سازمان هواشناسی در پی فعالیت سامانه بارشی در بیشتر استان‌های کشور هشدار هواشناسی سطح زرد صادر کرد.
کد خبر: ۱۱۶۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۶ 27 May 2024

 

به گزارش به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در پی فعالیت سامانه بارشی در بیشتر استان‌های کشور از روز یکشنبه ۶ خردادماه تا روز پنج‌شنبه ۱۰ خردادماه، هشدار هواشناسی سطح زرد صادر کرد.

رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ از جمله مخاطرات احتمالی فعالیت این سامانه خواهد بود.

منطقه اثر این سامانه نیز در روزهای یاد شده به شرح زیر خواهد بود.

یکشنبه: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز، تهران، شمال همدان، مرکزی، قم، نیمه غربی اصفهان، شمال سمنان و غرب زنجان،

دوشنبه: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال استان‌های خراسان رضوی و سمنان،

سه‌شنبه: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل و ارتفاعات مازندران،

چهارشنبه: آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، مازندران و شمال غرب سمنان،

پنج‌شنبه: آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، شمال کردستان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، مازندران و گیلان

در پی فعالیت این سامانه، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال مه و کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی، بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

از این رو به مواردی همچون احتیاط در سفرهای بین شهری، احتیاط در سفر با هواپیماهای سبک، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی توصیه می‌شود.

همنین طی این روزها افزایش گرادیان فشاری نیز رخ خواهد داد که از پیامدهای آن می‌توان به وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در نواحی مستعد گرد و خاک اشاره کرد.

منطقه اثر این سامانه نیز در روزهای یاد شده به شرح زیر خواهد بود.

یکشنبه: کرمانشاه، زنجان، مرکزی، همدان، قزوین، البرز، تهران، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و شمال سیستان و بلوچستان،

دوشنبه: خوزستان و بوشهر،

سه‌شنبه: بوشهر، فارس، خوزستان، ایلام، نیمه جنوبی خراسان رضوی و شرق سمنان،

چهارشنبه: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان،

پنج‌شنبه: شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان

از جمله آثار فعالیت این سامانه می‌توان به گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال اشاره کرد.

در نتیجه به احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار