به گزارش تابناک، بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که عامل انسانی ۷۰ تا ۷۵ درصد، عامل جادهای ۲۰ تا ۳۰ درصد و عامل اتومبیل ۱۰ تا ۱۵ درصد در تصادفات جادهای نقش دارند، البته در این بین بیکیفیت بودن راهها به دلیل تخصیص نیافتن بودجههای کافی و همچنین شناسایی نشدن نقاط حادثهخیز باعث شده که میزان تصادفات افزایش و در ایام تعطیلات شاهد ترافیکهای چند کیلومتری در جادههای کشور باشیم.
بر اساس گزارشهای منتشر شده از سوی انجمن جهانی راه که در یک تا ۲ سال اخیر درباره نگهداری راهها ارائه شد، نشان میدهد که اگر در زمان مناسب از راهها نگهداری نشود، باید پنج برابر بودجه اولیه آن هزینه شود تا راهها به زمان اولیه خود بازگردند؛ این گزارش در حالی ارائه شده است که متأسفانه مسئولان حوزه راه از تخصیص نیافتن بودجههای کافی برای نگهداری راهها گلهمند هستند اما متأسفانه بسیاری از نمایندگان و یا مسئولان کشور در چند سال اخیر همواره خواستار تخصیص بودجه جهت ایجاد راههای جدید هستند.
در طول ۴۰ سال اخیر طول راههای کشور میزان آزادراهها ۳۲، میزان بزرگراه ها ۵۰۰، طول راه های روستایی ۳۵ برابر و طول راههای اصلی و فرعی معادل ۱.۵ برابر گسترش یافته است؛ با وجود آنکه میزان راه های کشور در طول ۴ دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته اما اقدامات لازمی جهت نگهداری از آن ها صورت نگرفته است.
کلیپ ارسالی توسط یکی از کاپیتانهای بینراهی گویای وضعیت اسفناک جاده زاهدان به بم، حوالی فهرج است که جای تامل دارد.