مديركل هواشناسي سيستان و بلوچستان گفت: در حالی تمام بارش های زمستان ۱۳۹۹ در سیستان و بلوچستان به ۰٫۴ میلی متر رسید که هیچگاه در ۵۰ سال اخیر وضعیت بارش های استان اینقدر بغرنج نشده است.
کد خبر: ۹۵۹۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱ 26 April 2021

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، محسن حيدري اظهار داشت: از ابتداي سال زراعي يعني مهرماه تا كنون نیز تنها ۵٫۲ ميلي متر باران در استان باریده كه كم بارش ترين پاييز و زمستان استان در ۵۰ سال اخير به شمار مي رود.

وی اضافه کرد: ميزان كاهش بارشهاي پاييز و زمستان امسال استان بيش از ۶۲ درصد كمتر از ركورد قبلي است كه ۱۷ سال قبل يعني ۱۳۸۲ با ميزان ۱۳٫۸ ميلي متر ثبت شده است.

وي افزود: به طور ميانگين سالانه حدود ۶۰ ميلي متر بارش در فصل هاي پاييز و زمستان مي بارد و زمستان پربارش ترين فصل استان است كه بيش از ۵۰ درصد بارش هاي سالانه را شامل مي شود.

مديركل هواشناسي سيستان و بلوچستان گفت: اين در حالي است كه امسال مجموع بارش زمستان استان حتي به نيم ميلي متر هم نرسيده و استان با كاهش ۹۹٫۳ ميلي متري نسبت به بلند مدت مواجه شده است.

حيدري اضافه كرد: ۱۱ شهرستان استان شامل «چابهار، سراوان، سرباز، زهك، مهرستان، نيكشهر، كنارك، قصرقند، فنوج، دلگان و سيب و سوران» زمستان امسال را بدون باران به پایان رساندند كه اين «بي بارشي» ۱۰۰ درصد در يكي دو دهه اخير در اكثر اين مناطق بي سابقه بوده است.

وي تصريح كرد: اين شرايط سبب شد تا سيستان و بلوچستان در زمستان گذشته بدترين شرايط بارشي كشور را به خود اختصاص دهد و بيشترين كاهش بارندگي در بين ۳۲ استان كشور را با بيش از ۹۹ درصد كاهش را نيز ثبت كند.

عضو ستاد مديريت بحران سيستان و بلوچستان با بیان اینکه در حدود ۲۰۰ روز اخیر حتی به اندازه یک منطقه بیابانی هم بارندگی نداشتیم، گفت: كاهش بارندگي هاي امسال موضوع تامين آب براي كشاورزي را تحت تاثير قرار مي دهد به طوري كه اگر مديريت منابع و صرفه جويي در دستوركار قرار نگيرد، به مشكل مي خوريم.

حيدري افزود: كاهش بارندگي بر عرصه هاي طبيعي نيز تاثير گذار بوده است به نحوي كه موجب خشك شدن تالاب هاي استان و فعال شدن چشمه هاي گردوغبار شده است.

وي ادامه داد: فعال شدن چشمه هاي گردوغبار به اين معني است كه امسال گردوغبار بيشتري مناطق مختلف استان به ويژه شهرستانهاي شمال استان، زاهدان و مناطق شرقي و غربي استان را فرا مي گيرد.

کم‌بارش‌ترین زمستان سیستان‌و‌بلوچستان در ۵۰ سال اخیر/ به اندازه بیابان هم باران نبارید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار