کد خبر: ۹۶۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶ 05 June 2021

بیش از 8.7 میلیون گونه جاندار در کره زمین زندگی می‌کنند که تنوع آن‌ها باور نکردنی است. از شاهین‌‌هایی گرفته که در ارتفاعات آسمان سیر می‌کنند تا ماهی‌هایی که در تاریک‌ترین نقاط اقیانوس‌ها به زندگی خود ادامه می‌دهند. تعداد این جانداران آنقدر زیاد است که اگر گیاهان و سایر جاندارانی که اطلاعاتی زیادی از آن‌ها موجود نیست را حذف کنیم و تنها بخواهیم یک جمله از هر جانور منقرض نشده بخوانیم به چندین سال زمان نیاز خواهیم داشت. بنابراین کنجکاوی خود را با شناختن حیوانات شاخص حیات وحش آسان کردیم و تنها به شناخت حیوانات مشخصی می‌رویم که در یک ویژگی، شناخته شده هستند. امّا در ادامه حیواناتی معرفی شده‌اند که با توجه به غالب مشاهدات انسان‌ها، ظاهر و شکل و شمایل متفاوت‌تری دارند و کمتر آنها را می‌شناسیم. 

 

9. مارمولک آرمادیلو

Ouroborus cataphractus گونه‌ای از مارمولک صحرایی است که با نام‌های مختلفی مانند مارمولک زره پوش، مارمولک دم نیزه‌ای‌ یا مارمولک آرمادیلو شناخته می‌شود. این جانور که به صورت بومی در کویر غربی آفریقای جنوبی زندگی می‌کند، دارای ظاهر عجیب و زیبایی است که نقش مهمی در بقا و دفاع این جانور در هنگام خطر ایفا می‌کند. مارمولک زره پوش هنگام خطر همانند آرمادیلو به دور خود می‌پیچد تا پوست سخت و برنده‌اش علاوه بر استتار، در برابر تهدیدهای  احتمالی از او دفاع کند. 

 

مارمولک آرمادیلو 

مارمولک آرمادیلو

 

8. مندریل

شاه بابون یا مندریل نوعی میمون درشت اندام است که شباهت نزدیکی به دریل‌ها و بابون‌ها دارند. مندریل‌ها بزرگ‌ جثه‌ترین میمون‌های جهان شناخته می‌شوند که علاوه بر جثه دارای دندان‌های بسیار بزرگی نیز هستند. اما آنچه ‌مندریل را به این مطلب مرتبط می‌کند، رنگ‌های نامعمول و جذابی است که در پشت و پوزه این میمون دیده می‌شود. با وجود اینکه رنگدانه‌ آبی در پستانداران تولید نمی‌شود، آن را می‌توان به راحتی در خطوط پوزه‌های شاه‌ بابون ملاحظه کرد. این رنگ‌ها که نوعی صفات ثانویه به شمار می‌روند پس از رسیدن به سن بلوغ و ترشح هورمون تستسترون به وجود می‌آیند، بنابراین این رنگ و نقش‌ها بیشتر در گونه نر بالغ مندریل دیده می‌شود.

 

مندریل

مندریل

 

7. موش کور دماغ ستاره‌ای

موش کور دماغ ستاره‌ای پستانداری کوچک است که در شمال آمریکی شمالی زندگی می‌کند. همانطور که می‌بینید روی پوزه این حیوان 22 تار حسی صورتی رنگ گوشتی و بیش از دویست هزار گیرنده عصبی وجود دارد که موجب این چهره عجیب شده است. البته از سوی دیگر این تارها صفات اعجاب انگیزی را در این موش‌های کور به وجود آورده‌اند که مهم‌ترین آن، سرعت بلع بسیار سریع آن‌های است. یک موش کور دماغ ستاره‌ای در هر 120 میلی ثانیه می‌تواند یک طعه را شکار کرده و بخورد. سرعت بلع این حیوان در رکورد گینس ثبت شده و هیج پستانداری در جهان قادر به خوردن چیزی سریع‌تر از او نیست.

 

موش کور دماغ ستاره‌ای

موش کور دماغ ستاره‌ای

 

6. فری گیت

در فصل تولید مثل، پرندگان متعددی هستند که برای جلب توجه،  رفتار جنسی خاصی را از خود به نمایش می‌گذارند. این حرکات که معمولا از طرف جنس نر شکل می‌گیرد در بعضی از پرندگان مانند فری گیت (با نام علمی Fregata magnificens)  ظاهر بسیار زییا و منحصر به فردی پیدا می‌کند. فریگیت پرنده‌ای بومی در جزیره گالاپاگوس است که برای جلب توجه ماده‌ها، سینه قرمز رنگ خود را باد می‌کند. در تصویر زیر یک جفت فری‌گیت نر و ماده را می‌توانید مشاهده کنید.

 

فری گیت

فری گیت

 

5. ماتا ماتا

جثه بزرگ، گردن بلند و کلفت، صورتی پهن و لاکی صخره مانند کافیست تا تصور شما را از یک لاکپشت عوض کند. ماتا ماتا لاکپشتی غول پیکر است که در آب‌های شیرین جنگل آمازون یافت می‌شود. ماتا ماتا علاوه بر ظاهر عجیب خود از آرواره‌های بسیار نیرومندی برخوردار است. ماتا ماتا جانوری همه چیز خوار است و از ماهی، میوه و گیاهان مختلف تغذیه می‌کند. همچنین دهان کشیده‌ ماتا ماتا همانند یک جارو برقی عمل می‌کند و می‌تواند ماهی‌های کوچک‌تر را به سمت دهان خود بمکد.

 

ماتا ماتا

ماتا ماتا

 

4. حباب ماهی

زشت یا زیبا نامیدن یک حیوان با معیارهای سطحی که انسان‌ها برای خود مشخص کرده‌اند، کاری پوچ و بی‌معنی است، اما در ادامه باید شما را با بلاب فیش، ماهی که به دلیل ظاهر متفاوتش سال‌های متمادی است که لقب زشت‌ترین موجود زنده را یدک می‌کشد، آشنا کنیم. بلاب فیش، حباب ماهی یا ماهی قطره‌ای،  تیره‌ای از ماهیان کله گنده هستند که در اعماق 600 و 1200 متری آب‌های نزدیک به تاسمانیا، استرالیا و نیوزلند زندگی می‌کنند. این ماهی فاقد کیسه شنا است و قادر به شنا کردن به خوبی سایر ماهی نیست. در حال حاضر حباب ماهی در معرض انقراض قرار دارد.

 

حباب ماهی

حباب ماهی

 

3. خرچنگ عنکبوتی ژاپنی

با بزرگ‌ترین بندپای جهان به نام خرچنگ عنکبوتی ژاپنی آشنا شوید. جانور آب‌زی که در آب‌های اطراف ژاپن زندگی می‌کند و ممکن است تا 3.7 متر بلندی داشته باشد. این جانور دارای زهر بسیار کشنده است و می‌تواند جان حیوانات کوچک‌تر از خود را به راحتی بگیرند، اما با این حال حیوانات محتاطی هستند و نزدیک به هر موجود زنده‌ای از جمله انسان‌ها نمی‌شوند. این خرچنگ‌های 8 پا، برخلاف عنکبوت‌ها تار نمی‌بافند، اما برای تخم‌هایشان لانه‌هایی تشکیل شده از برگ گیاهان تهیه می‌کنند.

 

خرچنگ ژاپنی

خرچنگ عنکبوتی

 

2. کل سکایی

سایگا یا کل سکایی (saiga antelope) نوعی بز کوهی است که در نواحی دارای پوشش استپی اوراسیا و نواحی نیمه صحرایی مرکز آسیا زندگی می‌کند و در کشورهای روسیه، مغولستان و به ویژه قزاقستان یافت می‌شود. جدا از پوزه عجیب و دماغ بزرگی که این بز کوهی دارد موضوع مهم‌تر، بقای آن‌ها است. سایگاها تنها یک گام تا انقراض فاصله دارند و ممکن است در آینده نزدیک غیر مستندات چیز دیگری از آن‌‌ها باقی نماند. یکی از اصلی‌ترین دلایل انقراض آن‌ به دهه 1990 میلادی باز می‌گردد، زمانی که کشورهای چین، مالزی و سنگاپور به دلیل استفاده دارویی از شاخ این حیوانات، جمعیت سایگا‌های نر را در آسیای مرکزی و جنوبی به کشتن دادند. تنها در سال 2015 حدود 220.000 سایگا شکار شدند که موجب از بین رفتن 62 درصد از مجموع جمعیت آن‌ها شد.

 

کل سکایی

کل سکایی

 

1. قلابچه ماهی

قلابچه ماهی به دلیل دندان‌ نامرتب، آرواره‌های بزرگ و به طور کلی ظاهر نامعمول خود به عنوان یکی از ترسناک‌ترین حیوانات جهان محسوب می‌شود. قلابچه ماهی در عمق چند هزار متری دریا زندگی می‌کند و یکی از ویژگی‌های جالب آنها، قلاب بلندی است که در تاریکی اقیانوس همانند یک فانوس روشن مسیر را برای‌شان روشن می‌کند. ویژگی دیگری که این ماهی‌ها را بی‌مانند می‌کند، روش تولید مثل خاص آن‌هاست که جنس نر پس از آمیزش تا ابد به جنس ماده پیوند می‌خورد و قلابچه ماهی‌ نر به جزئی از گوشت و خون قلابچه ماهی ماده‌ای که در حالت معمول 40 برابر از آن بزرگ‌تر است درمی‌آید.

 با وجود نسبت دادن القابی چون شیطان سیاه دریا، این جانور هیچ خطری برای انسان‌ها ندارد اما انسان‌ها خطر جدی برای بقای آن‌ها محسوب می‌شوند. چرا که قلابچه ماهی‌ها یکی از غذاهای دریایی محبوب ژاپن محسوب می‌شود. به تازگی دیده شدن قلابچه‌ ماهی در یکی از پارک‌های ملی ایالت کالیفورنیا آمریکا خبرساز شد که تصویر آن را می‌توانید ملاحظه کنید.

 

قلابچه ماهی

قلابچه ماهی 

 

منبع: farandwide

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار