آیین ساعت زمین برای چهارمین سال پیاپی همزمان با سراسر جهان در شهر زیرزمینی اویی نوش آباد بزرگترین معماری دستکند جهان و در مجموعه تاریخی باغ فین کاشان اجرا شد.
کد خبر: ۱۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵ 28 March 2015
رش تابناک اصفهان به نقل از ایمنا، به گزامدیر مجموعه باستانی شهر زیرزمینی اویی نوش آباد شامگاه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این آیین در روز هشتم فروردین مصادف با آخرین شنبه ماه مارس راس ساعت 20 و 30 دقیقه همزمان با سراسر دنیا اجرا و چراغ های شهر زیرزمینی نوش آباد خاموش شد.

عباس شافعی افزود: با توجه به بازتاب بین المللی برگزاری این آیین و در راستای معرفی بیشتر بناهای تاریخی، شهر زیرزمینی نوش آباد نیز به عنوان یکی از مکان های برگزاری این آیین انتخاب شده و چراغ های این محوطه به صورت نمادین مصادف با شروع ساعت زمین خاموش شد.

وی تصریح کرد: آیین ساعت زمین یک ابتکار بین المللی است که به منظور فرهنگ سازی کاهش مصرف برق یا کمتر مصرف شدن مازوت برای تولید برق برگزار می شود تا بدینوسیله به کاهش آلودگی کمک شود.

شافعی همچنین به اصلاح سبک نورپردازی اصلی محوطه باستانی اویی گفت: با استفاده از چراغ های کم مصرف میزان 65 تا 70 درصد ازهدر رفت انرژی برق در این اثر تاریخی بی نظیر جلوگیری شده است.

شهر نوش آباد با 12 هزار نفر جمعیت از توابع آران و بیدگل در پنج کیلومتری شمال کاشان قرار دارد.

همچنین مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان از اجرای ساعت خاموشی نمادین زمین در باغ فین کاشان همزمان با دیگر نقاط و مراکز تعیین شده کشور و در شهرهای مختلف جهان خبر داد.

خسرو اعتماد در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: دوستداران زمین در این شهرستان نیز همراه با سراسر دنیا در ساعت تعیین شده به طور همزمان چراغ های محل زندگی و کار خود را خاموش کردند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با آیین ساعت خاموشی زمین دوستداران محیط زیست نیز در اقدامی نمادین با تجمع در میدان جهاد کاشان با خاموش کردن چراغهای این مکان شمع ها را به نشانه حفظ محیط زیست روشن کردند.

طرح ساعت زمین از سال 2007 میلادی در استرالیا توسط صندوق جهانی حیات وحش در 28 مارس مصادف با هشتم فروردین ماه با هدف فرهنگ سازی عمومی و افزایش آگاهی مردم در خصوص هشدار درباره افزایش گرمایش زمین اجرا شده که بدنبال آن بسیاری از شهرهای مختلف جهان این آیین را برگزار می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار