بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری:
مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) درخصوص فضائل عید سعید مبعث در دیدارهای مختلف سخنانی ایراد فرمودند که تابناک سیستان و بلوچستان در سالروز این عید فرخنده نسبت به بازنشر آن اقدام می‌نماید.
کد خبر: ۹۴۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۷ 11 March 2021

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم صلّی اللَّه‌ علیه‌ و آله، اقدام به بازخوانی بخشی از مهمترین بیانات رهبری در جمع اقشار مختلف مردم در قالب ده جمله کلیدی می کند.

۱. روز «بعثت»، تحقیقاً بزرگ‌ترین روز در تاریخ بشریّت است. روز ولادتِ برجسته‌ ترین و شریف‌ ترین مفاهیم و ارزش‌هاست. بعثت نبی اکرم علیه الصّلاة والسّلام، یک حرکت عملی بود تا بشر را از یک‌ سو به سرمنزل کمال فردی، روحی و معنوی و از سوی دیگر به تعالی زندگی اجتماعی و اصلاح وضع جوامع برساند. مسئله این است که در بعثت پیغمبر، آنچه به مردم هدیه شد، فقط تعدادی مفاهیم خشک و ارائه طریقی که رهروی در آن نیست و کسی زمام امور مردم را در آن راه در دست ندارد، نبود. از لحظه اوّل، این بعثت در وجود خودِ آن بزرگوار و سپس در روح و جان و در عمل مؤمنین به این پیام، تحقّق یافت و جاهلیّت، از لحظه اوّل، از این پیام ضربه خورد و با آن مقابله کرد. این، خصوصیت بعثت انبیاست.

بیانات مقام معظّم رهبری در دیدار کارگزاران، در روز «عید مبعث» ۲۹/آذر/۱۳۷۴

 

۲. مبعث در حقیقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است که خصوصیات آن برای بشریّت، ممتاز و بی‌نظیر است. مبعث در حقیقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «إقرء» شروع شد: «إقرء باسم ربّک الّذی خلق» و با «ادع إلی سبیل ربّک بالحکمة و الموعظة الحسنة» ادامه یافت؛ یعنی دعوت همراه با حکمت.

بیانات در دیدار کارگزاران نظام به مناسبت عید مبعث ۲۳/مهر/۱۳۸۰

 

۳. بعثت نبیّ ‌اکرم در درجه اوّل، دعوت به توحید بود. توحید صرفاً یک نظریه فلسفی و فکری نیست؛ بلکه یک روش زندگی برای انسان‌هاست؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرت‌های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن. «لااله‌الّااللَّه» که پیام اصلی پیغمبر ما و همه پیغمبران است، به معنای این است که در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روش‌های زندگی، قدرت‌های طاغوتی و شیطان‌ها نباید دخالت کنند و زندگی انسان‌ها را دستخوش هوس‌ها و تمایلات خود قرار دهند. اگر توحید با همان معنای واقعی که اسلام آن را تفسیر کرد و همه پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگی جامعه مسلمان و بشری تحقّق پیدا کند، بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیوی و اخروی خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد؛ دنیایی در خدمت تکامل و تعالیِ حقیقی انسان.

بیانات در دیدار کارگزاران نظام به مناسبت عید مبعث ۰۲/مهر/۱۳۸۲

 

۴. آن روزی که فریاد توحید، پس از لحظه‌ی باشکوه بعثت، از حنجره‌ی مبارک نبی مکرم اسلام بیرون آمد، دنیا - در همه‌ی اقطارش - دنیای کفر و ظلم و دنیای دوری از اخلاق و غوطه‌وری انسان در انواع مشکلات و مفاسد بود. این حرکت عظیم در زندگی پیغمبر به نحو معجزآسایی در ظرف سیزده سال انجام گرفت و پس از سیزده سال اولین نطفه‌ی بارور امت اسلامی در مدینه گذاشته شد. آنچه که می‌توانست این هسته‌ی مرکزی را به آنچه ما در قرن چهارم و پنجم هجری از امت اسلامی میدانیم، تبدیل کند، عبارت بود از ایمان روشن، تعالیم واضح و همه‌جانبه، عزم راسخ و جهاد مستمر.

بیانات در دیدار کارگزاران نظام به مناسبت عید مبعث ۲۳/شهریور/۱۳۸۳

 

۵. بعثت دارای ابعاد و جهاتی است. رشته‌های نوری که از این حادثه بر بشریت تابیده است، یکی دو تا نیست؛ لیکن امروز بشریت به دو جریان ناشی از بعثت نیاز تام دارد: یکی برانگیخته شدن فکر و اندیشه است و یکی تهذیب اخلاق. اگر این دو تأمین شد، خواسته‌های دیرین بشریت تأمین خواهد شد؛ عدالت تأمین خواهد شد، سعادت تأمین خواهد شد، رفاه دنیا تأمین خواهد شد. مشکل اساسی در این دو بخش است.

بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی ۲۹/خرداد/۱۳۹۱

 

۶. مسئله‌ی بعثت و پدید آمدن این حادثه‌ی الهی، مهم‌ترین مسئله‌ای است که در طول عمر طولانی بشریت، برای او اتفاق افتاده است. در سرنوشت انسان و تاریخ بشر، هیچ حادثه‌ای به‌قدر این حادثه مؤثر نبوده و هیچ لطفی از طرف پروردگار عالم، به عظمت این لطف و فضل برای انسان‌ها، وجود نداشته است.

بیانات در دیدار قاریان چهل کشور جهان در سالروز بعثت رسول اکرم (ص) ۰۴/اسفند/۱۳۶۸

 

۷. بعثت برای مقابله‌ی با «جاهلیّت» آمد. جاهلیّت در ادبیات اسلامی، دوران قبل از طلوع نبوّت پیامبر مکرّم است... جاهلیّت فقط به معنای فقدان علم نیست؛ در تعبیرات اسلامی و در ادبیات اسلامی، جاهلیّت معنای بسیار وسیع‌تری دارد؛ بخشی از جاهلیّت، فقدان علم و نداشتن علم است امّا جاهلیّت به معنای وسیع عبارت است از غلبه و حاکمیّت نیروی شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی؛ این می‌شود جاهلیّت. جاهلیّت یعنی جوامع انسانی، تحت تأثیر تمایلات شهوی و غضبیِ عمدتاً فرمانروایان خود به شکلی دربیاید که فضائل در آن گم بشود و رذایل حاکم بشود.

بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی ۲۶/اردیبهشت/۱۳۹۴

 

۸. دعوت اسلام را باید با صراحت، با شجاعت، با صداقت، همراه با رکن اصلی دعوت اسلام - یعنی عدالت - در دنیا منتشر کرد. فرمود: «و تمّت کلمة ربّک صدقا و عدلا»؛ این دو تا خصوصیات دعوت الهی است؛ خصوصیات کلمه ی ربوبی است: «صدق و عدل»؛ «صداقت و عدالت». مسلمان‌ها این را باید در دنیا از خودشان نشان دهند. این، دل‌ها را متوجه خواهد کرد؛ پیام اسلام را به دل‌ها خواهد رساند. البته دشمنیها هم وجود دارد و ادامه پیدا خواهد کرد. باید در مقابل دشمنیها ایستاد؛ همچنان که پیغمبر ایستاد؛ همچنان که مؤمنان به اسلام و مؤمنان به حقیقت و عدالت در طول تاریخ ایستادند.

بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی ۱۷/خرداد/۱۳۹۲

 

۹. امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) فرمود: «ارسله علی حین فترة من الرّسل و طول هجعة من الأمم»؛ بعثت در هنگامی اتفاق افتاد که دوران طولانی ای بود که بشریت از حضور انبیای الهی محروم بود. از ظهور حضرت عیسی حدود ششصد سال می‌گذشت. صدها سال بود که بشر در میان خود سفیر الهی ندیده بود. نتیجه چه بود؟ «و الدّنیا کاسفة النّور ظاهرة الغرور»؛ دنیا تاریک بود، ظلمانی بود، معنویت رخت بربسته بود، بشر در جهالت و گمراهی و غرور به سر می‌برد. در یک چنین شرایطی، خدای متعال پیغمبر را فرستاد.

بیانات در دیدار مسئولان نظام در روز عید مبعث ۰۹/تیر/۱۳۹۰

 

۱۰. عید مبعث ازاین‌جهت بزرگ‌ترین خاطره‌های تاریخیِ ماندگار است که یک مقطع فوق‌العاده حساسی را در تاریخ بشر به وجود آورده است و بر بشریت یک مسیر و راهی را عرضه کرده است که اگر آحاد بشر در این راه حرکت کنند، همه‌ی خواسته‌های فطری و طبیعی و مطلوب‌های تاریخی طبیعی بشریت برآورده خواهد شد. در طول تاریخ که نگاه کنید، بشریت از نبود عدالت می‌نالیده است؛ یعنی عدالت، خواسته‌ی بزرگ همه‌ی آحاد بشر در طول تاریخ است. امروز اگر کسی پرچم عدالت را به دست بگیرد، در حقیقت یک خواسته‌ی تاریخیِ طولانیِ طبیعیِ فطریِ انسان را مطرح کرده است. آئین اسلام، حرکت اسلام، بعثت نبی مکرم، در وهله‌ی اول و جزو فهرست اولین هدف‌ها، به دنبال عدالت است؛ مثل همه‌ی پیغمبران دیگر.

بیانات در دیدار مسئولان نظام در روز عید مبعث ۱۹/تیر/۱۳۸۹

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار