رئیس کل دادگستری استان یزد: در حالیکه حرکت قوه قضاییه به سمت استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس است این مهم باید به فرهنگ غالب و قابل پذیرش مردم در جامعه تبدیل شود.
کد خبر: ۱۰۴۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰ 05 May 2022

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، غلامعلی دهشیری گفت: زندان باید به محل نگهداری مجرمین خطرناک تبدیل شود و برای سایر جرائم خرد و کم اهمیت، استفاده از مجازات‌های جایگزین مد نظر قرار گیرد.جامعه، نیازمند تغییر فرهنگ حبس محور است

وی استفاده از مجازات حبس را داری تبعات بسیاری برای خانواده زندانی و سایر ارکان حاکمیت دانست و اظهار داشت: سلب آزادی یک فرد که بنا به ارتکاب یک جرم و بر اساس حکم قضایی صورت می‌گیرد، آسیب‌های جدی به خانواده بیگناه زندانی وارد می‌کند و هزینه‌های مادی و معنوی بسیار زیادی را برای حاکمیت دارد.

این مقام قضایی، هدف از مجازات را اصلاح مجرم و باز اجتماعی کردن مددجو ذکر کرد و بیان داشت: تا زمانی که درجه جرم اجازه دهد و امکان این باشد که از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده گردد نباید به سمت استفاده از مجازات زندان رفت.

وی تصریح کرد: وقتی فردی به مجازات زندان دچار می‌شود یک مضطر واقعی است چراکه دیگر حتی نمی‌تواند امور مربوط به خویش را پیگیری کند و اگر در جرائم مالی، شاکی داشته باشد نمی‌تواند حتی به دنبال جلب رضایت شاکی برود.

رئیس کل دادگستری استان، تغییر فرهنگ حبس محور را ضرورت اجتماعی امروز جامعه اعلام کرد و گفت: مردم باید بپذیرند که تنها حبس در زندان مجازات محسوب نمی‌شود و امروزه حبس مجازاتی سوخته است، بلکه بسیاری از مجازات‌های جایگزین و حتی مراقبت‌های الکترونیکی نیز می‌تواند بازدارنده و موثر باشد و افراد را محدود کند بدون اینکه تبعات استفاده از مجازات زندان بر آن مترتب باشد.

دهشیری تأکید کرد: قضات نیز باید در تعیین مجازات، دستورالعمل ساماندهی زندان و کاهش جمعیت کیفری زندان را بعنوان نقشه راه مد نظر قرار داده و اعمال نمایند.

 

وی با اشاره به حدود ۷۰۰ عنوان مجرمانه دارای مجازات زندان در قوانین، تصریح کرد: بازنگری در قوانین و جرم انگاری‌های زیاد داری مجازات زندان، نیازمند بازنگری دقیق جامعه حقوقی، نخبگان حوزه حقوق و قضا، دانش پژوهان علوم اجتماعی و روانشناسی و جامعه شناسان مبرز است تا در طرح‌ها و لوایح جدید در مجلس شورای اسلامی، شرایط روز جامعه و سایر ابعاد استفاده از مجازات حبس مد نظر قانونگذار قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار