مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، با اشاره به مهم‌ترین اعمالی که منجر به تزکیه و اصلاح نفس امّاره می‌شوند، بر لزوم استفاده از فرصت ماه شعبان برای اصلاح و تزکیه و آمادگی برای ماه مبارک رمضان تاکید کرد.
کد خبر: ۹۴۸۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳ 13 March 2021

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و مدیر دارالعلوم این شهر پس از تلاوت آیه‌های «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا*وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا» [شمس: 9-10] اظهار داشت: ماه رجب در حال وداع است و ماه‌ شعبان و پس از آن ماه مبارک رمضان در حال طلوع و ورود هستند. این ماه‌ها، ماه‌های تزکیه و اصلاح هستند. همۀ ما باید به فکر تزکیه و اصلاح خود باشیم.

وی افزود یکی از عباداتی که در اصلاح و تزکیۀ نفس بسیار تاثیرگذار است، گرفتن روزه است. علاوه‌بر روزۀ‌ فرضی، روزۀ نفلی نیز در راستای اصلاح نفس امّاره بسیار مفید است. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در هیچ ماهی به اندازۀ ماه شعبان روزه نمی‌گرفت.

خطیب جمعه زاهدان در ادامه گفت: یکی دیگر از عبادت‌های بسیار مؤثر در اصلاح نفس، پرداخت زکات و صدقات در راه الله تعالی است. تا مال ندهیم از صالحین نمی‌شویم. خداوند متعال می‌فرماید: «وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ» [منافقون: 10] بسیاری از سرمایه‌داران در هنگام مرگ درخواست می‌کنند که به ما مهلت بدهید تا در راه الله خرج کنیم و از صالحان باشیم.

وی ابراز داشت: جای افسوس است که ثروتمندان و انسان‌هایی که توانایی مالی دارند نمی‌دانند انفاق مال در راه الله به فقرا و مساکین، خانواده‌های زندانیان و مستمندان و نیازمندان چقدر اجر و پاداش دارد و اگر می‌دانستند حتما بخش بزرگی از مال‌شان را در راه خدا خرج می‌کردند. بسیار سخت است که انسان از ثروت و سرمایۀ زیادی که دارد در راه الله خرج نکند و حتی زکات اموالش را ادا نکند؛ چنین مال و ثروتی در روز قیامت علیه انسان و مایۀ تباهی او خواهد شد‌.

مدیر دارالعلوم زاهدان تاکید کرد: مراقب نفس خود‌مان باشیم و آن را کنترل کنیم. قوی‌ترین و موفق‌ترین انسان کسی‌ست که بر نفس خودش غلبه حاصل کند. فاتح کسی نیست که لشکرها را شکست می‌دهد و سرزمین‌ها را فتح می‌کند، بلکه فاتح و قهرمان موفق و رستگار کسی‌ست که نفس‌اش را مهار کرده و او را وادار به اطاعت از خدا کند. لذا در این ماه‌ها که ماه‌های تزکیه و اصلاح و ماه‌های غلبه بر نفس هستند، بدون انفاق در راه خدا، ادای نماز و انجام کارهای نیک، نمی‌توانیم بر نفس امّاره غلبه کنیم.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه اظهار داشت: جای افسوس است که انسان از نعمت علوم دینی و دانشگاهی، نعمت مال و ثروت، و نعمت سلامتی و قدرت بدنی برخوردار باشد، اما از این توانایی‌هایش به دیگر انسان‌ها نفعی نرسد، درحالی‌که علاوه بر مال و سرمایه، علم و سلامتی هم زکات دارند و زکات‌شان این است که از آنها به دیگران سود برسد.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: همۀ ما باید انگیزۀ ابراز همدردی و نفع‌رسانی به تمام انسان‌ها و حتی حیوانات را داشته باشیم. در حدیث آمده است کسی که بر خلق خدا رحم نمی‌کند، خدا هم بر او رحم نمی‌کند و کسی که بر خلق خدا رحم می‌کند خدا هم بر او رحم می‌کند. انسان بی‌رحم کسی‌ست که فقط به فکر خودش باشد و زیاده‌خواهی داشته باشد و همۀ منافع را برای خودش بخواهد؛ الله تعالی چنین اخلاقی را نمی‌پسندد. الله تعالی کسی را دوست دارد که به منافع دیگران فکر می‌کند و وقتی به موجودی ضرری می‌رسد بی‌قرار می‌شود و ابراز همدردی می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار