کد خبر: ۹۹۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶ 11 September 2021

این روزها مردم سیستان و بلوچستان در حالی از کمبود و قیمت بالای سیمان گله مند هستند که دو کارخانه بزرگ سیمان در این استان فعالیت دارند.

فرشته بامری؛ بازار: در حال حاضر در استان مرزی سیستان و بلوچستان دو کارخانه بزرگ سیمان یکی در سیستان و دیگری در خاش وجود دارد اما با وجود این ظرفیت بی نظیر مدتی قیمت سیمان به عنوان یکی از مهم‌ترین، رایج‌ترین و ضروری‌ترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز و اجرای پروژه های عمرانی و ساختمانی در روزهای اخیر در این استان تیز سیر صعودی به خود گرفته است.

همچنین به دلیل افزایش قیمت سیمان، عدم تزریق آن به بازار و نبود یا کمبود آن و سودجویی واسطه ها از وضعیت پیش آمده، مشکلات زیادی برای مردم و فعالان عرصه ساخت و ساز در استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده است.

از سوی دیگر گفته می شود ورود سیمان به بورس کالا که از خرداد ماه امسال آغاز شد از دیگر دلایل افزایش قیمت آن بوده چراکه همان مقداری که تولید می‌شود در بورس عرضه و مشتریان باید از طریق بورس اقدام به خرید این کالا کنند که عدم آشنایی کافی آن ها با سازوکار خرید از بورس کالا نیز موجب بروز مشکلاتی برای خریداران شده است.

اسماعیل لالبخش یکی از ساکنان شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار بازار،  اظهار داشت: با وجود اینکه کارخانه سیمان خاش در ۷ کیلومتری این شهر قرار دارد اما وضعیت عرضه و تقاضای سیمان در خاش مطلوب نیست.

وی گفت: وقتی برای خرید سیمان به فروشندگان مراجعه می کنیم  با پاسخ موجود نیست مواجه می شویم.

وی افزود: مسئولان به این نکته توجه کنند که دلالان در بازار سیمان جولان می دهند و سیمان موجود را به نقاط مرزی انتقال و به کشورهای همسایه فروخته می فروشند.

حمید شیهکی یکی دیگر از شهروندان خاشی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: نطارت ها بر کار توزیع  در بازار سیمان مناسب نیست.

وی افزود: چندی پیش شخصا برای خرید سیمان به بازار مراجعه کردم، اما موفق به خرید سیمان نشدم زیرا سیمانی برای خرید موجود نبود.

این شهروند سیستان و بلوچستانی با اشاره به پیامدهای منفی نبود سیمان در بازار گفت: کاهش عرضه سیمان در بازار علاوه بر تاثیر منفی بر روند ساخت و ساز موجب افزایش قیمت این کالا از سوی دلالان و واسطه‌ها شده است.

شیهکی افزود: در واقع وقتی دلالان بازار دست به کار می شوند، هر پاکت به قیمت ۳۰ تومان هم در بازار خرید و فروش می شود.

وی تصریح کرد: مسئولان باید بر روند توزیع سیمان نظارت کنند و در صورت صادرات به دیگر مناطق قطعا باید اولویت تامین نیاز داخل استان سیستان و بلوچستان باشد.

وی ادامه داد: همچنین اگر در کارخانه سیمان تولید نداریم سیمان مورد نیاز بازار از استان های دیگر کشور وارد بازار شود تا کسری های بازار جبران شود.

کمبود سیمان در سیستان و بلوچستان| دلالان در بازار جولان می دهند

تامین نیاز منطقه باید اولویت اول باشد
اسماعیل حسین زهی، نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش های کورین و نصرت آباد در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان دو کارخانه سیمان فعال وجود دارد که یکی در خاش و دیگری در منطقه سیستان وجود دارد که بخشی از تولیدات آنها در بازار داخلی و مابقی به  کشورهای همسایه یعنی افغانستان و پاکستان صادر می شود.

وی افزود: اخیرا شهروندان گلایه هایی را در خصوص کالاهای اساسی مطرح می کنند که باید توسط مسئولان رسیدگی شود.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش های نصرت آباد و کورین با اشاره به اینکه عدم توزیع نامناسب سیمان یکی از مشکلات مطرح شده از سوی شهروندان است،  تصریح کرد: گلایه مردم  با وجود  کارخانه  سیمان در شهرستان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.  

وی گفت: با تذکرات و پیگیری های انجام شده برای رفع مشکل سیمان در شهرستان خاش مقرر شد، سیمان تولید شده در شهرستان ابتدا نیاز بازار و پروژه های در دست اجرای  این شهر را تامین کند و صادرات به دیگر مناطق در اولویت بعدی قرار گیرد.

حسین زهی افزود: علاوه بر این برخی فروشندگان مصالح که غیر فعال هستند اما سیمان دریافت می کنند و از این طریق در بازار اخلال ایجاد می کنند نیز شناسایی می شوند و با آنها برخورد صورت می گیرد و از این پس سیمان نیز دریافت نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: برخورد بدون اغماض با خاطیان و کسانی که باعث اخلال در بازار می شوند باید در دستور کار نهاد های نظارتی از جمله تعزیرات حکومتی قرار گیرد و تعزیرات با ورود خود متخلفان را شناسایی کند.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش های نصرت آباد و کورین و عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: شوربختانه گاهی دست های پشت پرده رانت خواران باعث اخلال در بازار می شود که  معضلات جدی و جو روانی نامطلوب را برای مردم ایجاد  می کند.

وی افزود: از همین رو می طلبد نهاد های متولی مشکلات مردمی را  در کوتاه ترین زمان مرتفع کنند و به سودجویان فرصت فعالیت ندهند.

حسین زهی تصریح کرد: به عنوان نماینده مردم  از تمام مجاری قانونی و امنیتی برای احقاق حقوق مردم پیگیری خواهم کرد.

در مجموع اینکه قطعا عوامل بسیاری در افزایش قیمت سیمان در استان سیستان و بلوچستان تاثیرگذار هستند که از مهم ترین آنها می توان به عدم نظارت، بورسی شدن این کالا، کاهش تولید بر اثر قطعی های مکرر برق، افزایش تقاضا، جولان واسطه ها و البته بی برنامگی و عدم نظارت اشاره کرد که امیدواریم هرچه سریعتر به آنها رسیدگی و برای ان ها راهکاری اندیشیده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار