کد خبر: ۹۹۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱ 02 October 2021

در حاشیه کشف عجیب دستگاه های ماینینگ در زیرزمین شرکت بورس تهران، آنچه بیش از همه چیز، باعث جلب توجه می شد، کشمکش های مدیریتی درون بازار سرمایه کشور و تلاش برای پنهان داشتن ماجرا بود. امری که استعفای مدیر جوان بورس تهران را نیز باید در راستای آن تحلیل کرد.

 چیزی که هنوز از زیرزمین بورس تهران بیرون نیامده است

 به گزارش الف پس از آنکه یک کارشناس بورس تهران، علی رغم مخالفت مدیریت این شرکت برای افشاء موضوع، مسئله ماینینگ رمز ارز در زیرزمین بورس را رسانه ای کرد، مدیرعامل شرکت بورس تهران، بلافاصله همان کاری را انجام داد که هر مدیر دولتی در مواجه با بحران انجام می هد؛ تکذیب.

24 ساعت پس از این تکذیب و پافشاری افشاگران بر صحت موضوع، مدیریت این شرکت ناچار شد، مسئله را بپذیرد، اما تاکید کرد که دستگاه های ماینر، «شخصی نبوده» این سخن به این معنی است که این مسئله بدون اطلاع مدیریت شرکت صورت نگرفته و پروژه ای مورد توافق مدیران بوده است.

پیش از این نیز مسئله اختلاف مدیران شرکت بورس و نهاد بالاسری آنها، یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار، در راهرورهای تالار شیشه ای در میان فعالان بازار مطرح شده بود و موضوع پنهانی به شمار نمی رفت. 

از این رو مقامات سازمان بورس، بر خلاف رویه معمول نه تنها برای شرکت زیرمجموعه خود پرده پوشی نکردند و مردم را به «تشکیل کارگروه کارشناسی برای بررسی دقیق موضوع» حواله ندادند، بلکه معاون این سازمان در پی مصاحبه های مکرر بر روی برخورد شدید با عوامل تاکید کرد و مرتکیبن را دعوت به پاسخگویی کرد. 

صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران، مدعی شده بود که این پروژه ویژگی «تحقیقاتی» داشته است. هر چند کمتر کسی پژوهشی بودن این فارم پنهان شده در زیر زمین یک نهاد دولتی و با استفاده از برق مجانی، را باور کرد. سوال کارشناسان این است که اگر پروژه تحقیقاتی بود، پس چرا دستگاه ها در حال استخراج بودند و بیت کوین استخراج شده نیز رسماً ثبت نشده است؟

در نهایت علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران، اعلام کرد که در جهت پذیرش مسئولیت، استعفاء کرده است. 

با وجود آنکه صحرایی اظهار کرده بود خود دست از کار کشیده، هیئت مدیره این شرکت ، تشکیل جلسه داد و با محکوم کردن مدیر عامل، اعلام کرد که وی را «اخراج» کرده است. 

اعضای هیئت مدیره حتی صورتجلسه را نیز رسماً در سامانه کدال بارگزاری کردند. برخی از کارشناسان بازار سرمایه می گویند که این گونه اقدامات  ممکن است برای دور کردن بلا از سر هیئت مدیره باشد، وگرنه اخراج کردن مدیری که خود قبلاً استعفا داده چندان، منطقی به نظر نمی رسد. 

علی صحرایی در روزهای اول اظهار کرده بود که این دستگاه ها، شخصی نیست ، اما بعداً به یکباره در این باره سکوت کرد. در واقع  اگر از نظر مدیر عامل مستعفی این اقدام شخصی نبوده و مصوبه‌ای برای آن وجود دارد کافی است تا مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، جزئیات تصمیم  در اینباره را منتشر کند تا خود را به نوعی نجات دهد. با این همه تا این لحظه شواهد نشان میدهد  مدیر جوان شرکت بورس تهران، ترجیح داده است تا با سکوت خود  از کنار پاسخ به این سوال مهم عبور کند.

یکی از کارشناسان این شرکت، که نخواست نامش فاش شود در این باره به « الف» گفت: اگر معلوم شود که وی بر اساس تصمیمات دیگران  این کار را انجام داده این مسئله کمک خواهد کرد تا مسئله کشف ماینر در زیرزمین شرکت بورس، نقطه پایان عمر مدیریتی صحرایی نباشد. 

شرکت بورس تهران، هر چند دولتی است و نهادی رگولاتوری محسوب می‌شود، اما مانند هر شرکتی تعدادی سهامدار دارد. 

شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی، سرمایه گذاری تدبیر، بانک آینده و صندوق بازنشستگی سهامداران و هیئت مدیره این نهاد را تشکیل می دهند. 

در حال حاضر توپ در میدان سازمان بورس اوراق بهادار قرار دارد. و وزیر اقتصاد باید با  وسواس بیشتری به آن ورود کند  تا ابعاد بیشتری از حقیقت آشکار گردد و اگر مسببان دیگری هم وجود دارند به سراغ آنها نیز بروند.

و به این سوال اساسی پاسخ داده شود که آیا راه اندازی چنین پروژه ای  آن هم در ساختمان شرکت با تصمیم فردی او بوده یا افراد دیگری نیز در این اقدام، دخیل و تصمیم ساز بوده‌اند؟. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار