کد خبر: ۸۶۵۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵ 26 June 2020

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۵۲ رشته قنات با تخصیص اعتبار ۹۸ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال از سال گذشته تاکنون در این استان مرمت و بازسازی شده است.

محمد علی نیکبخت روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت آب قنات در بخش کشاورزی اظهارداشت: سیستان و بلوچستان جزو استان‌های قنات خیز کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که رتبه ۶ کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد. 

وی افزود: هم‌اینک هزار و ۹۲۵ رشته قنات با ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر طول در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بیشترین آنها در شهرستان‌های خاش، نیکشهر، سراوان و ایرانشهر قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با صرفه‌ترین، منطقی‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه استحصال آب، قنات است و همین موضوع ضرورت تامین اعتبار برای طرح‌های مرمت و بازسازی قنات را دوچندان می‌کند، گفت: عملیات مرمت و بهسازی قنوات انجام شده در خاش شامل کول گذاری، ریزش برداری، سنگ بند سیمان، طوقه چینی، بغل بری، تغییر مسیر و پوشش بتنی مظهر قنات بوده است.

وی از ساخت ۴۷ کیلومتر راه دسترسی به مزارع سیستان و بلوچستان در مدت ذکر شده خبر داد و افزود: این مسیرها با تخصیص ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال ساخته و در اختیار کشاورزان منطقه قرار داده شده است.

نیکبخت ساخت و مرمت بندسارها و طرح های کوچک تامین آب در گستره ۷۱۷ هزار متر معکب، حفر و تجهیز ۹۰ حلقه چاهک کشاورزی، ساخت ۹ باب استخر ذخیره آب و ساخت کانال‌های آبیاری عمومی در سطح ۶۶ کیلومتر را از مهمترین اقدامات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در حوزه آب و خاک از سال گذشته تاکنون عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار