مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: کف‌روب یا ترال، تور ماهیگیری بزرگی است که از دو طرف به تخته‌هایی متصل و معمولاً به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود و همانند بیل مکانیکی تمامی دریا را تخریب می کند
کد خبر: ۹۹۷۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶ 30 September 2021

به گزارش تابناک زیست سیستان و بلوچستان، وحیدپورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: کف‌روب یا ترال، تور ماهیگیری بزرگی است که از دو طرف به تخته‌هایی متصل و معمولاً به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود و همانند بیل مکانیکی تمامی دریا را تخریب می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در واقع تورهای کششی، غیر گزینشی عمل می‌کنند به طوری که در هر بار صید ترال قسمتی زیادی از صید بدون استفاده می ماند است که به عنوان صید ضمنی، توسط فرایند ترال بطور کامل نابود می‌شود.

پورمردان تصریح کرد: از جمله اثرات زیست محیطی صید ترال، کاهش تنوع گونه‌ها، نابودی زیستگاه و بستر دریا و تغییرات زیست‌محیطی به سمت رشد گونه های غیر بومی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اشاره کرد: در مناطقی که آبسنگ های مرجانی وجود دارد اثرات زیست محیطی آن بسیار فاجعه بار است، مرجان ها از مهمترین اکوسیستم هاو زیستگاه های دریایی است که نابودی آن باعث نابودی بسیاری از گونه‌های دریایی می شود.

وی گفت: نابودی زیستگاه ماهی‌ها و برخی از گونه های در معرض خط انقراض و گونه هایی که قدرت مهاجرت پایینی دارند توسط صید ترال بسیار شدت می گیرد و اثرات آن حتی در بیکاری جوامع صیادی مناطق ساحلی جبران ناپذیر است.

پورمردان افزود: در خصوص صید ترال در سطوح سازمانی و استان مکاتبات متعددی درباره ممنوعیت این نوع از صید به ارگان های مرتبط ارسال، و موضوع در کمیته ها و مراجع قانونی و نظارتی مطرح و پیگیری می شود.همچنین در حال حاضر ممنوعیت این صید به مدت2سال از سال1399تا1401توسط فراکسیون محیط زیست مجلس صادر که امیدواریم این موضوع تمدید ویا برای همیشه اعمال گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار