مصاحبه ی اختصاصی تابناک تبریز با رییس مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر استان آذربایجان شرقی
با توجه به شیوع بیماری کرونا در عربستان و شروع ورود حجاج به میهن عزیزمان ، تابناک تبریز به سراغ دکتر محمد زاده رییس مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر استان آذربایجان شرقی رفت تا بابی برای آشنایی بیشتر با این بیماری و راههای پیشگیری برای هموطنان عزیر باشد
کد خبر: ۱۰۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴ 01 October 2015

با سلام و خسته نباشید خدمت حضرت عالی و همکارانتون ، ابتدا اندکی راجع به بیماری کورونا ویروس توضیحاتی بفرمایید.

کورونا ویروس ها نوعی ویروس هستند که عموماً باعث سرماخوردگی معمولی می شوند اما برخی از آن ها مانند مثل سارس و مدرس می توانند باعث بیماری تنفسی شدیدتر و گاهی مرگ بیمار شوند.

علایم بیماری با کرونا ویروس چیست؟

یک سری علایم شبیه شبیه انفلونزا مثل تب بالای 38 درجه سرفه ، گلو درد وسایر علایم تنفسی و اسهال و هم چنین تنگی نفس که البته این علایم زمانی اهمیت دارند که فرد اخیراً از مسافرت کشورهای حاشیه ی خلیج فارس برگشته باشد و یا با کسی که اخیراً ار مسافرت از این مناطق بازگشته در تماس بوده باشد در غیر این صورت این علایم چندان اهمیتی ندارند. نکته ی دیگر این است که این علایم 2 تا 14 روز بعد از وروذ ویروس به بدن می تواند ظاهر می شود.

راه های انتقال بیماری چیست؟

راه های انتقال دقیقن مشخص نیست اما به نظر می رسد از راه قطرات تنفسی و ترشحات بدن باشد. همچنین احتمال می رود که تماس با بزاق و ترشحات بدن شتر و مصرف شیر غیر پاستوریزه شتر باعث بیماری گردد.

چه توصیه ای به حجاج و خانواده هایشان در مورد پیشگیری از انتقال این ویروس دارید؟

ترجیحاً حجاج دید و بازدید ها رو تا 14 روز به تاخیر بندازن ، در صورت عطسه یا سرفه حتماً جلوی دهان حود را بگیرند مرتبن دستها یشان را بشوییند و در صورت تماس رو در رو با کسی فاصله ی حدود 1 متر را رعایت کنند. همچنین حجاج تا 14 روز باید مرتبن توسط خودشان و یا یکی از اعضای خانواده دمای بدن خود را چک کنند و در صورت وجود تب یالای 38 درجه به مراکز معرفی شده مراجعه نمایند.

اقای دکتر با توجه به اسکان تیم مرکز شما در فرودگاه شهید مدنی ، لطفاً درمورد خدماتی که ارایه می فرمایید توضیح دهید؟!

تیم ما متشکل از چندین پزشک و کارشناس بهداشتی در فرودگاه مستقر هستند. کارشناسان به محض ورود حجاج از هر سه ورودی دمای بدن این عزیزان رو اندازه می گیرند و در صورت وجود تب به پزشکان مستقر در فرودگاه معرفی کرده و ایشان عزیزان را ویزیت می کنند که در صورت وجود علایم و یا موارد مشکوک ، ان ها را به مراکز از پیش تعیین شده با امبولانس های تدارک دیده شده انتقال خواهند داد. هم چنین پمفلت های امورشی به هر یک از حجاج در هنگام ورود اعطا می گردد.

ایا تا حال مورد مشکوکی رویت شده است؟

تا به حال حدود 1500 تن از عزیزان وارد این فرودگاه شده اند که 42 نفرشان تبدار بودند که خوشبختانه علامتی به نفع این بیماری نداشتند و با توصیه های بهداشتی و مراقبتی نزد عزیزانشان بازگشته اند.

با تشکر از زحمات 24 ساعته ی حضرت عالی و همکاران ارجمند تان

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
خدا خیرتون بده. فقط کاش ها قرنطینه میشدند اون تعداد تب دار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
آیا به حجاج عزیز توصیه شده مراسمات دید و بازدید رو کمتر انجام بدن تا خدایی نکرده مشکلی پیش نیاد؟
ماذر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
کودکان چقدر ذر خطر ابتلا قرار دارند؟
عمار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
انشالله که حجاج و خانواده های محترم رعایت کنند نکات مربوطه را تا از بروز بیماری جلوگیری بشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :