کد خبر: ۱۱۵۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱ 22 February 2024

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیکشهر در جنوب سیستان وبلوچستان گفت: یادواره "میرکمبر" اسطوره نامی بلوچستان و محوطه تاریخی "کشیک ۲" در تقویم رویدادهای گردشگری و فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

علی امین پور شامگاه در جلسه گردشگری نیکشهر اظهارکرد: ثبت رویداد فرهنگی میرکمبر به عنوان اولین رویداد ثبت شده فرهنگی نیکشهر، نشان از غنای فرهنگی و تاریخی این شهرستان دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیکشهر بیان کرد: "میرکمبر" اسطوره نامی بلوچستان یکی از مفاخر عصر قاجار است که بزرگداشت این اسطوره شجاعت هر ساله در اسفند ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: محوطه تاریخی “کشیک ۲”، یکی دیگر از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی است که با قدمتی پنج هزار ساله یکی از سکونت‌گاه های اصلی بشری محسوب می‌شود که پژوهش‌های باستان‌شناسی در این منطقه نشان از تاریخ و تمدن اصیل این سکونت‌گاه دارد.

وی بیان کرد: مردم با شناخت از هویت تاریخی خود از این آثار فرهنگی و تاریخی حراست و صیانت کنند.

امین پور گفت: گورستان چهار هزار و ۷۰۰ ساله متعلق به عصر مفرغ در روستای 'کشیک' از توابع بخش مرکزی واقع شده و گورهای پیش از تاریخ در این گورستان متعلق به دوران عصر مفرغ در ۱۲ کیلومتری شمال شهر نیکشهر بالادست سد خیرآباد قرار دارند.

وی افزود: گورستان روستای کشیک در سال ۱۳۹۱ با حفاری بیل مکانیکی که قرار بود برای روستا کانال انتقال آب با لوله را انجام دهد کشف شد و از جمله بزرگترین گورستان‌های عصر مفرغ سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که وسعت آن به ۳۵ هکتار می‌رسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیکشهر بیان کرد: این محل از استقرارگاه‌های مهم هزاره سوم قبل از میلاد در امتداد رودخانه کشیک است که تدفین در این گورستان به صورت قبوری با معماری ساخته شده از دیوارهای سنگچین و سقف مسطح سنگی هستند که در عمق یک و نیم متری از زمین قرار گرفته اند.

وی گفت: با توجه به آثار به‌دست آمده در این گورستان ارتباط نزدیک ساکنان اولیه این منطقه با مناطق شمالی بمپور کاملا مشخص است.

امین پور اظهارکرد: از ویژگی‌های مهم این گورستان می‌توان به وسعت نسبتاً زیاد ۳۵ هکتاری آن، قبور منحصر بفرد سنگی، قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای دیوارچینی شده دور قبر با سقف مسطح سنگی پوشش داده شده اشاره کرد و از سویی دیگر قبور با طول چهار متر و عرض یک متر از ویژگی‌های مهم آن بشمار می‌رود.

وی از مهمترین آثار کشف شده گورستان کشیک به ظروف سفالین و اشیاء دوران مفرغی و سنگی، دسته هاون‌های بزرگ سنگی و مهرها اشاره کرد که کشف این آثار و دست یافته ها قدمت گورستان را حداقل تا ۴۷۰۰ سال می‌رساند.

روستای کشیک با جمعیت بیش از سه هزار نفر از توابع دهستان ماهبان بخش مرکزی نیکشهر در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال مرکز این شهرستان و در بالادست سد خیرآباد واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار