استاندار یزد با بیان اینکه منابع آب‌های زیرزمینی در استان با کاهش جدی روبه‌رو است،‌ گفت: ضروری است با مدیریت صحیح، منابع آبی موجود را حفظ کنیم.
کد خبر: ۱۶۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷ 26 January 2016

به گزارش تابناک یزد،سیدمحمد میرمحمدی، در نشست هم‌اندیشی در حوزه آب ضمن تشریح نحوه ساخت قنات اظهار داشت: این فناوری از نیاکان ما به ارث رسیده و آنها با ابتکاری که داشته‌اند،‌ با حفر قنات به یک سیستم پایدار در حوزه آب دست یافته بودند.

وی خاطر نشان کرد: حفر قنات همراه با خلاقیت و مهندسی‌های منحصر به فردی بوده و امروز نه تنها مورد استفاده علاقمندان داخلی بلکه مورد توجه و مطالعه پژوهشگران خارجی نیز قرار گرفته است.

میرمحمدی افزود: متاسفانه امروز با مشکل جدی کاهش منابع آب‌های زیرزمینی روبه‌رو هستیم و مشاهده می‌کنیم با حفر چاه‌های عمیق تا 300 متر، آب بیش از اندازه از سطح مازاد ایستایی آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

استاندار یزد ادامه داد: تعداد این چاه‌های عمیق که بیشتر برای مصارف کشاورزی حفر می‌شود، به بیش از صدها هزار چاه رسیده و در سراسر کشور شاهد حفر این چاه‌ها هستیم.

وی یادآور شد: منابع آبی ما از سه منبع آب‌های سطحی، عمقی و بسیار ژرف تشکیل می‌شود که آب‌های سطحی از طریق ایجاد سد و جمع‌آوری آنها و منابع آبی عمیق و بسیار ژرف از دو منبع آبی فسیلی و جریانی سرچشمه می‌گیرند که در این میان آب‌های جریانی بسیار پایدارتر از آب‌های فسیلی هستند.

میرمحمدی تصریح کرد: آب بسیاری از چاه‌های عمیق به علت میزان EC بالایی که دارند،‌ اغلب قابل آشامیدن و استفاده نیستند و این کیفیت آب به لایه‌های موجود در زمین بر می‌گردد.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تامین آب شرب برای مردم استان گفت: خوشبختانه پروژه‌های انتقال آب به استان با سرعت مطلوب و معقول در حال اجراست و علاوه بر این بر حفظ منابع آبی موجود نیز تاکید داریم.

وی افزود: همچنین در پروژه‌ای با وزارت نفت به توافق رسیده‌ایم تا با حفر چاه‌های گمانه برای استخراج چاه‌های نفت و با استفاده از تکنولوژی لرزه‌نگاری به این نتیجه برسند که دستیابی به آب‌های چاه‌های ژرف در استان امکان‌پذیر است یا این احتمال وجود ندارد.

میرمحمدی خاطر نشان کرد: مسئولان ارشد استان از هر اقدامی که منجر به تامین منابع پایدار آب برای مردم استان شود،‌ حمایت می‌کنند و آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستند.

استاندار یزد ادامه داد: برای رسیدن به منابع پایدار آب آشامیدنی به این نتیجه رسیده‌ایم که از حوزه‌های دیگر از جمله بهشت‌آباد آب را به استان منتقل کنیم.

وی افزود: برای تامین آب مورد نیاز صنعت استان نیز زمینه‌های لازم برای امکان انتقال آب از خلیج‌فارس را فراهم خواهیم کرد.

میرمحمدی اظهار امیدواری کرد: با پیشرفت علم و امکان استفاده از تکنولوژی هارپ بتوانیم میزان بارندگی در استان و باروری ابرها را افزایش دهیم.

یک پژوهشگر آب‌شناس بین‌المللی نیز در این جلسه به تشریح تکنولوژی‌های جدید در حوزه آب و چگونگی اکتشاف این مایه حیاتی در لایه‌های زیرین پرداخت.

آلان گچت،‌ فناوری قنات را متعلق به ایرانیان دانست و اظهار داشت: بسیاری از پژوهشگران جهان و کشورهای خاورمیانه در حال تحقیق بر روی این شاهکار مردم ایران هستند.

وی با بیان اینکه موضوع تامین منابع آبی برای کشورهای در حال توسعه بسیار حیاتی است، گفت: سلامت مردم در گرو آب و مصرف آب سالم است و با اکتشاف و شناسایی آب‌های زیرزمینی که 30 برابر آب‌های در حال جریان و موجود در سطح زمین است می‌توانیم به منابع جدید در حوزه آب دست پیدا کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار