کد خبر: ۹۵۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸ 24 March 2021

سینک ظرفشویی آشپزخانه‌ها به‌خاطر تماس مداوم با آب، پسماند غذا و خوراکی‌ها و آلودگی‌های دیگر به‌سادگی کثیف می‌شود و فرسایش پیدا می‌کند. اگر ظاهر آشپزخانه برایتان مهم باشد، حتما باید به این مسئله رسیدگی کنید و سینک ظرفشویی را تمیز نگه دارید. یکی از راهکارهای مناسب برای تمیز نگه داشتن سینک ظرفشویی استفاده از تمیزکننده‌های شیمیایی است؛ اما استفاده از این مواد در بلندمدت به پوست شما آسیب خواهند رساند و همچنین، بوی تند آنها می‌تواند برایتان آزاردهنده باشد. برای حل این مشکل می‌توانید از مواد طبیعی استفاده کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت که این مواد و ترکیبات کدام‌اند و چطور می‌توانید با استفاده از آنها سینک ظرفشویی‌تان را تمیز نگه دارید.

روش اول: استفاده از ترکیب نمک دریایی و لیمو

مواد موردنیاز:

  • یک‌سوم فنجان نمک دریایی؛
  • نصف یک لیموی کامل.

روش تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل با استفاده از این ترکیب

ترکیب لیمو و نمک دریایی برای تمیز کردن سینک ظرفشویی بسیار عالی است. آب‌لیمو تمیزکننده‌ای طبیعی است و برای پاک‌کردن آثار چربی و آلودگی کاربرد دارد. نمک هم خاصیت سایندگی طبیعی دارد و به تمیزشدن هرچه بهتر سینک کمک می‌کند. به‌علاوه، فراهم‌کردن این ترکیبات کار بسیار ساده‌ای است و در هر آشپزخانه‌ای می‌توان پیدایشان کرد.

برای تمیز کردن سینک ظرفشویی با این ترکیب، لیمو را از وسط قاچ کنید. یکی از نیمه‌های لیمو را بردارید و آن را داخل ظرف نمک فرو کنید تا نمک‌ها به سر آن بچسبند. درنهایت لیمو را مثل برس در دست بگیرید و آن را روی سینک بکشید. به این صورت می‌توانید سینکتان را تمیز و براق کنید.

روش دوم: استفاده از ترکیب جوش‌شیرین، سرکه، پوست لیمو یا پرتغال و روغن زیتون

مواد موردنیاز:

  • یک عدد اسفنج نرم؛
  • جوش‌شیرین به مقدار لازم؛
  • سرکه به مقدار لازم؛
  • پوست لیمو یا پرتغال؛
  • روغن زیتون؛
  • دستمال.

روش تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل با استفاده از این ترکیب

ابتدا سینک را آبکشی و آن را از ذرات آلودگی و پسماند غذا پاک کنید. جوش‌شیرین را، در حالی که سینک کمی نم‌دار است، روی سطح آن پخش کنید و اسفنج نرم را با حرکات دایره‌وار روی سینک بکشید. بعد از آن نوبت به اضافه‌کردن سرکه می‌رسد. سرکه را اضافه کنید و دوباره با حرکات دایره‌وار اسفنج سینک را تمیز کنید. سرکه نقش مؤثری در ازبین‌بردن لکه‌های قدیمی آب دارد. بعد از این مرحله سینک را با آب خالی آبکشی و تمیز کنید. سپس پوست لیمو یا پرتغال را بردارید و آن را روی سطح سینک استیل بکشید. با این کار می‌توانید بوی مطبوعی به آن بدهید. در پایان هم دستمال تمیزی را به اندکی روغن زیتون آغشته کنید و آن را روی سطح سینک بکشید.

با استفاده از این روش تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل، سینک آشپزخانه شما تا هفته‌ها تمیز و درخشان باقی خواهد ماند.

روش سوم: استفاده از ترکیب جوش‌شیرین، روغن لیمو، روغن میخک و صابون کاستیل

مواد موردنیاز:

  • دو فنجان جوش‌شیرین؛
  • ده قطره روغن لیمو؛
  • ده قطره روغن میخک؛
  • صابون مایع کاستیل.

روش تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل با استفاده از این ترکیب

اول از همه باید جوش‌شیرین را با روغن‌های لیمو و میخک ترکیب کنید. روغن‌ها را در ظرف دردار بریزید و جوش‌شیرین را به آن اضافه کنید. در ظرف را ببندید و با تکان‌دادن آن، مواد داخلش را خوب باهم مخلوط کنید، به‌طوری‌که ترکیب‌تان کاملا یکدست شود. دقت کنید که در این مرحله صابون مایع را اضافه نمی‌کنیم. سطح سینک را کمی نم‌دار کنید و بعد از آن، ترکیب به‌دست‌آمده را روی قسمت‌های موردنظر در سینک بریزید. سپس اندکی صابون مایع هم اضافه کنید و با اسفنج نرم، شروع به تمیزکردن سینک کنید.

اگر به صابون مایع کاستیل دسترسی ندارید، می‌توانید به‌جای آن از مایع ظرفشویی معمولی استفاده کنید. یادتان باشد که باید سینک را با اسفنج نرم تمیز کنید. اگر از اسکاچ‌های سیمی استفاده کنید، ممکن است روی آن خش بیفتد.

روش چهارم: استفاده از ترکیب جوش‌شیرین، بوره، نمک و روغن گریپ‌فروت (برای عطر بهتر)

مواد موردنیاز:

  • نصف فنجان جوش‌شیرین؛
  • نصف فنجان بوره (بوراکس)؛
  • نصف فنجان نمک؛
  • پانزده قطره روغن گریپ فروت.

روش تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل با استفاده از این ترکیب

جوش‌شیرین، نمک و بوره را در ظرفی بریزید و خوب باهم مخلوط کنید. اگر بخواهید بوی ترکیب بهتر شود، می‌توانید روغن گریپ‌فروت را به آن اضافه کنید. شیر آب را باز کنید و اجازه دهید سینک ظرفشویی کمی خیس شود. سپس ترکیب را روی قسمت‌های مختلف سینک بریزید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی آنها بماند. بعد از آنکه ترکیب آلودگی‌هایی مثل چربی و پسماند غذا را جذب خود کرد، شروع به پاک‌کردن آن و تمیزکردن سینک کنید. سپس سینک را بشویید و درنهایت، آن را با دستمالی تمیز، خوب خشک کنید.

روش پنجم: استفاده از ترکیب سرکه، آب‌لیمو، اسانس روغنی و آب

مواد موردنیاز:

  • یک فنجان آب؛
  • یک فنجان سرکه؛
  • نصف فنجان آب‌لیمو؛
  • پانزده قطره اسانس روغنی؛
  • بطری اسپری.

روش تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل با استفاده از این ترکیب

درست‌کردن این ترکیب و استفاده از آن نسبتا ساده است. کافی است تمامی ترکیبات را داخل بطری اسپری بریزید و خوب آن را تکان دهید تا ترکیبی یکدست درست شود. ترکیب را روی قسمت‌های موردنظر در سینک ظرفشویی اسپری کنید و بلافاصله، با دستمال تمیز، شروع به پاک‌کردن آن کنید. اگر چیزی از آن در بطری اسپری باقی ماند و خواستید نگهش دارید، بطری و محتویاتش را در یخچال بگذارید تا ترکیبات تازه بمانند.

اگر قصد استفاده از این ترکیب در دیگر قسمت‌های خانه را داشتید، از استفاده از آن بر روی سطوح ظریف سنگی مثل مرمر یا گرانیت خودداری کنید؛ چون ممکن است به این سطوح آسیب برساند.

معرفی روش‌های تمیزکردن شیر ظرفشویی و بازکردن گرفتگی لوله آب متصل به سینک

در این بخش از مطلب به شما روش‌هایی را برای تمیزکردن شیر ظرفشویی و نیز بازکردن گرفتگی لوله‌های متصل به سینک معرفی می‌کنیم:

روش تمیزکردن شیر ظرفشویی با استفاده از مایع دستشویی و سرکه سفید

مواد موردنیاز:

  • مایع دستشویی یا ظرفشویی ملایم؛
  • اسفنج نرم؛
  • سرکه سفید؛
  • خلال دندان

روش تمیز کردن شیر آب با استفاده از این ترکیب

ظرفی را پر از آب گرم کنید و چند قطره مایع دستشویی یا ظرفشویی در آن بریزید و هم بزنید تا کف کند. اسفنج یا دستمال تمیزی را در آن فرو کنید و تمامی قسمت‌های شیر آب را خوب با آن تمیز کنید. سپس شیر را آبکشی و خشک کنید.

برای تمیزکردن شیر آب از لکه‌های آهک چند قطره سرکه سفید روی دستمالی بریزید و بگذارید دستمال چند دقیقه روی محل موردنظر بماند. سپس آن قسمت را آبکشی و خشک کنید. برای پاک‌کردن لکه‌های قدیمی‌تر هم از خلال دندان استفاده می‌کنیم. خلال دندان را بردارید و آن را روی لکه‌های قدیمی بکشید تا پاک شوند. سپس با دستمال تمیز جای لکه‌ها را تمیز کنید.

یادتان باشد که پس از تمیزکردن شیر آب و طی‌کردن مراحلی که گفته شد باید خوب آن را خشک کنید تا دوباره لک نشود.

روش اول بازکردن گرفتگی لوله‌های متصل به سینک ظرفشویی

مواد موردنیاز:

  • آب‌لیمو یا سرکه سفید؛
  • جوش‌شیرین؛
  • پوست مرکبات (اختیاری)؛
  • آب جوش.

روش بازکردن گرفتگی لوله‌های آب متصل به سینک با استفاده از این ترکیبات

مثل سایر توضیحاتی که در این مطلب در اختیارتان گذاشتیم، بازکردن گرفتگی لوله‌های متصل به سینک هم با استفاده از مواد و ترکیبات طبیعی امکان‌پذیر است. کافی است تمیزکننده‌های طبیعی مثل آب‌لیمو یا سرکه سفید را با جوش‌شیرین ترکیب کنید و اینها را داخل راه آب بریزید. با استفاده از این روش به‌سادگی و در عرض چند دقیقه می‌توانید گرفتگی لوله‌های آب را باز کنید. با اضافه‌کردن پوست مرکبات به ترکیب یادشده می‌توانید بوی بد لوله‌های آب را بگیرید و بوی مطبوعی به آنها ببخشید.

در مرحله پایانی کار و برای بازکردن هرچه بهتر لوله‌های آب هم می‌توانید از آب جوش استفاده کنید. مقداری آب جوش بردارید و آن را داخل راه آب سینک ظرفشویی بریزید.

روش دوم بازکردن گرفتگی لوله‌های متصل به سینک ظرفشویی با استفاده از آب گازدار

مواد موردنیاز:

  • دو فنجان آب گازدار؛
  • دو قاشق غذاخوری نمک؛
  • آب جوش.

روش بازکردن گرفتگی لوله‌های آب متصل به سینک ظرفشویی با استفاده از این ترکیب

استفاده از این ترکیب هم راهکاری است به‌صرفه و بسیار کاربردی برای بازکردن گرفتگی لوله‌های آب متصل به سینک. کافی است دو قاشق غذاخوری نمک را در دو فنجان آب گازدار بریزید و ترکیب را داخل راه آب سینک ظرفشویی بریزید. یک دقیقه صبر کنید و سپس یک کتری آب جوش بردارید و آن را هم داخل راه آب بریزید. کار شما تمام است و به همین سادگی، گرفتگی لوله‌های آب را باز خواهید کرد.

آب گازدار برای تمیزکردن سطح سینک ظرفشویی استیل هم کاربرد دارد و می‌توانید برای این منظور از آن استفاده کنید. کافی است آب گازدار را روی سطح سینک بریزید و با دستمال شروع به تمیزکردن کنید. بعد هم سینک را با آب گرم آبکشی و خشک کنید.

آیا می‌توان از هر ترکیبی برای تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل استفاده کرد؟

ترکیبات و موادی که در این مطلب به شما معرفی کردیم، جایگزین‌های بسیار مناسبی برای محصولات تمیزکننده شیمیایی هستند. فقط به‌خاطر داشته باشید که نباید خودسرانه، ترکیبات یا مواد دیگری را به آنچه گفته شده است اضافه کنید. توصیه می‌کنیم که کاملا پایبند به دستورالعمل‌ها و توضیحات ذکرشده باشید؛ چون استفاده از برخی مواد و ترکیبات بر روی استیل ضدزنگ (که جنس بیشتر سینک‌های آشپزخانه‌ها از آن است) می‌تواند به سینک آشپزخانه شما آسیب برساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار