کد خبر: ۱۱۵۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷ 26 February 2024

رئیس اداره محیط زیست شهرستان قشم گفت: فردی که به دنبال انتقال گوشت شکار غیرمجاز “کل وحشی” به کشور امارات‌ متحده ‌عربی از طریق زاین جزیره بود، دستگیر شد.

پایگاه خبری قشم نوشت: «شاهمراد جعفری افزود: ماموران پلیس فرودگاه بین المللی قشم هنگام بازدید و کنترل بار مسافرین خروجی به مقصد دبی این محموله گوشت مشکوک را کشف و توقیف و آن را برای تشخیص به یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان مرزی ارسال کردند.

او ادامه داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست قشم با بررسی های فنی از این محموله هشت و نیم کیلوگرمی محتویات آن را گوشت شکار غیر مجاز از نوع “کل وحشی” تشخیص دادند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان قشم توضیح داد: با اتکا به قانون، مراتب با حضور ماموران انتظامی صورت جلسه و فرد خاطی به همراه پرونده تشکیل شده به مراجع قضایی منتقل شد.

هرمزگان ۱۲ منطقه حفاظت شده دارد که در مناطق حفاظت شده این استان گونه های پلنگ ایرانی، خرس سیاه، قوچ و میش و کل و بز وحشی زیست می کنند.

شکار چهارپایان از سال ۹۲ و شکار پرندگان از سال ۹۳ در استان هرمزگان ممنوع است.

کل و بز با نام دیگر پازن یا بز وحشی یکی از پستانداران ایران است که جثه آن بسیار بزرگتر از بز اهلی است.

این موجود زیبا ۱۲۰ تا ۱۶۰ سانتی‌متر طول دارد، دم او ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر است، ارتفاع بدنش ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر و وزنش حدود ۲۵ تا ۱۲۰ کیلوگرم است، نرهای این گونه حیات وحش شاخ بلند و داسی شکل دارند که گره‌های روی آن هر یک نماینده یک سال از عمر حیوان است.

طول شاخ کل نر تا ۱۵۲ سانتی‌متر نیز می‌رسد و ماده‌ها شاخ باریک‌تر و کوتاه‌تر دارند، بدن تنومند و ماهیچه‌ای به رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای یا زرد خصیصه ظاهری کل‌های ماده است و نرها تیره‌تر هستند.

کل ایرانی بیشتر در روز و به‌ندرت در شب به چرا می‌رود او حیوانی گیاه‌خوار و نشخوارکننده با حس بویایی، شنوایی و بینایی بسیار قوی است.

کل‌ها زندگی اجتماعی دارند که در آن ماده‌ها و جوان‌ها در گله‌های جدا زندگی می‌کنند و کل‌های بسیار پیر گاهی از گله جدا می‌شوند و در صخره‌های سخت گذر اقامت می‌کنند.

انتخاب نام پازن برای این گونه دو روایت مختلف دارد؛ برخی برآنند که چون بهترین فصل شکار این حیوان پاییز است به آنان پاییز زن گفته می‌شده است اما دیگران می‌گویند کل هنگام احساس خطر پاهایش را به زمین می‌کوبد به همین دلیل به او پازن می‌گویند.

پازن‌ها بین ۱۲ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند و گرگ، پلنگ و یوز دشمنان طبیعی کل‌ها هستند اما پرندگان شکاری و کفتار هم ممکن است بزغاله‌ها را شکار کنند، کل ایرانی در حوزه وسیعی از جزیره کرت تا قفقاز، پاکستان، ترکمنستان و عربستان پراکنده است که در ایران در بیشتر مناطق کوهستانی و صخره‌ای این جانور را می‌توان مشاهده کرد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار