سایت فردا نوشت: نامه ۳۷ صفحه‌ای سیدمحمد خاتمی به رهبری که گویا دو ماه قبل نوشته شده، این روزها در مرکز توجه است. نامه‌ای که از محتوای آن خبری دقیقی در دست نیست و همین امر نیز سبب شد برخی کاربران در شبکه‌های مجازی خواستار شفافیت بیشتر در این زمینه شوند خاصه آنکه اصلاح طلبان همیشه درباره شفافیت و صداقت با مردم ادعا داشته‌اند.

حتی «کیهان» نیز در واکنش به این نامه خواستار شفافیت شده و از رئیس دولت اصلاحات خواسته بود که علنا توبه کند. این روزنامه اصولگرا نوشته بود «به روایت این رسانه‌ها وی از رهبری درخواست کرده نقش پدری برای حضور و فعالیت همه نیروهای سیاسی را ایفا نمایند و به اصلاح‌طلبان رهنمود بدهند. طبق این روایت‌ها او نوشته اصلاح‌طلبان وفادار به نظام هستند. سیدعلی خاتمی، برادر خاتمی، در توضیحی مبهم ‌محتوای منتشرشده از نامه را ناشی از حدسیات و گمانه‌زنی‌ رسانه‌ای عنوان کرد. همچنین محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتماد ملی، گفته این نامه ۳۷ صفحه‌ای مربوط به دو ماه قبل است و در آن خاتمی دغدغه‌هایش برای انقلاب و نظام را مطرح کرده است. رفتارهای سالوسانه خاتمی در حالی است که وی یک عذرخواهی رسمی به خاطر حوادث سال ۸۸، به نظام و مردم بدهکار است. رفتار وی و موسوی در سال ۸۸، در جهت ایجاد شورش و آشوب علیه نظام بود. این خیانت در حالی اتفاق افتاد که خاتمی چندین بار در پستوها اعتراف کرده، ادعای تقلب در انتخابات ۸۸ «دروغ» بوده؛ اما با این حال شجاعت و شرافت آن را نداشته که همین اعتراف به دروغگویی و فریب مردم را علنی اظهار کند.»

کیهان تاکید کرد که «خاتمی اگر واقعا قصد ابراز ندامت و عذرخواهی دارد، باید این کار را علنی و با صراحت انجام دهد، از نظام و مردم طلب عفو نماید. توبه این‌چنینی و قول اصلاح‌ و جبران، شرط ادعای اصلاح‌طلبی است.»

سه روز بعد از طرح موضوع نامه خاتمی به رهبری که با گزارش رویداد ۲۴ از جزئیات آن شروع شد، یک روایت جدید از این نامه مطرح شده است. 

محمدعلی ابطحی رئیس دفتر خاتمی در دوران اصلاحات در باره نامه وی به رهبر معظم انقلاب گفته که «قصد او تبلیغات و بده بستان های جاری نبوده است.

ابطحی در پستی در اینستاگرامی نوشته است: «من هم میدانم آقای خاتمی نامه ای سربسته توسط یکی از نزدیکانش تحویل دفتر رهبری داده است و همان طور در بسته تحویل رهبری معظم شده است. از همین کارش مشخص است که قصدش تبلیغات و بده بستان های جاری نبوده است. اختلاف نظر آشکاری در میان بزرگان اصلاح طلب هست که آیا در حاکمیت گوشی برای شنیدن نطرات متفاوت وجود دارد یا خیر.»

وی افزوده است: «من هم شخصا معتقد نیستم نامه آقای خاتمی با ریل گذاری فعلی سیاسی تاثیر گذار باشد و یا پاسخی دریافت کند. اما نقش مصلحانی مثل آقای خاتمی که نه قصد براندازی  دارد ونه می تواند در برابر مشکلات بی تفاوت باشد، نگفتن نیست. هرچه بیشتر نظرات را بتواند مطرح کند، در پیشگاه خدا و خلق سربلند تر است. اشکالی اگر بوده است به سکوت آقای خاتمی در موارد مختلف هست. این بار که سکوت نکرده و نظرات اصلاحی را صریح وصمیمی و بدون پروپاگاندا در اختیار نفر اول نظام گذاشته است، قابل تقدیر است. خاتمی امروز و دیروز مصلح نبوده است. همیشه روشش اصلاحگرانه بوده است.»