کد خبر: ۱۱۶۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۶ 27 May 2024

رئیس اداره منابع طبیعی نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: اقلیم منطقه بلوچستان از منحصر به فردترین اقلیم‌های کشور است که کشت و تکثیر انواع درختان جنوب شرق آسیا در آن وجود دارد، "جنگل جلیبی" از جمله درختان میوه دار و زینتی بومی جنوب شرق آسیاست که توانسته به خوبی در این اقلیم جا خوش و یکی از درختان زینتی با میوه‌هایی پروتئینی در این شهرستان رشد کند.

جعفر ملکزهی اظهارکرد: "جنگل جلیبی" درخت میوه داریست که ارتفاع آن به ۱۰ تا ۱۵ متر می‌رسد، این درخت بومی سواحل اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیاست که به دلیل شباهت میوه آن به زلوبیا یا جلیبی به "جنگل جلیبی" معروف است.

وی افزود: گل‌های این درخت معطر، به رنگ سبز و مایل به سفید است و میوه آن به صورت پالپ و در یک غلاف صورتی رنگ است و به دلیل طعم شیرین و گوشتی بودن میوه مورد علاقه پرندگان میوه خوار است.

رئیس اداره منابع طبیعی نیکشهر گفت: این درخت در انواع خاک‌ها رشد می‌کند، مقاوم به کم آبی است و به وسیله بذر تکثیر می‌شود و بنا بر تحقیقات انجام شده میوه این درخت دارای پروتئین بالایی است و در آینده می‌تواند به عنوان یک خوراک مغذی برای تغذیه دام و طیور استفاده شود.

وی بیان کرد: پالپ میوه این درخت در کشورهای جنوب شرق آسیا در خورش مرغ و گوشت استفاده می‌شود و در بسیاری از کشورها نیز به صورت خام و یا پالپ آن در شربت همراه با عسل یا شکر مصرف می‌شود.

 

"جنگل جلیبی" درختی زینتی با میوه‌هایی پروتئینی در نیکشهر

 

"جنگل جلیبی" درختی زینتی با میوه‌هایی پروتئینی در نیکشهر

"جنگل جلیبی" درختی زینتی با میوه‌هایی پروتئینی در نیکشهر

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار