درک ارزش پول، یکی از مهارت‌هایی است که باعث می‌شود کودکان در آینده تصمیمات مالی آگاهانه بگیرند و آن را حاصل کار مفید بدانند.
کد خبر: ۱۱۵۴۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵ 25 February 2024

بر اساس مطالعات دانشگاه کمبریج انگلستان، اکثر کودکان می توانند تا سن 7 سالگی ارزش پول را درک کنند و متوجه شوند که بعضی انتخاب‌ها برگشت ناپذیر(غیر قابل لغو) است یا در آینده برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند. همچنین تجربیات اولیه کودکان با پول می‌تواند رفتار مالی آنها را در بزرگسالی شکل دهد.

 



این تحقیق نشان می‌دهد کودکانی که اجازه دارند تصمیمات مالی متناسب با سن خود بگیرند و مشکلات خرج کردن یا پس‌انداز را تجربه کنند، ارزش پول را بهتر درک کرده و «عادات ذهنی» مثبت‌تری در مورد پول برایشان ایجاد می‌شود. چنین عادات ذهنی می‌تواند در آینده منجر به بهبود توانایی آن‌ها برای برنامه ریزی شود و یاد می‌گیرند با کنترل هیجانات و احساسات خود رفتار مالی مثبتی داشته باشند. در ادامه راهکارهایی ارائه شده که می‌تواند در آموزش ارزش پول به کودکان موثر باشد.

 

 

1.    از قلک شفاف استفاده کنید

بسیاری از ما در کودکی تجربه حداقل یک بار استفاده از قلک سفالی یا پلاستیکی را داشته‌ایم. قلک در آموزش مفهوم پس انداز به کودک تاثیر زیادی دارد اما یکی از معایب قلک‌های رنگی این است که هیچ تصویر ذهنی از حجم پول‌های پس انداز شده به کودک نمی‌دهد. زمانی که از یک جعبه شفاف به عنوان قلک استفاده کنید کودک می تواند رشد پول را ببیند و بنابراین انگیزه‌اش برای پس انداز کردن پول بیشتر می‌شود. همچنین اگر در مورد کارهای بزرگی که می‌تواند با پول‌های درون قلک خود انجام دهد با او صحبت کنید انگیزه او دوچندان خواهد شد.

2.    به آنها نشان دهید هر چیزی چه هزینه‌ای دارد

اگر می‌خواهید به کودک خود ارزش پول را آموزش دهید بهتر است زمانی که درخواست خرید چیزی را دارد قیمتش را نیز برایش بگویید تا نحوه عملکرد پول را تجربه کند. همچنین زمانی که می‌خواهید به فروشگاه بروید به او کمک کنید تا مقداری از پول خود را از قلک شیشه‌ای خود بیرون بیاورد و برای خرید چیزی که می‌خواهد، خودش پول را خودشان به صندوقدار تحویل دهد.

3.    از پذیرفتن درخواست‌های ناگهانی کودک خودداری کنید

زمانی که کودک یا نوجوان شما با دیدن یک لباس از شما درخواست خرید آن را می‌کند فورا تسلیم او نشوید بلکه به او بگویید می‌تواند از پول تو جیبی که در قلکش پس انداز کرده استفاده کند. همچنین اگر با این توصیه کنار آمد بهتر است حداقل یک روز برای خرید آن صبر کنید چرا که احتمال دارد آن لباس را فراموش کند.

همچنین زمانی که کودک شما وارد مقطع ابتدایی می‌شود آموزش پول به او راحت‌تر خواهد بود و درک بهتری از نحوه کارکرد پول و استفاده از آن پیدا می‌کند. برای آموزش به این دسته از کودکان، راهکارهای زیر می‌تواند موثر باشد:

4.    به آنها نشان دهید که هزینه فرصت چگونه کار می‌کند

آموزش مفهوم هزینه_فرصت در درک بیشتر کودک شما از ارزش پول موثر است. هزینه_فرصت مفهومی اقتصادی است به این معنا که اگر شما از بین دو فرصت پیش رو یکی را انتخاب ‌کنید، طبیعتا مزایای فرصت دوم را از دست خواهید داد. برای مثال می‌توانید به کودک خود بگویید اگر این بازی ویدیویی را بخرد، پول خرید آن جفت کفش را نخواهد داشت. در این سن، فرزند شما باید بتواند تصمیمات را بسنجد و نتایج آن را درک کند. همچنین با مقایسه هزینه کالای مورد نظرشان با کالای دیگر، به آن‌ها کمک کنید تا بفهمند که پول‌هایشان تا چه اندازه کم و زیاد می‌شود.

5.    در ازای کارهای مشخصی به کودک پول تو جیبی بدهید

البته که آموزش سخاوتمندی و بخشش نباید در این میان نادیده گرفته شود اما می‌توانید در کنار پول تو جیبی که به کودک خود می‌دهید به او بگویید بر اساس انجام کارهای مشخصی چون مرتب کردن اتاق یا کمک در کارهای خانه می‌تواند پول تو جیبی بگیرد. این کار باعث می‌شود تا کودک شما متوجه شود پول نه به راحتی بلکه در ازای کار مفید به دست می‌آید.

6.    بر اهمیت توجه به دیگران تاکید کنید

هنگامی که فرزندانتان شروع به پس انداز پول توجیبی خود در قلک کرد، مفهوم بخشش و قرض به دیگرانی که نیازمند کمک هستند را آموزش دهید. آموزش مفهوم بخشش باعث می‌شود که کودک شما خودخواه نشود، کارکرد آن را تنها برای تامین نیازهای شخصی تلقی نکند به دیگران نیز توجه کند. همچنین دیدن شادی فرد نیازمند پس از کمک به او حس خوبی به کودک شما خواهد داد.

به طور کلی آموزش ارزش پول به کودکان در هر سن و مرحله ای آسان نخواهد بود اما اگر می‌خواهید کودک شما بتواند مسئولانه پول خود را مدیریت کند و در آینده با چالش‌های پیش رویش مقابله کند بهتر است در کودکی برایش وقت بگذارید. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار