دکتر حسن مرادی، در گفتگو با «الف» افزود: دولت با بهره گیری از شرکت های داخلی، متخصصان بومی و توانمندسازی پالایشگاه ها می تواند ظرفیت های نهفته درون جامعه را شکوفا کرده و اثرات تحریم را در اقتصاد کشور کاهش دهد.

وی ادامه داد: ظرفیت های عظیمی در کشور وجود دارد از جمله تبدیل انرژی گاز و سوخت مازوت به برق، که این مسئله در بخش صادرات انرژی بخصوص کشورهای همسایه تاثیرگذار است زیرا علاوه بر این که اشتغال در ایران افزیش می یاید جایگزین خوبی هم برای صادرات نفت خواهد بود. 

مرادی با اشاره به مشتریان سنتی نفت ایران در عرصه جهانی تصریح کرد: تغییر دولت در آمریکا برخی از معادلات منطقه ای و جهانی را تغییر خواهد داد و برنامه هایی که «دونالد ترامپ» در دوران ریاست جمهوری خود اجرایی کرده بود به هم می ریزد. شاید ما نتوانیم خوشبینی قاطعی در خصوص تصمیمات تعیین کننده قدرت های غربی در خصوص ایران داشته باشیم اما امیدواری برای بهبود شرایط بازار در چشم انداز آینده وجود دارد.

وی همچنین گفت: ایران شرط بازگشت و اجرای مفاد توافقنامه «برجام» را به لغو تمام تحریم های آمریکا منوط کرده است بنابراین اگر کشورهای عضو توافقنامه شرایط حاکم بر مناسبات با ایران را بهبود بخشند امیدواری برای بازگشت به بازار نفت وجود دارد. البته با توجه به حق ایران در سهم خواهی از بازار جهانی نفت، سایر اعضای «اوپک» نقش مهمی برای بازیابی این جایگاه برعهده دارند.

مرادی در خصوص چگونگی همکاری ایران با کشورهای منطقه و جهان توضیح داد: دیپلماسی ما باید چند وجهی باشد و کشورهای جایگزین منطقه ای و جهانی برای همکاری داشته باشیم. برای مثال اگر رابطه ما با کره جنوبی قطع شد باید از ظرفیت سایر کشورهای جنوب شرق آسیا مثل مالزی، اندونزی، ویتنام و... برای مبادلات تجاری بخصوص در زمینه نفت و انرژی استفاده کرد. باید بدون نگرانی از تحریم های آمریکا از این ظرفیت های نهفته استفاده کنیم و در یک بازی برد-برد مشارکت داشته باشیم. ضمناً این نکته را در نظر داشته باشیم که اگر فروش نفت خام در چنین شرایطی منطقی نیست اما گاهی اوقات این کار اجتناب ناپذیر است وقتی بهره وری پالایشگاه های ما پایین و یا ظرفیت تولیدات آنها کم باشد راهی جز عرضه نفت خام نداریم. ولی باید تلاش کنیم صادرات مواد خام را کاهش دهیم و در بخش های مختلف نفت، گاز و صنایع پتروشیمی به سمت محصولات فرآوری شده برویم.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به صلح آمیز بودن ناوگان دریایی خلیج فارس خاطرنشان کرد: ایران قدرت اول منطقه است که هیچ کدام از کشورهای همسایه توان برابری با آن را ندارند و صرف نظر از مداخلات کشورهای بیگانه می تواند امنیت خلیج فارس را حفظ کند. بنابراین باید به همسایگان خود این اطمینان را بدهیم که ماموریتی جز حمایت از آنها و ایجاد صلح آرامش نداریم و به هیچ وجه دنبال ماجراجویی نیستیم ولی اگر سایر کشورها با تجاوز از حدود خود به دنبال ماجراجویی در منطقه باشند قطعاً با آنها برخورد خواهد شد.

به اعتقاد دکتر مرادی، بیماری «کرونا» بر تحولات جهانی، صنایع و حمل و نقل دریایی تاثیر زیادی گذاشته است. بنابراین پیش بینی وضعیت آینده بستگی به چگونگی  کنترل و سرعت درمان  این بیماری دارد و تا زمانی که در جوامع جهانی مهار نشود نمی توان دورنمای دقیقی از بازار نفت انتظار داشت ولی با گسترده تر شدن دیپلماسی ایران این امیدواری وجود دارد که همکاری های اقتصادی گسترده ای را در منطقه و خلیج فارس شاهد باشیم.