان را در برگرفت و سبب شد تا میانگین کمینه دمای این شهر به منفی 4.9 درجه سلسیوس برسد.

ریگی تصریح کرد: در موج سرمایی خاش که از 18 تا 22 دی ماه ادامه داشت، میانگین کمینه دمای حدود 9 درجه سردتر از نرمال بوده است. در بین شهرهای استان بیشترین کاهش دما در شهر راسک روی داده است جایی که امسال سرمای هوا حداقل 2.8 درجه سلسیوس سردتر از دی ماه های گذشته بوده است.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان به وقوع یخبندان کم سابقه در زاهدان اشاره کرد و گفت: در دی ماه امسال 26 روز یخبندان شبانه در زاهدان روی داد که 22 روز آن متوالی بود که هم از نظر تعداد روزهای یخبندان متوالی و هم از نظر تعداد یخبندان های یک ماه، رکورد های در حدود 50 سال اخیر این شهر مجدد تکرار شد. بر اساس مدل‌های فصلی انتظار می رود در اسفند و فروردین پیش رو میانگین دمای هوای استان بین یک تا دو درجه سلسیوس گرمتر از نرمال شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار