کد خبر: ۹۹۷۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸ 06 October 2021

رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه هفتم مهرماه در حکمی پیمان جبلی را به ریاست سازمان صداوسیما منصوب کردند. رئيس قبلي سازمان، علی‌عسکری از اردیبهشت‌ماه 1395 سكان مديريت سازمان را بر عهده داشت.

در حكم رهبر انقلاب اسلامي براي رئيس جديد سازمان صداوسیما بر مواردی همچون «ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امید و نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» به‌عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی تأکید شده است.

پيش از اين، پیمان جبلی مسئولیت‌هایی همچون معاونت برون‌مرزی و سیاسی صداوسیما، عضویت هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما، مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکل اخبار شبکه العالم، مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت، سفير ايران در تونس و ... را بر عهده داشته است.

پيمان جبلي در اولين مصاحبه بعد از انتصاب به رياست سازمان صداوسيما گفت، رسانه ملی امانت مردم و متعلق به آن‌ها و منادی و مجری بازگشت به مردم است.

جبلی با تأکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی رسانه هستند، گفت: صداوسیما باید مصداق واقعی رسانه مردمی باشد؛ رسانه صدای کسانی باشد که صدایشان به‌جایی نمی‌رسد.

پیمان جبلی گفت: صداوسیما باید منعکس‌کننده مطالبات، خواسته‌ها و دغدغه‌های توده مردم باشد و نباید منعکس‌کننده نظرات و منویات یک طبقه خاص آن‌هم طبقه خاصی که جدای از مردم است، باشد.

رسالت سنگين رئيس جديد در صداوسیما

از چند دهه گذشته رسانه‌های صوتي و تصويري با رشد سريع، فراگير و استفاده فوق‌العاده از اينترنت در تمامي جهان با رقيب بسيار قدرتمندي مواجه شدند. اينترنت مرزهاي سخت بين كشورها را از بين برده و سلطه دولت‌ها را با چالش مواجه كرده است. از سوي ديگر ميزان استفاده از شبکه‌های اجتماعي بين مردم به طرز حیرت‌انگیزی افزایش‌یافته است. اين‌ مسئله و موضوع در ايران نيز ظهور و بروز جدي داشته است. لذا مرجعيت مطلق صداوسيما در زمینه‌های مختلف خبري، سرگرمي، آموزشي و ... کاهش‌یافته است.

بخشي از اين مسئله طبيعتاً به رشد فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و سهولت دسترسي به رسانه‌های جديد است. اما علت ديگر یقینا به ضعف‌ها و کم‌کاری‌ها برمی‌گردد. دراین‌بین اشاره به يكي از آخرين نظرسنجي‌ها كه مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران به‌منظور پایش افکار عمومی در ارتباط با نحوه پیگیری اخبار روز جامعه در روزهای بیست و یکم تا بیست و پنجم شهریور 1400 انجام داده حائز اهميت است.

در اين نظرسنجي جهت بررسی نحوه پیگیری اخبار روز جامعه توسط پاسخگویان در سؤالی پرسیده شد «شما اخبار روز جامعه را بیشتر از چه طریقی پیگیری می‌کنید؟».

طراحي سؤال به‌گونه‌ای بود كه پاسخگویان فقط می‌توانستند یک گزینه را انتخاب کنند. ۴۲.۱ درصد پاسخگویان در پاسخ به این سؤال صداوسیما، ۴۱.۴ درصد فضای مجازی (رسانه‌های اجتماعی و سایت‌‌های خبری)، ۵.۱ درصد شبکه‌های ماهواره‌ای، ۲ درصد دوستان و آشنایان، ۰.۲ درصد روزنامه‌ها و ۶.۹ درصد سایر موارد را انتخاب کرده‌اند. ۲.۳ درصد نیز به این سؤال پاسخ ندادند.

مقایسه این نتایج با یافته‌های پیشین ایسپا نشان می‌دهد پیگیری اخبار روز از طریق صداوسیما در شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۷، ۱۵.۶ درصد کاهش‌یافته است. در مقابل استفاده از فضای مجازی به‌عنوان منبع کسب خبر در این بازه زمانی بیش از ۱۵ درصد افزایش‌یافته است.

اگرچه همين آمار هم نشان‌دهنده جايگاه برتر صداوسيما نسبت به شبکه‌های اجتماعي و ماهواره‌ای است اما بدون شك انتظار می‌رود رويكرد تحولي و پيشرو نسبت به مسائل و اخبار روز حاكم باشد تا ميزان جذب مخاطبان نيز متناسب با تغيير شرايط افزايش يابد.

با توجه به سوابق رئيس جديد صداوسیما اين مسئله قطعاً موردتوجه ايشان نيز قرار دارد. پيمان جبلي در تاريخ يازدهم مردادماه 1399 در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه رسانه ملی مانند همه رسانه‌های رسمی جهان در یک رقابت و چالش با فضای اینترنت قرار دارد، عنوان کرد: «این چالش الزاماً یک چالش منفی نیست و می‌تواند یک چالش مثبت باشد».

جبلی ادامه داد: «اگر تاکنون تلویزیون خود را در عرصه رسانه‌ای بی‌رقیب می‌دید، امروز در حال یک رقابت جدی با یک رقیب بسیار قدرتمند است و این رسانه جدید، مفاهیم ارتباطات را به‌نوعی دچار دستخوش کرده است».

جبلی معتقد است: «رادیو و تلویزیون باوجود گسترش فضای مجازی و اینترنت هیچ‌گاه جایگاه خود را از دست نخواهد داد... {اما} در حال حاضر صداوسیما در این دوران گذار قرار دارد که می‌تواند در این رقابت خلاقیت‌های خود را به‌روز کند».

بحث خلاقيت و نوآوري براي تقويت صداوسیما در سال‌های آينده بسيار مهم و حياتي است. به‌ویژه آن‌که رقباي قدرتمندي نيز مقابل آن وجود دارد. البته با توجه به اينكه رئيس جديد سازمان صداوسیما سال‌ها در عرصه مديريت اخبار داخلي و خارجي و در شبکه‌های مختلف حضورداشته و با فضاي بین‌المللی نيز آشناست انتظار می‌رود اين آگاهي منجر به پيشرفت رسانه‌های داخلي شود و تأثیرگذاری آن‌ها را افزايش دهد./الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار