معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار گونه گیاهی و جانوری در قم شناسایی شده است گفت: خزانه ژنی شناسایی شده در قم بسیار بالا است.
کد خبر: ۱۲۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۵ 10 November 2015
به گزارش تابناک قم، سیداحمد شفیعی با بیان اینکه استان قم یک میلیون و 153 هزار هکتار مساحت دارد، افزود: دو اکوسیستم دشتی و کوهستانی در این استان مشاهده می‌شود.

وی تنوع گونه‌های استان را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: تنوع گونه‌های استان به بیش از هزار گونه اعم از گیاهی و جانوری و ریز موجودات می‌رسد و تنوع زیستی یا خزانه ژنی شناسایی شده در استان بسیار بالا است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: از 200 گونه خزنده شناسایی شده در کشور 43 گونه آن در قم گزارش شده است.

شفیعی با اعلام اینکه از حدود 570 گونه پرنده شناسایی شده در کشور  170 گونه آن در استان قم گزارش شده است بیان کرد: همچنین از حدود 164 پستاندار شناسایی شده در کشور 56 گونه آن در قم مشاهده شده است.

وی آمار گونه‌های ماهیان آب شیرین را مورد اشاره قرار داد و گفت: از 300 گونه ماهیان آب شیرین در کشور 20 گونه آن در قم و از 20 گونه دو زیست شناسایی شده در کشور دو گونه آن در استان شناسایی شده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در خصوص گونه‌های گیاهی قم نیز اظهار کرد: از بین 8 هزار گونه گیاهی در کشور 720 گونه در قم موجود است.

شفیعی یادآور شد: گونه یا سویه‌های میکرو ارگانیسم‌های فراشور که در سطح دریاچه نمک زیست می‌کنند رکوردهای زیستی جهانی در مقاومت به شوری را دارا بوده و حالت انحصاری دارند که متعلق به دریاچه نمک قم هستند.

وی ظرفیت قم به لحاظ تاریخ طبیعی را در صورت حذف عوامل بحران‌زا، دارای جایگاه بسیار مناسبی دانست و بیان کرد: با وجود آنچه تصور می‌شود قم یک استان تالابی است و امروزه این تالاب‌ها به علت سلب حق‌آبه‌ها به حد مرگ رسیده‌اند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با اعلام اینکه 10 درصد از مساحت استان قم تالابی است، افزود: دریاچه نمک به لحاظ تقسیمات سیاسی بین سه استان قم، اصفهان و سمنان تقسیم شده است.

شفیعی در خصوص تالاب‌های قم گفت: دریاچه نمک، منطقه شکار ممنوع حوض سلطان، تالاب مروه به عنوان یک تالاب متفاوت رودخانه‌ای، آبگیر بهشت معصومه به عنوان یک چشمه دشتی دائمی بر خلاف چهار تالاب دیگر که فصلی هستند و تالاب غدیر پنج تالاب و آبگیر قم به شمار می‌روند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع‌ مانند منطقه پلنگ دره در منطقه سلفچگان – نیزار و منطقه حفاظت شده کویر در شمال دشت مسیله در مجاورت اتوبان قم به گرمسار از جمله این مناطق محسوب می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در خصوص مناطق شکار ممنوع در استان ابراز کرد: چهار منطقه حوض سلطان، مسیله، کهک و کهندان به عنوان مناطق شکار ممنوع قم شناخته می‌شوند که در تقسیم‌بندی اکوسیستمی منطقه حوض سلطان به عنوان منطقه تالابی، مسیله به عنوان منطقه کویری و کهک و کهندان به عنوان منطقه کوهستانی به شمار می‌روند.

شفیعی با اعلام اینکه منطقه پلنگ دره کمتر از سه درصد مساحت استان را در بر می‌گیرد تنوع گونه‌های گیاهی این منطقه را مورد اشاره قرار داد و گفت: منطقه پلنگ دره دارای 420 گونه گیاهی است که 60 درصد تنوع گونه‌های گیاهی در این منطقه وجود دارد.

وی یادآور شد: دو درصد از این گونه‌ها در معرض خطر انقراض هستند و حدود 40 گونه ارزش حفاظتی دارند که متاسفانه در معرض آسیب هستند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم اضافه کرد: همچنین 200 تا 250 گونه گیاهی در این منطقه نیز به عنوان گونه‌های دارویی شناسایی شده‌اند.

شفیعی حیات وحش پلنگ دره را مورد توجه قرار داد و افزود: گونه‌های بز وحشی و گوسفند وحشی، گربه وحشی، کفتار، گرگ، گراز و از خزندگان افعی شاخدار و پرندگانی نظیر شاهین، کبک و تیهو از جمله گونه‌های جانوری این منطقه است.

وی با اعلام اینکه نسل آهو در این منطقه منقرض شده است، اذعان کرد: وضعیت پلنگ نیز در این منطقه در ابهام قرار دارد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در خصوص تالاب شکار ممنوع حوض سلطان گفت: این تالاب از سال 88 به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار