کد خبر: ۹۹۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳ 05 October 2021

اخبار و گزارش‌های منتشر شده در خصوص پرونده‌های همکاری میان عربستان و تل‌آویو نشان دهنده عادی سازی قریب‌الوقوع روابط میان دو طرف است.

نشانه های عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل



به گزارش الف، پس از امضای توافق سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی  تمایل رژیم آل سعود  برای ایجاد روابط دیپلماتیک با تل‌آویو بیشتر شده است.

موضوع عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی همچنان کانون توجه کارشناسان، تحلیلگران و ناظران  است و بسیاری معتقدند که اخیرا نشانه های زیادی در خصوص انجام توافقی میان ریاض وصهیونیست‌ها مشاهده می‌شود،اما به دلیل مخالفت « ملک سلمان عبدالعزیز» پادشاه عربستان و برخی موانع و پیامدها، ایجاد روابط دیپلماتیک به صورت علنی اعلام نشده است .

در همین راستا  روزنامه صهیونیستی « جروزالم پست»  در گزارشی اعلام کرد که  مراحل تدریجی در روابط اسرائیل و عربستان مشابه مراحل عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی با امارات متحده عربی و بحرین صورت گرفته که این اقدامات عربستان به روند همکاری با اسرائیل سرعت می‌بخشد و چشم انداز روابط آینده عربستان سعودی و اسرائیل را روشن می‌کند.

بر اساس گزارش روزنامه رای الیوم تعدادی از ناظران صهیونیستی معتقدند که محمد بن سلمان پروژه عادی سازی روابط ریاض با تل‌آویو را رهبری و حمایت می‌کند ؛همانطور که «دوری گلد» سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل متحد اعلام کرد:  "ولیعهد سعودی رهبر امیدوار کننده برای عادی سازی روابط بین ریاض و تل آویو است و شاید با رهبری بن سلمان در عربستان سعودی و تلاش‌های ما ، بتوانیم مرحله جدیدی را برای یک منطقه جدید رقم بزنیم".

شایان ذکر است که دوری گلد اولین صهیونیستی بود که به عربستان سعودی نفوذ و با  مقامات سعودی دیدار کرد؛چرا که وی یکی از نزدیک‌ترین اشخاص به « بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیرسابق رژیم صهیونیستی است.

ماه گذشته نیز «عیساوی فریج» وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه الحره  اعلام کرد:« ما تماس‌های مستقیم و تفاهم‌هایی با برادرانمان در عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره هماهنگی درخصوص تهدیدات ایران داریم».

همکاری عربستان تنها در زمینه اقتصادی و سیاسی نبود؛بلکه به حوزه اطلاعات نیز کشیده شد؛همانطور که روزنامه «اسرائیل هیوم» اعلام کرد که « یواز هندل» وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی  و شرکت گوگل  پروژه کاشت الیاف زیر آب را آغاز کردند که این پروژه از ایتالیا شروع می‌شود و به هند می‌رسد و از طریق پادشاهی عمان ، عربستان سعودی و اسرائیل عبور می‌کند. این  پروژه فیبر نوری جدید برای اسرائیل از اهمیت زیادی برخوردار است همانند خط لوله نفت بین اشکلون-ایلات که مدیترانه و خلیج ایلات را متصل می‌کند و از آنجا به مسیر خود به عربستان سعودی سپس سلطنت عمان و بعداً به هند ادامه می‌دهد.بدین ترتیب این پروژه اهمیت اسرائیل را به عنوان طرفی که آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند ، تشدید می‌کند ضمن اینکه تصمیم عربستان برای اجازه دادن به عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی آن قبل از آغاز این پروژه گرفته شده بود.

همچنین اخیرا روزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرد که اسرائیل به‌طور محرمانه به گروهی از شرکت‌های ناظر بر فضای سایبری اجازه داد تا با وجود قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی و تقبیح بین‌المللی آن به همکاری‌های جاسوسی و اطلاعاتی خود با عربستان ادامه دهند که چهار شرکت صهیونیستی مجوز  را برای انجام این کار دریافت کرده‌اند و عربستان از خلال این مراودات ابزارهای جاسوسی اسرائیل  را برای سرکوب مخالفان  به دست می‌آورد.

اخیرا وب سایت سعودی لیکس نیز اولین همکاری سینمایی سعودی و اسرائیلی با هدف ارتقا عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای خلیج فارس را فاش کرد که بر اساس گزارش این وب سایت  گروهی از بازیگران صهیونیستی وارد عربستان سعودی شدند و فیلمی با مضمون سیاسی مربوط به توافق‌نامه موسوم به « ابراهیم» را فیلمبرداری کردند. داستان این فیلم پیرامون کوه « اللوز» در تبوک عربستان سعودی است که بسیاری از یهودیان آن را کوه «سینا» می‌دانند.

مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل‌آویو  پژوهشی در خصوص روابط محرمانه اسرائیل با عربستان منتشر کرد که بر اساس این گزارش با وجود عدم روابط علنی میان تل‌آویو و ریاض ، منافع مشترک بین آنها یعنی  جلوگیری از دستیابی ایران به  انرژی هسته‌ای و جلوگیری از تبدیل جمهوری اسلامی ایران به یک ابرقدرت در منطقه ، به تازگی منجر به  نزدیک شدن دو طرف به یکدیگر شده است.همانطور که محمد بن سلمان اعلام کرد: ما منافع مشترک زیادی با اسرائیل داریم و اگر صلحی برقرار شود، سود زیادی میان اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و کشورهایی مانند مصر و اردن ایجاد می شود.

این مطالعه همچنین تأکید کرد که اگرچه عربستان برای بهبود روابط خود با  صهیونیست‌ها به پیشرفت در روابط با  کابینه اسرائیل نیاز دارد؛ اما به رابطه پنهانی و غیرعلنی خود با اسرائیل ادامه می‌دهد و عربستان سعودی امیدوار است اسرائیل بتواند جلوی توانایی ایران را در منطقه بگیرد.

پیوستن عربستان به قطار عادی سازی روابط  با اسرائیل را می‌توان یکی از مهم‌ترین رخدادها در خاورمیانه دانست  که به اعتقاد کارشناسان،  محمد بن سلمان همانند رهبران کشورهای سازش‌کار مانند بحرین و امارات با نادیده گرفتن مسأله فلسطینیان و مسلمانان به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی به هر قیمتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار