لنج‌سازی‌های شهرستان ساحلی کنارک واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان بعد از وقفه‌ای طولانی فعال شده‌اند و کار آنها روز به روز در حال توسعه است.
کد خبر: ۱۱۲۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ 04 October 2023

 

لنج‌سازی‌های شهرستان ساحلی کنارک واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان بعد از وقفه‌ای طولانی مدت سال 99 دوباره فعال شدند.

صیادان استان سیستان و بلوچستان که بنا به آمار سازمان شیلات ایران بیشترین میزان صید را در میان استان‌های ساحلی کشور دارند، با وجود نیاز مبرم به لنج‌های جدید مجبور بودند سفارش‌های لنج‌های جدید خود را در استان‌های دیگر از جمله هرمزگان ثبت کنند و لنج‌سازی‌های سیستان و بلوچستان هم علی‌رغم توان تولید، ظاهراً به دلیل ناهنگاهنگی سازمان بنادر و سازمان شیلات و ندادن مجوز به آنها تعطیل بودند که بار دیگر از سال 99 فعال شدند و حالا مسئولان استانی پیگیر هستند تا با اخذ مجوزهای لازم شرایط کاری آنها رونق دهند.

عطاءاله رئیسی مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه در حال حاضر هشت لنج‌سازی در شهرستان کنارک مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: هر چند در سال‌های اخیر در زمینه صدور موافقت اصولی ساخت شناور مشکل داشتیم، اما اکنون سالانه بین 25 تا 40 موافقت اصولی جایگزین داریم و از جانب اداره‌کل شیلات استان امتیازات خاصی به سرمایه‌گذارانی که نسبت به ساخت شناور در استان اقدام کنند داده می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر برای هر شناورسازی سالانه پنج موافقت اصولی در نظر گرفته شده و انتظار این است که با جذب سرمایه‌گذاران نسبت به ساخت این تعداد شناور اقدام کنند تا به تعطیلی کشانده نشوند. البته اخیراً با توجه به درخواست شناورسازی‌های استان به استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص افزایش سهمیه، استاندار در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مصوبه‌ای انجام و مقرر شده این پنج مجوز به زودی به 10 مجوز برای هر شناورسازی افزایش یابد که در مرحله اداری قرار دارد و امید داریم بتوانیم به زودی مجوز 10 مورد را از طریق سازمان شیلات ایران با هماهنگی سازمان بنادر اخذ کنیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: پیش شرط ساخت لنج اخذ موافقت اصولی است که در این زمینه بین سال‌های 97 تا 99 هیچگونه موافقت اصولی برای شناورسازی‌های استان صادر نشد و در این مدت برخی از سرمایه‌گذاران به استان هرمزگان مراجعه می‌کردند که موافقت اصولی در آنجا به صورت ثبت موقت به نام شناور باری صادر می‌شد و در ادامه تبدیل به صیادی می‌کردند که از نظر سازمان بنادر این موضوع یک تخلف بوده و نباید شناوری که به اسم باری ساخته می‌شود تبدیل به صادی شود.

ادامه داد: در حال حاضر ما 280 شناور فاقد مجوز در استان داریم که تنها 30 مورد آن در سیستان و بلوچستان ساخته شده که باری بوده و مابقی آنها در استان هرمزگان ساخته شده و به عبارتی همه ثبت موقت‌هایی که در هرمزگان صورت گرفته صیادی نیست و باری بوده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار