کد خبر: ۹۴۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴ 03 March 2021

یک مقام مسئول گفت: اخیرا شاهد قاچاق شیرخشک صنعتی هستیم که شرکت ها به جای فروش به واحدهای تولیدی، کالا را به صورت سازمان یافته، به شبکه قاچاق می دهند.

محمد محبی داشت: به تازگی در استان سیستان و بلوچستان شاهد قاچاق جدیدی تحت عنوان قاچاق شیر خشک صنعتی هستیم.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان، افزود: استان‌هایی مثل اراک، البرز، اصفهان و تهران در این حوزه دخیل هستند و نظارتی روی بحث توزیع شرکت‌های تولید شیر خشک صنعتی ندارند و این شرکت‌ها نیز به جای تحویل کالا به واحدهای تولیدی، کالا را به شبکه قاچاق در بازار غیررسمی می‌فروشند و این شیرخشک به سمت استان‌های شرقی و جنوب شرقی ورود پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ما به جد با این موضوع برخورد می‌کنیم، ادامه داد: تاکنون در سیستان و بلوچستان چند محموله بزرگ را گرفته‌ایم که به عنوان مثال رقم ارزش یکی از پرونده‌ها، ۱۰ میلیارد تومان است.

محبی گفت: این کالا از ارز حمایتی دولت بهره مند است و مواد اولیه با ارز حمایتی وارد کشور و شیرخشک صنعتی تولید می‌شود؛ به جای اینکه به واحدهای تولیدی فروخته شود، به صورت سازمان یافته با بارنامه‌های صوری وارد شبکه قاچاق می‌شود. در واقع نام شیرخشک را در بارنامه نمی‌بینید و این محصول به اسم کالاهای دیگر وارد می‌شود.

وی افزود: در سیستان و بلوچستان توانستیم این موضوع را کشف کنیم اما من مطمئنم احتمال قاچاق این شیرخشک در استان‌های هرمزگان، خرسان جنوبی و رضوی وجود دارد.

محبی گفت: شیرخشک صنعتی بازار و سود خوبی در کشورهای همسایه دارد. قاچاقچیان این کالا را از سیستان و بلوچستان به پاکستان می‌فرستند. این محموله‌ها معمولاً در کیسه‌های ۲۰ کیلویی است، در حالی که مجوز صادرات برای حتی یک کیلوگرم از این محصول را از گمرکات نگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه صد در صد این حجم ورودی شیرخشک صنعتی به استان در سبد قاچاق است، اظهار داشت: با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مکاتباتی کرده‌ایم و صد در صد با شرکت‌های متخلف برخورد خواهد شد.

محبی با اشاره به اینکه در شرایط تحریم هستیم و مردم به عنوان یک ایرانی هر جا قاچاق را می‌بینند گزارش دهند، گفت: سودجویان به دنبال منافع خود هستند و مردم را دچار بحران می‌کنند. به عنوان مثال در برهه‌ای روغن خوراکی در فروشگاه‌های سیستان و بلوچستان نداشتیم که این مساله به دلیل ناشی از کار سودجویان بود که به صورت شبکه ای روغن خوراکی را جمع آوری می‌کردند و از محورهایی که خلأ مرزی داشتیم قاچاق و یا اینکه در کالاهایی که از کشور خارج می‌شد، جاساز می‌کردند.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان افزود: با راه اندازی دو سامانه جامع انبارها و بارنامه برخط هر باری باید کد انبار مبدا و مقصد مشخص داشته باشد در غیر این صورت به استناد تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز حتی اگر کالا تولید داخل هم باشد تعزیرات حکومتی می‌تواند جریمه قاچاق را بر آن اعمال کند.

وی با بیان اینکه هر کالایی که ارز حمایتی می‌گیرد انگیزه قاچاقش بالا می‌رود، گفت: در بحث کالاهای اساسی، علاوه بر شیرخشک صنعتی و روغن خوراکی شاهد قاچاق کالاهایی همچون آرد، گندم و لاستیک به ویژه لاستیک فرسوده بودیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار