کد خبر: ۹۹۷۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 06 October 2021

تابستان هر سال مردم سیستان با طوفان‌های 120 روزه دست و پنجه نرم می‌کنند، خاک و گرد و غبار نفسهایشان را به شماره می‌اندازد، کار و زندگیشان مختل می‌شود و مسؤولانی که هیچکدام از راهکارهایشان تاکنون نسخه عاجلی برای کاهش تبعات شن‌های روان نبوده است.

درب و پنجره‌های سیستان به روی طبیعت لاک و مهر شد/قصه تکراری تابستان‌های سیستان+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و همه ساله با بادهای موسمی ۱۲۰ روزه که به سبب خشکسالی به ۱۶۰ تا ۱۸۰ روز در سال افزایش پیدا کرده با مشکلات متعدد رو به رو است.

برخی روزها شدت گردوغبار به ۲۰ برابر حد استاندارد می رسد و این روزها شتاب بیشتری گرفته و بی‌رحمانه بر خانه و زندگی مردم منطقه می‌تازد به طوریکه در برخی از روستاها، خانه‌های مردم در محاصره ماسه‌بادی‌ها قرار دارد.

در روستاهای سیستان به ویژه منطقه محمد شاکرم کمتر خانه‌ای است که ماسه بادی ها به داخل خانه هجوم نبرده باشند و یا پشت دربها کمین نکرده باشند.

با یک نگاه سطحی میتوان خانه های محاصرشده در چنبره طوفان و گرد و خاک ها را دید، به گفته مردم سیستان چشم و دهان و ریه های مردم هم از این بلای طبیعی در امان نیستند.

 


100 روستای منطقه سیستان در معرض طوفان و شن‌های روان قرار دارد

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه رئیس ستاد بحران کشور اوایل تیرماه جاری از تمامی کانون‌های بحران در سیستان بازدید کرده و مقرر شده اقدامات لازم برای مقابله با طوفان‌های شن و پیگیری حق آبه انجام شود، گفت: در منطقه سیستان چهار کانون بحران شامل شیله، برنگک، نیاتک و صابوری وجود دارد.

علیرضا شهرکی افزود: تقریبا همه روستاها و شهرها با شدت و ضعف، ولی حدود ۱۰۰ روستا بیشتر از همه در معرض شن‌های روان و طوفان‌ها قرار دارد که بیشتر در حوزه شهرستان هیرمند است.

وی بیان کرد: اگر حق‌آبه در داخل کانون های بحران هدایت شود تاثیر مستقیم در کاهش ریزگردها و گردوغبار در منطقه سیستان دارد به طوریکه در آبگیری تالاب در سالهای ۱۳۹۸ و  ۱۳۹۹ با آبگیری حدود ۵۰ درصد تالاب هامون میزان گردوغبار در منطقه به مقدار زیادی کاهش یافت.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: ضمن اینکه مدیریت کانونهای بحران واقع در کشور افغانستان نیز تاثیر زیادی دارد.

خسارت چهار میلیارد ریالی طوفان به شبکه برق زابل

مدیر امور توزیع برق شهرستان زابل در شمال سیستان و بلوچستان گفت: طوفان شدید با سرعت ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت، بالغ بر چهار میلیارد ریال به شبکه توزیع برق این شهرستان خسارت وارد کرد.

محمد گلی می‌گوید: سقوط تیر، سیم پارگی، سقوط درختان بر روی شبکه های برق، قطع کابل سرویس مشترک و فیوز سوزی از عمده دلایل خاموشی‌ها در پی وقوع این اتفاق طبیعی بود، ادامه داد: کلیه شبکه های آسیب دیده در کوتاه ترین زمان ممکن بازسازی و برق مناطقی که دچار خسارت شدند مجدد پایدار شد.

 

 

محسن حیدری اظهار داشت: این سریع ترین توفان شن زابل در 37 سال اخیر است که تنها شش متر برثانیه کمتر از توفان شن سال 1363 این شهر است. پس از سال 63 تا کنون بیشینه سرعت باد در زابل تا کنون 122.4 کیلومتر بر ساعت بوده است.

وی ادامه داد: طوفان امروز زابل شعاع دید افقی در فرودگاه این شهر را به 800 متر کاهش داد و رفت و آمدهای جاده ای در پنج شهرستان شمال استان را با اختلال همراه کرد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در زهک نیز توفان شن با سرعت 94 کیلومتر بر ساعت، شعاع دید افقی را به 300 متر کاهش داد و موجب افزایش قابل توجه غلظت ذرات غبار در هوای شهر شد.

حیدری افزود: شدت طوفان و گردوخاک ناشی از بادهای 120 روزه آنقدر زیاد بوده که گردوغبار ناشی از آن به زاهدان نیز نفوذ کرد و ضمن کاهش دید افقی این شهر به 1500 متر، بیشینه غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را هم به 12 برابر حد مجاز رساند.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: نفوذ گردوغبار ناشی از بادهای 120 روزه به سایر نقاط استان نیز سبب شد تا شعاع دید افقی در شهرهای نصرت آباد به 1500، میرجاوه 2000، خاش، 4000، ایرانشهر و مهرستان 5000، سراوان 6000، راسک 7000 و نیکشهر 8000 متر کاهش یابد.

وی افزود: انتظار می رود در ادامه روز بر غلظت ذرات غبار سایر نقاط استان نیز افزوده شود و به تدریج شاهد کاهش بیشتر شعاع دید افقی باشیم.

حیدری تصریح کرد: هم اکنون اکثر شهرها و روستاهای نیمه شمالی استان تحت تأثیر غبار ناشی از بادهای 120 روزه شمال استان هستند و انتظار می رود در ادامه روز مناطق بیشتری درگیر شوند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان پیش بینی کرد: بر اساس آخرین خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی، وزش بادهای شدید 120 روزه حداقل تا شنبه در شمال استان و با شدت کمتر در نوار شرقی و غربی استان جریان دارد. 

وی گفت: در این مدت در عرض های پایین تر از شمال استان شاهد افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا خواهیم بود.

 

 

به گزارش فارس، این وضعیت سخت و طبیعت خشن منطقه سیستان می‌طلبد مسؤولان مربوطه راهکارهای کارشناسی برای مدیریت تبعات طوفان انجام بیندیشند تا حداقل سال آینده مردم این چنین در محاصره طوفان شن قرار نگیرند و راهی بیمارستان‌ها نشوند.

صرفا توزیع «ماسک و تعطیلی ادارات» راهکار عاجل برای مقابله با تبعات طوفان نیست چرا که مردم در خانه‌ها هم از ترکه‌های طوفان شن در امان نیستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار