طرح پویش "مسیر سبز - ایران پاک" در راستای پاکسازی طبیعت و به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی، مناطق تفرجی و طبیعی با موفقیت در مناطق مختلف استان یزد اجرا شد.
کد خبر: ۱۰۳۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳ 05 April 2022

به گزارش ایرنا بر اساس آمارهای منتشر شده، میانگین سرانه تولید زباله برای هر نفر در روز در شرایط عادی کشور حدود ۷۵۰ گرم است و روزانه حدود ۵۸ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود.

در ایام تعطیلات نوروزی این زباله چند برابر افزایش می یابد که این فاجعه ای برای محیط زیست کشور است زیرا شیرابه های این حجم زباله، جنگل و طبیعت آن منطقه را نابود می کند و در نهایت با ورود به محصولات کشاورزی، زندگی و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

با توجه به فروکش کردن نسبی شیوع کرونا آمار مسافرت های نوروزی نسبت به ۲ سال قبل سیر صعودی داشته است ، بدین ترتیب با افزایش سفرها ، سهم طبیعت از زباله تولیدی افزایش یافت.

همین امر سبب شد تا سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی طبیعت طرح ملی" مسیر سبز - ایران پاک " را با هدف اجرای طرح های پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و مناطق تفرجی و طبیعی راه اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرده است.

ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله های ساختمانی و بعضا تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند و دیدگان مسافران و گردشگران از سیمای کریه و زشت محروم و در امان بمانند.

علی سلاجقه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در اسفندماه سال گذشته از استانداران درخواست کرد تا بر اجرای این طرح تاکید کنند، در واقع به منظور پیشگیری از آلودگی ها با تأکید بر استراتژی توسعه پایدار از آنان خواست با توجه به روزهای پایانی سال و در آستانه نوروز با استفاده از تمامی ظرفیت های حقوقی، قانونی و تشویقی با هدف توجه بخشی به مسئولیت اجتماعی آحاد جامعه به خصوص از طریق رسانه های پرمخاطب و بسیج همه امکانات و مشارکت تمامی سازمان ها، نهادها، اشخاص حقیقی و حقوقی استان ها، برنامه ای جامع به منظور اجرای پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و مناطق تفرجی و طبیعی استان اقدام کنند.

از آنجا که استان یزد یکی از استاهای گردشگری و محور تردد بسیاری از مسافران و گردشگران بویژه در ایام عید نوروز است همچنین روزانه افزون بر ۳۰۰ تن فقط زباله خانگی در این خطه تولید می شود بر همین اساس برای اجرای طرح مورد اشاره در این خطه برنامه ریزی ها لازم با مسوولان انجام شد.

اجرای طرح مسیر سبز - ایران پاک در تمام شهرستان های یزد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای طرح ملی مسیر سبز - ایران پاک گفت: این طرح در تمام شهرستانهای این استان با موفقیت و مشارکت همه دستگاهها و مردم اجرا شد.

نیره پورملایی افزود: شهرستان میبد از جمله شهرستانهای پیشتاز استان در اجرای این طرح بود که نسبت به پاک سازی مناطق اقدام کرد و پس از آن در دیگر شهرستانهای استان اجرا شد.

 

وی ادامه داد: این طرح ملی علاوه بر جلوگیری از آلودگی زیست محیطی به حفظ زیبایی مناظر و مسیرهای ارتباطی و محیط های طبیعی کشور کمک می کند.

پورملائی با بیان اینکه مشارکت شهروندان و همیاران محیط زیست استان در این طرح ستودنی است خاطرنشان کرد: طرح یاد شده با همراهی همه اجرا و نسبت به پاکسازی ورودی شهر و محورهای مواصلاتی شهرها، مناطق تفرجی و طبیعی استان اقدام و به استقبال بهار رفتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد تصریح کرد: این طرح با هدف ارتقاء فرهنگ زیست محیطی در بین آحاد مردم و همچنین ایجاد مسیری پاک و عاری از زباله انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه این پویش کار بسیار ارزنده ای است افزود: نقش مشارکت مردمی و همراهی آنها در داشتن محیط زیستی سالم و پاک بسیار حائز اهمیت است امیدواریم این حرکت و پویش ملی سبب توجه هرچه بیشتر آحاد جامعه به مسولیتی که در قبال محیط زیست دارند شود.

پورملائی ادامه داد: امیدواریم اجرای این طرح باعث ارتقاء فرهنگ محیط زیستی و مسوولیت اجتماعی شود .

راه اندازی چهار اتوبوس گردشگری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: در راستای طرح مورد اشاره و کاهش آلودگی زیست محیطی چهار اتوبوس گردشگری از اول تا دوازدهم فروردین در شهر یزد راه اندازی شد

وی خاطر نشان کرد: این حرکت زیست محیطی با همت شورای اسلامی شهر یزد انجام شد.

مشارکت بیش از ۱۴۰۰ خانواده و جمع آوری ۲.۵ تن زباله از طبیعت

پور ملائی ادامه داد: همچنین در این پویش با تقدیم تراکتهای فرهنگی _ زیست محیطی و یک کیسه زباله، از مهمانانِ روز طبیعت درخواست شد تا علاوه نریختن زباله در آئین سیزده به درِ امسال، با جمع آوری زباله های رها شده در طبیعت، به محیط زیست بکر و زیبا کمک کنند.

وی خاطر نشان کرد: در این زمینه ۱۴۰۰ خانواده مشارکت و بیش از ۲.۵ تن زباله از طبیعت بکر و زیبایی تفت جمع آوری شد.

تداوم طرح مسیر سبز - ایران پاک

یک فعال محیط زیست استان یزد هم با اشاره به طرح مسیر سبز _ ایران پاک گفت: تداوم چنین طرح‌هایی، راهکار مناسبی برای ترویج رفتار مناسب با طبیعت بویژه نریختن زباله در محیط است.

سعید جهان اندیش افزود: این طرح بسیار ارزشمند است البته اگر اطلاع رسانی در زمینه آن زودتر انجام شده بود قطعا مفیدتر بود.

وی اظهار داشت: تشکل ها و انجمن های زیست محیطی در طرح یاد شده شرکت کردند و نسبت به پاکسازی مناطق و تفرجگاه های استان اقدام نمودند.

منبع: ايرنا
برچسب ها: پویش ، طبیعت ، محیط زیست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار