کد خبر: ۹۴۲۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴ 25 March 2021

مصرف مواد‌مخدر در ایران به‌گونه‌ای است که اگر هر معتاد روزانه یک گرم ماده مخدر مصرف کند، این میزان سالانه به یک تن می‌رسد. بنابراین چنین رقم‌هایی را چه دوست داشته باشیم و چه از شرایط ناراضی به‌نظر برسیم، وارد بازار ایران می‌شود. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور مدتی پیش  با چنین اظهاراتی گفته بود: «گمرک ایران در 2سال گذشته ۷۸درصد در حوزه کشفیات پیش‌سازها رشد داشته و همین امر موجب شده شیشه از رتبه مصرفی دوم به رتبه سوم رسیده و از کیلویی ١٨میلیون به ٧٠ میلیون تومان افزایش پیدا کرده باشد. همچنین در پی افزایش کشفیات مواد‌مخدر، کراک در حال حذف‌شدن است و ٧٠٠ نوع ماده مخدر در کشور وجود دارد». در این بین محمدعلی اسدی، دبیر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر استان تهران گفته: «براساس اعلام دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر استان‌ تهران، قیمت  تریاک ۵۵ درصد، هروئین ۵۲، مورفین ۸۷، حشیش ۳۰ و شیشه ۱۲۹درصد افزایش یافته است». با وجود اینکه در دنیا مصرف مواد‌مخدر صنعتی مانند شیشه، ماری‌جوآنا و کوکائین افزایش داشته، در ایران کماکان شایع‌ترین ماده مخدر مصرفی تریاک و مشتقات آن با حدود ۶۵ درصد است. شیشه هم که در سال ۹۰ افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود و مصرف یک‌چهارم جمعیت معتادان کشور را تشکیل می‌داد، به‌شدت کاهش داشته و به رقم ۸درصد رسیده است.

صدرنشین‌های سنتی و صنعتی
قیمت هر کیلو تریاک بنا به کیفیت از 3تا 7میلیون تومان متغیر است که به‌اصطلاحی به تریاک صنعتی معروف است. معمولا تریاک‌هایی که قیمت هر کیلوی آن 7میلیون تومان است به شیر افغانی شهرت دارد. در همین بازار شیره تریاک هر کیلو 12میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در این بازار هر گرم تریاک 3تا 7هزار تومان است و مصرف روزانه هر فرد گاهی به یک مثقال می‌رسد؛ یعنی عددی بین 15تا 32هزار تومان. اما در میان انواع این ماده مخدر، نوعی وجود دارد که به تریاک محلی شهره است؛ تریاکی که دقیقا خشک‌شده شیره خشخاش است و کاملا سنتی تهیه می‌شود. این ماده بسیار نادر است و معمولا کیلویی خرید و فروش نمی‌شود، اما چنانچه در بازار خریداری شود در شهرهای مرزی هر کیلو 20میلیون و در تهران 25میلیون تومان خواهد بود. ماری‌جوانا (گل) از پرمصرف‌ترین محرک‌هاست که 3 گرم آن 60هزار تومان است. البته هر رول پی‌پر یا به تعبیری هر گرم همین جنس در نژاد اصلاح‌شده‌اش که به‌اصطلاحی این‌دور و با نور مصنوعی تغذیه می‌شود 50تا 100هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما هروئین و شیشه که هر یک در زمان‌هایی جایگزین هم شده‌اند، با قیمت‌های پایینی خرید و فروش می‌شوند. هروئین نخی 10تا 15هزار تومان و شیشه سوتی 15تا 20هزار تومان است که معمولا مصرف‌کنندگان همیشگی و معتاد آن 3 بار در روز از این مواد استفاده می‌کنند. البته برخلاف چند سال پیش این ماده مخدر جای شیشه را گرفته است. کراک نیز که بازار خود را در ایران تقریبا از دست داده در حدود قیمتی هروئین خرید و فروش می‌شود. با وجود اینکه کراک اکنون در بازار کم شده، قیمت هر گرم آن 20تا 30هزار تومان است.

محرک‌ها در بازار ایران
مصرف‌کننده‌های مواد مخدر معتقدند  که محرک‌ها را باید از مخدرها تفکیک کرد. محرک‌هایی مانند ال‌اس‌دی یا اسید، ورقه‌ای در بازار توزیع می‌شوند و بنا به نام شرکت سازنده آن از 700هزار تا 6میلیون تومان به فروش می‌رسند. مهم‌ترین شرکت‌های سازنده این ماده محرک دوچرخه، هافمن و... است. قارچ یا ماشروم نیز از این دسته بوده و هر گرم آن یک تا 2میلیون تومان است.  این محرک‌ها معمولا در فضای باز استفاده می‌شود زیرا توهم رنگ در آن بسیار مهم است و معمولا آلودگی‌های صوتی برای مصرف‌کننده فاز مناسبی ندارد. در این دسته اکستازی نیز بدون قرارگرفتن در شرایط، بی‌اثر است. مصرف این قرص درصورتی که فرد در محیطی با صدای موسیقی بالا نباشد تأثیری ندارد. اما در محرک‌ها نیز کوک، شیشه و تا اندازه‌ای گل نقشی چون محرک- مخدر دارند که بدون درد بدنی وابستگی عاطفی ایجاد کرده و درصورتی که مصرف‌کننده این مواد را استفاده نکند حس می‌کند هیچ شرایط و محیطی کامل و بی‌نقص نیست و به عبارتی چیزی کم و کسر دارد؛ نوعی خلأ روانی و عاطفی. بین محرک‌ها کوکائین با بالاترین قیمت خرید و فروش می‌شود. هرچند عده‌ای معتقدند کوک ماده‌ای است که به راحتی در بازار پیدا نمی‌شود اما درصورت خرید و فروش هر گرم آن تقریبا 4میلیون تومان است. البته در این ماده لاین است که اهمیت دارد و هر لاین که معمولا 10دقیقه فرد مصرف‌کننده را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد 400هزار تومان خواهد بود./همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار