جلبک ها علت طعم و بوی بد آب شرب روستاییان سیستان
حال سوال این است که براستی چه ارگانی از رها سازی ماهی به داخل چاه نیمه ها جلوگیری کرده است ؟ و آیا حال پاسخگوی این اشتباه فاحش خود می باشد و یا بنا برمصالح باید همه سکوت کنند و مردم هم همچنان بدنبال پرتغال فروش باشند ؟
کد خبر: ۳۰۲۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷ 26 September 2016
تابناک سیستان و بلوچستان : معضل بو و طعم بد آب شرب در روستاهای سیستان هنوز هم ادامه دارد و پیش از این هر روز یک فرضیه برای علت آن بیان می شد ، اما هیچ مشخص نیست که چرا و هیچوقت کسانی که باید درخصوص کم کاریهای گذشته خود پاسخگو باشند در حاشیه قرار میگیرند و هیچکس هم حاضر نیست حتی اشاره ای به نقش آنان در بحران فعلی داشته باشد !

به گزارش تابنک دیروز اما بالاخره فرماندار زابل علت بو وطعم آب روستایی را وجود جلبک در چاه نیمه یک دانست و تصریح کرد: برای رفع این مشکل مسئولین در حال پیگیری هستند که در حال حاضر محلولی به آب وارد کرده تا جلبک ها از بین بروند.

ناظری اما هیچ از علت بوجود آمدن این جلبک های تک سلولی سخن نگفت و مساله همچنان در سکوت قرار دارد

چه تغییری در سیستم طبیعی چاه نیمه ها ایجاد شده است ؟

اما سوال این است که چرا به مردم بیان نمی شود که چه تغییری در اکوسیستم چاه نیمه ها رخ داده که این امسال این جلبک ها رشد کرده و این چنین مشکل ساز شده اند؟

آیا گلخانه های دانشگاه زابل مشکل ساز شده و خروجی داشته که باعث رشد این موجودات تک سلولی شده است ؟ اما این گلخانه ها که سالهاست به قوت خود باقیست و تا کنون هیچگونه مشکلی از آنان مشاهده نشده است ؟

آیا وجود اجساد مومنین در آب چاه نیمه چهارم این مشکل را ایجاد کرده است ؟ پرواضح است با عنایت به اینکه برداشت برای مصارف آب شرب روستایی از چاه نیمه یک می باشد و علاوه برآن با توجه به حجم بالای آب این مساله هم نمیتواند چنین مشکلی ایجاد کند و موجب رشد فیتوپلانکتون ها در آب شود ؟

روند تصفیه آب هم که به گفته کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان و آزمایشگاههای رسمی هیچ مشکلی ندارد و اگر مشکلی هم داشته باشد برآن چاه نیمه ها تاثیری نمی گذارد و موجب رشد تک سلولی ها نمی شود ، پس به راستی چه تغییری ایجاد شده که امسال رشد این موجودات تک سلولی چنین مشکل ساز شده است ؟


جلوگیری از رها سازی ماهی در چاه نیمه ها / بهم زدن سیکل طبیعی

بنا براین گزارش یکی از کارشناسان صنعت شیلات دراین رابطه گفت : سالهای گذشته هم این جلبک یا این موجود تک سلولی وجود داشته ، البته امسال اگر چه گرمای هوا با سالهای گذشته تغییری نداشته اما املاحی که همراه با سیلاب چند ماه گذشته به داخل چاه نیمه ها وارد شده بیشتر بوده و روند رشد را تسریع کرده است , اما عامل اصلی نبود ماهیانی که خوراک اصلیشان همین موجودات تک سلولی هستند می باشد
متاسفانه از مدتی قبل اجازه رها سازی ماهی در چاه نیمه ها داده نمی شود و امسال هیچگونه ماهی که بتواند با خوردن این تک سلولی ها آنها را ازبین ببرد در آب چاه نیمه ها موجود نیست ، این مساله و جلوگیری از رها سازی ماهی در چاه نیمه ها علاوه براینکه اشتغال دهها نفر از صیادان منطقه را از بین برده است ، موجب شده که اکوسیستم چاه نیمه ها که بصورت طبیعی و با حضور ماهیان موجب تصفیه آب می شده از بین برود و امسال شاهد این مشکل باشیم .


پرتغال فروش ؟

حال سوال این است که براستی چه ارگانی از رها سازی ماهی به داخل چاه نیمه ها جلوگیری کرده است ؟ و آیا حال پاسخگوی این اشتباه فاحش خود می باشد و یا بنا برمصالح باید همه سکوت کنند و مردم هم همچنان بدنبال پرتغال فروش باشند ؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار