جانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چابهار گفت: سد زیردان این شهرستان در آستانه سریز شدن است و حجم آب آن از ۲۰۰ میلیون مترمکعب گذشت و به روستائیان توصیه می‌شود از تردد در پایین دست سد در بخش‌های پیرسهراب، تلنگ، پلان و دشتیاری جدا خودداری کنند.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹ 27 February 2024

دادکریم بلوچ روز دوشنبه در گف و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بارش ها در چابهار و اطراف براساس پیش بینی ها از بامداد امروز آغاز شده و در بالادست سد زیردان در شهرستان های قصرقند و نیکشهر شاهد بارش سنگین باران و تگرگ و طغیان رودخانه های فصلی کاجو بوده‌ایم.

وی بیان کرد: سد زیردان در مجموع با ظرفیت ۲۰۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب با هدف آبیاری مزارع کشاورزی پایین دست و تامین آب آشامیدنی روستاهای چابهار ساخته شده و هم اینک ظرفیت آن در آستانه سرریز شدن است.

جانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و معاون عمرانی فرمانداری ویژه چابهار افزود: با توجه به اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی، مدیریت بحران شهرستان چابهار در حال آماده باش قرار دارد.

وی با اشاره به هشدار نارنجی هواشناسی، تصریح کرد: تمامی تمهیدات برای کم کردن خسارت اندیشیده شده وتمامی اعضای ستاد موظف به آماده کردن امکانات مورد نیاز هستند.

بلوچ خاطرنشان کرد: سدهای حوزه شهرستان چابهار به ویژه زیردان تا ساعاتی دیگر سرریز خواهد و برای کاهش خسارت ها هم اینک دریچه آن باز شده و در حال تخلیه است.

وی از تمامی قشرهای مختلف مردم بویژه صیادان و کشاورزان خواست که اخطارهای هواشناسی را جدی گرفته تا کمترین خسارت را در این بخش داشته باشیم.

جانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و معاون عمرانی فرمانداری ویژه چابهار ادامه داد:اطلاع رسانی به مردم از طریق خبرگزای ها و رسانه ها صورت گرفته است و از مردم درخواست می‌شود به شایعات در این مورد توجه نکنند و تمامی اطلاعیه ها و هشدار را از فرمانداری چابهار دریافت کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه احتمال حجم ریزش باران زیاد خواهد بود از مردم، گردشگران و مسافران درخواست داریم در چند روز اخیر در بستر رودخانه و طبیعت منطقه اطراق نکنند.

بلوچ افزود: آب سد زیردان برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، تامین آب کشاورزی پایین دست، چاه‌های کلسکان و مسائل زیست محیطی هر چند وقت یکبار رهاسازی می‌شود.

وی تصریح کرد: بارندگی‌های ۲۴ ساعت گذشته برخی بندهای خاکی ساخته شده، هوتگ‌ها و زمین‌های دیم منطقه را آبگیری کرده و موجب خوشحالی مردم بویژه کشاورزان منطقه شده است.

معاون هماهنگی و امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان چابهار گفت: گزارش لحظه به لحظه هواشناسی به ستاد و اعلام در فضای مجازی جهت اطلاع عموم مرتب در حال انجام است و همچنین اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی و فضای مجازی برای مراقبت و استحکام منازل مسکونی و ماندن درخانه و همینطور در صورت ناامن بودن منازل مراجعه به فضاهای عمومی که از قبل تدارک دیده شده، انجام شده است.

وی ادامه داد: به شهروندان اعلام شده حتی الامکان از تردد غیر ضروری در سطح معابر شهری و سفرهای برون شهری در موقع فعالیت سامانه بارشی اجتناب ورزند و هشدارهای لازم درخصوص عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه ها صادر شده است.

بلوچ تصریح کرد: هشدارهای لازم برای پرهیز از رفتن به ساحل و جلوگیری از تردد صادر و عملی و همچنین اطلاع رسانی درخصوص عدم تردد شناورها به دریا و هدایت شناورها و قایق‌ها به نقاط امن از طریق تعاونی لنج داران، شیلات، اداره بنادر و دریانوردی انجام و تشکیل جلسات داخلی توسط ادارات بنادر و دریانوردی، شیلات، شهرداری و همه ادارات مرتبط اجرایی برنامه ریزی شده است.

وی به تجهیز و آمادگی تیم های امداد ونجات هلال احمر و فعالان و خیران مردمی در سطح منطقه خبر داد و خاطرنشان کرد: تمامی سالن‌های ورزشی وسالن های ویژه دانشگاه دریانوردی، اداره بنادر، منطقه آزاد و به‌طورکلی فضاهای عمومی و مساجد برای استفاده عموم که منازلشان در خطر سیل قرار دارد، بازگشایی و آماده شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار