بسته خبری ویژه تابناک یزد:
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛"شناسایی 500معتاد پرخطر در استان یزد،مشکل گوارشی دانشجویان دانشگاه یزد،رکوردشکنی ورزشکار یزدی قبل از دربی و طرحهای نیمه تمام در یزد نیازمند 5 هزار میلیارد ریال است"رصد‌خانه امروز تابناک یزدرا تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۶ 28 October 2015
شناسایی 500معتاد پرخطر در استان یزد

سالانه 20 هزار معتاد در مراکز ترک اعتیاد استان درمان می‌شوند که 500 نفر آنها در زمره معتادان پرخطر قرار دارند که ایجاد ناامنی می‌کنند.این روزها مردم شاهد نصب تابلوی معرفی کلینیک‌ها، کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد در نقاط مختلف شهر هستند که هر یک روش خاصی را برای درمان انتخاب می‌کنند.
رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، تعداد مراکز ترک اعتیاد استان را شامل 14 کمپ ترک اعتیاد اختیاری، یک کمپ اجباری و 120 کلینیک درمانی معرفی می‌کند.«بمانعلی روستایی» با تاکید بر کافی بودن زمیه‌های ترک اعتیاد در استان با فعالیت این مراکز می‌افزاید: در حال حاضر بخشی از مراکز درمانی با تمام ظرفیت فعالیت نمی‌کنند؛ به طور مثال کمپ‌هایی که فرصت درمان 100 نفر را دارند بیش از 20 تا 30 نفر پذیرش نمی‌کنند.وی می‌گوید: سیاست شورای مبارزه با مواد مخدر استان، ارتقای کیفیت خدمات درمانی در مراکز موجود است و اعتقاد داریم مراکز درمانی فاقد تخصص باید با حضور متخصصان تقویت شوند تا نتیجه درمان ارتقا یابد.این مسئول با اشاره به مراجعه سالانه 20 هزار معتاد به مراکز ترک اعتیاد استان، می‌گوید: شورای مبارزه با مواد مخدر استان نگاه خاصی به هیچ یک از مراکز درمانی ندارد؛ چرا که درمان اعتیاد با هر روش ممکن است به موفقیت منجر شود.وی بر ضرورت ایجاد بستر برای درمان معتادان به همه روش‌های رایج ترک اعتیاد در استان تاکید می‌کند و می‌گوید: یکی از روش‌هایی که از سال گذشته در استان آغاز شده راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد اجباری است.
به گزارش همشهری،روستایی می‌گوید: این مرکز بر اساس تبصره2 ماده16 قانون مبارزه با مواد مخدر به عنوان اولین مرکز ترک اعتیاد اجباری استان فعالیت خود را با مدیریت یکی از افراد پاک‌شده از اعتیاد، آغاز کرد.

مشکل گوارشی دانشجویان دانشگاه یزد

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان یزد با اشاره به ایجاد مشکل گوارشی در برخی از دانشجویان دانشگاه یزد گفت: مشکل گوارشی دانشجویان دانشگاه یزد به دلیل انتقال بیماری از طریق شخص به شخص بود.
مسعود فلاحتی، مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان یزد در نشست توجیهی بهداشتی در دانشگاه یزد گفت: ویروس کرونا امروز یکی از بیماری های واگیردار شایع در منطقه است که جان تعداد زیادی را گرفته است.

وی افزود: شایع‌ترین راه انتقال این بیماری از طریق سیستم تنفسی مثل عطسه و سرفه است و تماس‌های مستقیم با این بیماران و یا وسایل بیمار مثل ملحفه، ماسک و که ترشحات بدنی بیمار مثل عرق، ادرار روی آن باشد، می‌تواند آلوده‌کننده باشد و با تماس با آنها بیماری قابل انتقال است و تاکید می‌شود با افرادی که مشکوک به بیماری کورونا هستند، تماس مستقیم برقرار نشود.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان یزد تصریح کرد: متاسفانه درصد کشندگی این بیماری بالاست به‌ویژه در افراد سالمند و کودکان این بحث بسیار جدی است و دوره‌ای که عوامل بیماری‌زا میکروب‌ها در بدن بیماربدون علائم ظاهری پیشروی کنند و سپس علائم ظاهری آن بیماری آشکار می شود دو هفته است که از روز چهارم به بعد به نوعی می‌تواند به راحتی بیماری را منتقل کند و به همین دلیل اخیرا زمان بازگشت حاجیان از مکه مرکز بهداشت تاکید داشت مردم حداقل دو هفته دیرتر برای بازدید آن ها بروند.

فلاحتی تصریح کرد: علائم این بیماری تب (بالای ۳۸ درجه)، سرفه، خشونت صدا و مشکل تنفسی، مشکلات هورمونی و ریوی و علائم سیستم گوارشی مثل اسهال و نهایتا نارسایی کلیه می‌تواند اتفاق افتد و با توجه به مشکلات ریوی که ایجاد می‌شود، ممکن است بیمار به کما برود

وی همچنین با اشاره به بیماری وبا در جامعه گفت: این بیماری یک بیماری واگیردار عفونی است که تنها مخزن آن انسان است و از طریق آب و غذا منتقل می‌شود و این بیماری باعث تولید سم در روده می‌شود که مشکلاتی را ایجاد می‌کند که شخص دچار اسهال شدید و بدون تهوع و استفراغ می‌شود

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان یزد بیان کرد: آب‌های غیر آشامیدنی و آب‌هایی که از شرب بودن آن مطمئن نیستید، باید ابتدا بجوشانید و راه‌های انتقال این بیماری تماس مستقیم، دست‌های آلوده، تماس با مواد مدفوعی مثل آب‌های آلوده به مدفوع استفلاحتی با اشاره به مشکلات گوارشی اخیر دانشجویان دانشگاه یزد گفت: مشکلات گوارشی که چند تن از دانشجویان دانشگاه اخیرا به‌ آن مبتلا شده بودند، طبق بررسی‌هایی که مرکز بهداشت شهرستان انجام داد، مشخص شد سلف‌های دانشگاه هیچگونه مشکلی نداشتند و بیماری گوارشی از طریق شخص به شخص منتقل شده بود.


رکوردشکنی ورزشکار یزدی قبل از دربی

ورزشکار یزدی و رکورد دار جهان در روپایی قبل از بازی دربی درصدد ثبت رکوردی جدید است.
"محمد حسین حسینی فهرجی" رکورد‌دار روپایی جهان قصد دارد تا در یک رکوردشکنی جدید، رکود 30 کیلومتر روپایی با توپ فوتبال را در ورزشگاه آزادی تهران به ثبت برساند.

قرار است که این ثبت رکورد روز جمعه هشتم آبانماه در ورزشگاه یک‌صد هزار نفری آزادی و قبل از بازی دربی بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال، برگزار شود.

طرحهای نیمه تمام در یزد نیازمند 5 هزار میلیارد ریال است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد گفت: 214 طرح نیمه تمام استان با پیشرفت 80 درصد با تسهیلات 5هزار میلیارد ریالی می تواند زمینه اشتغال هفت هزار نفر را فراهم کند.
حمیدرضا نصیری زاده در نشست تبیین طرح های دولت برای تحرک بخشی به تولید و اشتغال با تبیین طرح های دولت در ابعاد زمانی کوتاه مدت و بلندمدت در قالب برنامه ششم توسعه کشور این برنامه ها را حمایت از بنگاه های بزرگ، حمایت از طرح های کوچک و طرح های خاص عنوان کرد. وی افزود: طرح های دولت برای حمایت از صنایع، تأمین مالی و تخفیف مالیاتی شرکت های خصوصی صادر کننده، تأمین مالی و حمایت از شرکت های دولتی صادر کننده، تنزیل اوراق مالی بنگاه ها و توسعه بازار بدهی، تأمین سرمایه در گردش بنگاه ها با فعال سازی ابزار خرید و فروش، تأمین مالی و حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی، انتشار اوراق مشارکت، خزانه و صکوک به میزان 110میلیارد ریال و انتشار اوراق مرابحه برای تأمین نقدینگی بنگاه های بزرگ دولتی و غیر دولتی است.
رئیس سازمان مدیریت استان یزد ادامه داد:دولت در برنامه خود در قبال طرح های کوچک در نظر دارد تا با تامین تسهیلات ارزان قیمت، حدود 1000 طرح کوچک و متوسط متعلق به بخش غیردولتی را با پیشرفت 80 درصد به اتمام برساند.
به گفته نصیری زاده ،سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این خصوص 2000هزار میلیارد ریال یارانه سود پرداخت خواهد کرد تا این طرح ها تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری برسد.
این مسئول با بیان اینکه بخش صنعت کشور در سال های 79 تا 83 دوران شتاب و نرخ دو رقمی رشد را تجربه کرده است، گفت: بخش صنعت پس از سال 83 رشد تقریبا ثابتی داشت و از سال 89 تا 91 رشد منفی در پیش گرفت.
وی یادآور شد: دولت در این طرح سراسری و در خصوص اجرای طرح های خاص، اتمام طرح های آبرسانی به شهرها و روستاها، توسعه کشت گلخانه ای و پرورش آبزیان را دستور کار دارد.
رئیس سازمان مدیریت استان یزد اضافه کرد: عملیات آبرسانی به شهرها با امضای تفاهم نامه ای میان سازمان مدیریت، وزارت نیرو و بانک های سپه و پارسیان به اجرا در خواهد آمد تا ضمن آبرسانی به شهرها و روستا و خرید لوله، مسائل و مشکلات واحدهای معدنی سنگ آهن و واحدهای فولادی بهبود یابد.
نصیری زاده در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برش استانی این طرح ها در حوزه صنعت استان تصریح کرد: هم اکنون 214 طرح نیمه تمام با پیشرفت 80 درصد نیازمند تسهیلات است.
وی افزود: این طرح ها با تسهیلات حدود 5 هزار میلیارد ریال به بهره برداری خواهد رسید و زمینه اشتغال 7 هزار نفر را فراهم خواهد کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار